Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:57:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sase´s snackelisnack!  (läst 13906 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« skrivet: 2011.09.14 - 08:35:17 »

Hej på er!

Härligt med en egen plats där man kan skriva av sig - för och medmänniskor som lever på samma sätt som en själv!
Mycket viktigt för min del är att poängtera att LCHF inte är en diet, utan en ändrad livsstil. Jag har bestämt mig för
att aldrig återgå till det kolhydratsmonster jag en gång varit - visst, när jag gått ner dem kilon jag vill KAN jag kanske
äta lite mer kolhydrater (idag äter jag livsmedel som innehåller max 5 kh /100 g) är tidigare men jag kommer ändå alltid
att kolla innehållsförteckningen på de livsmedel jag köper. Mitt största dilemma nu är våran Thailandsresa (åker på söndag!);
Jag är lite orolig för vad jag ska kunna äta och dricka - jag vill ju verkligen ha semester, men för den sakens skulle vill jag
ju inte gå upp en massa kilon. Jag dricker gärna rödvin, så jag antar att det kommer att bli en del sånt, i alla fall i samband
med restaurangbesöken. Men finns det NÅT i drickväg som är bättre än någonting annat, om man bortser från rödvin och vatten!?
På restaurangerna tar jag för givet att de har fisk/fågel/kött, och sånt, men jag har hört att man ska vara försiktig med att äta
sallad där nere? Är det så?
Vad äter jag till i så fall? Är det nån som varit i Thailand, eller hört nåt mer om matkulturen där?
Jag kommer absolut inte äta ris, pasta eller potatis.

Annars så tycker jag att LCHf är det bästa som hänt mig, att jag fick upp ögonen för det här är helt underbart och att det
verkligen fungerar SÅ bra. -23 kilo på 9 månader, är helt fantastiskt! Tre storlekar mindre i klädväg, i alla fall på nedre
delen av kroppen - jag slipper gå in på "tjockis-avdelningen" när jag ska handla kläder, eller jag har fler valmöjligheter - jag kan
handla på både "vanliga" avdelningen OCH "tjockis-avdelningen" : Hur härligt som helst. Jag har dessutom gått ner en skostorlek
och när man har som mig, stora och breda fötter är det kanon. Att folk lägger märke till min viktnedgång är också roligt, att få
positiva kommentarer och pepp gör mig glad... En grej som hände på en fest för ett par månader sedan måste jag bara skriva ner,
vår dialog.

Han: Men shit, alltså jag måste bara få säga att du har blivit så jävla snygg nu när du har gått ner i vikt.
Jag: Jaha, så jag var ful innan då?
Han: *rodnade lite* njäääe  neeej, inte så ... men du vet ju vad jag menar.
Jag: Skrattade lite, tackade och gick ... med blandade känslor.

En komplimang och en förolämpning på samma gång - är man snyggare bara för att man går ner i vikt?
Det är väl knappast kroppen som gör människan! Jag är samma människa inuti trots att mitt yttre har förändrats.
Jag har alltid varit framåt, social och positiv - har dock varit nere i en depp-svacka på grund av p-sprutan,
jag har kanske inte varit mitt gamla glada jag men nu är jag på väg tillbaka igen, jag lever igen, jag mår bättre
och jag börjar sakta men säkert känns igen mitt gamla jag !  :clapping:

Nej men nu får det väl räcka med babbel för den här gången ... tacksam för svar på mina frågor, jag diskuterar gärna!!  :lol: :lulz: :whistle:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.09.14 - 10:27:45 »

Hej Sase!  :wave: välkommen skall du vara!  :flowers:

stort grattis till din viktnedgång! jag vet hur härligt det är att känna att man mår bätter och orkar mer än tidigare  :thumbsup:  däremot så vet jag ingenting om Thailnd och hur du kan äta där tyvärr... har aldrig varigt där själv serdu  :redface: :flirting: men jag tycker om thaimat!  :laugh: fast här i sverige så brukar jag beställa med grönsaker i stället för ris... men jag har ingen koll på hur man säger det på Thailändska!  :tongue:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #2 skrivet: 2011.09.14 - 10:38:02 »

Ska åka i höst så jag ser fram emot rapport. Rödvin finns inte i några mängder om jag förstått rätt. Det är socker i all mat - har jag också hört... Så kanske du får njuta av Thailand som det är och landa när du kommer hem. Eller så löser det sig perfekt!

Fråga! Varför kunde du inte bara ta en uppenbar komplimang utan att behöva trycka till honom? Jag kan ju bara gå till mig själv. Visst har jag mått bra och känt mig hyfsad även innan jag gick ner till min målvikt, men nog känner jag mig snyggare nu! Både i kroppen och själen. I själen för att jag mår bra och känner mig snygg, i kroppen för att jag är nöjd, kläderna sitter bättre och inget extra att bära på. Det hänger ihop!

Det betyder inte att man är ful när man väger mer. Men ofta mår man sämre för att man inte känner sig snygg (nu pratar jag inte fotomodellsnygg, utan må bra-snygg).

Jag skulle ju gissa att han även såg stolthet i dina ögon och din hållning. Och tillsammans med viktnedgången blir du snygg!

Ta en komplimang som en komplimang! Det underlättar i livet  :flirting:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.09.14 - 12:30:25 »

Ja, han fick det inte lätt killen som försökte ge dig en komplimang.  :lmao:

Men det är en svår sak att ta komplimanger, när man inte är van att känna sig snygg. Min självkänsla har legat på botten under tonåren och en bra bit in i vuxenlivet. Först nu, 3 barn senare och en massa fladderhud på magen senare, känner jag mig värd och vacker precis som jag är. Men det har tagit tid att lära mig ta komplimanger. Nu klarar jag av att bara säga ett enkelt tack! och le mitt allra vackraste leende som "belöning" och tack för komplimangen.

Annars anser jag definitivt att skönhet kommer inifrån. Man må ha ett fantastiskt yttre, men är man elak och småsint så blir det bara ett skal. :lmao: Med den värme som jag känner att du har och utstrålar måste du alltid ha varit mycket vacker.

Min far med sambo tillbringar mycket tid i Thailand. Men de brukar laga sin mat själva. Då är det lätt. Skaldjur, fisk och grönsaker köper man på marknaden. Hur det är på restaurangerna har jag inte koll på. Har inte själv varit där. Jag suktar på fars bilder. Ni får säkert en härlig vistelse!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #4 skrivet: 2011.10.03 - 08:35:24 »

Hej på er!

Ja det här är ju beviset på att text lätt kan misstolkas! Det jag menade med hans uttryck va inte att jag hån-skrattade åt honom, utan jag skrattade på ett lättsamt sätt och jag tackade. Jag tog hans komplimang bra.
Sen att jag efteråt tänkte att det ju både var en förolämpning och komplimang i samma mening, behöll jag för mig själv. Jag har under hela min uppväxt, till och men åk 9 varit mobbad just för att jag varit fet så att kunna ta en komplimang har inte alltid varit så lätt - men jag kan, om den ges på rätt sätt. Spontant och uppriktigt.  :w00t:
Jag har kommit överens med min egen bild av mig själv, även fast jag nog fortfarande tycker att jag är fetare än jag egentligen är - jag ser mig fortfarande som väldigt stor, trots min viktnedgång. Men jag trivs mycket bättre med mig själv ... och allt har blivit betydligt bättre, både psykiskt och fysiskt. Nåja nog om det.

Vi har varit i Thailand nu, och vad härligt det har varit. Jag LCHF-pausade två veckor, åt både pasta, potatis, ris, bröd, godis, drack goda söta drinkar etc så jag var lite nervös i morse då jag ställde mig på vågen igen, min egen gissning var en viktuppgång på 6-7 kilo ... men vågen visade "bara" på +2,7 kilo vilket är helt okej eftersom det var dem kilona jag gick ner två veckor innan vi åkte. Och jag väger fortfarande tvåsiffrigt, vilket är toppen! Idag kör jag igång igen, sockersugsavväjning och hel kostomläggning ... det känns skönt att återgå till "gamla vanor" igen ... och nu har jag satt upp ett nytt mål, jag vill ner i alla fall 9 kg innan jul så det blir en rejäl ansträngning nu för att lyckas! :)
(jag som sa att jag INTE skulle åta massa onödiga kolhydrater ... tji fick jag ;)

Bjuder på lite bilder från Thailand:


En av de första dagarna, jag har inte hunnit få nån färg ännu ;)


En härlig dag på stranden, helt magiskt att bada i havet!


Den absolut godaste ceasar-salladen jag någonsin ätit, på riktigt!


Havet. Vackert, varmt. Underbart!


Jag och maken till höger, makens bror + fru till vänster!


Jag träffade "skrotis" och vill ta med honom hem, men han var både för stor och tung ;)
Det var en kille som gjorde olika figurer o grejer av skrot, riktigt häftigt !!

Underbara härliga Thailand, vi njöt i fulla drag, laddade batterierna. och nu är det dags att återgå till vardag igen!

sooo long !! :)  :wave:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.10.03 - 08:59:12 »

Oj vad härligt det låter! Var nog värt ett par kilo va?  :flirting:

Förresten, du är ju ungefär i samma viktklass som kwidell, mynlen och jag, fast du har kommit lite längre än oss och var kanske inte riktigt lika tung som vi var som mest. Vi tävlar just nu om att komma under 100, men där är ju du redan. Jag leder förresten.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.10.03 - 11:02:36 »

 :laugh: Jajajaj vi Veeet att du leder Hemulen lille!  :rolleyes: får väll se hur länge dock... vet att Mynlen knapar in på dig!  :lol: :flirting:

Välkommen hem Sase!  :wave: :flowers:  och villka härliga bilder du bjuder på!  :w00t:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.10.03 - 15:33:46 »

Underbara bilder. Får man lov att vara en gnutta avis?
Loggat



sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #8 skrivet: 2011.10.07 - 07:44:19 »

Oj vad härligt det låter! Var nog värt ett par kilo va?  :flirting:

Förresten, du är ju ungefär i samma viktklass som kwidell, mynlen och jag, fast du har kommit lite längre än oss och var kanske inte riktigt lika tung som vi var som mest. Vi tävlar just nu om att komma under 100, men där är ju du redan. Jag leder förresten.  :biggrin1:


Helt klart värt ett par extra kilon ;) dock så är dem snart borta igen, tack o lov!  :yay:
Loggat
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #9 skrivet: 2011.10.07 - 07:44:49 »

:laugh: Jajajaj vi Veeet att du leder Hemulen lille!  :rolleyes: får väll se hur länge dock... vet att Mynlen knapar in på dig!  :lol: :flirting:

Välkommen hem Sase!  :wave: :flowers:  och villka härliga bilder du bjuder på!  :w00t:

Tack och bock - Borta bra men hemma bäst, stämmer verkligen  :clapping:
Loggat
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #10 skrivet: 2011.10.07 - 07:45:17 »

Underbara bilder. Får man lov att vara en gnutta avis?


Självklart får man vara lite avis, det hade ja med varit *fniss*  :whink:
Loggat
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #11 skrivet: 2011.10.07 - 07:50:22 »


Jag är lite dålig på det här med att skriva då och då, men jag tycker att det är bäst att skriva när man har nått (ganska) vettigt att skriva och inte bara för att ...  :flirting:

Jag har nu ätit strikt LCHF sen i måndags, precis som jag planerade och jag är förvånad över hur lätt det verkligen är att komma in i "gamla vanor" igen - jag har till och med överlistat sötsuget redan, jag trodde det skulle ta längre tid faktiskt ... inte klagar jag inte *smile*
Jag har fuskvägt mig och inser att dem kilona jag drog på mig i Thailand snart kommer att vara ett minne blott, till min stora glädje och det känns faktiskt som att de 9 kilona jag vill bli av med innan jul inte alls känns omöjliga. Idag ska jag åka och köpa en ny vinterjacka - där kommer nästa "problem" - jag vet inte hur jag ska göra om jag hittar en jacka som sitter "precis lagom", dvs på snudden att den är för liten, eller om jag ska köpa en "lagom" - jag vet ju att jag kommer att gå ner i vikt men äh, vilket jäkla i-lands problem! Haha!. Jag tar det som det kommer...

PoK, Sase
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.10.07 - 10:35:05 »

Satsa på den trånga. Jag köpte nya brallor nyligen och de känns flaxiga i häcken och det är inget kul. Bara mjukisbrallor per postorder så jag gissade ju storlek, men tyckte de var helt OK när de kom. Bättre om de varit trånga. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
sase
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #13 skrivet: 2011.10.07 - 15:11:52 »



Den blev det, storlek Large. Jättenöjd. Jag får plats med en tjockare tröja under, bra med fickor.
Tajt men lagom tajt. Lovely! :)
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.10.07 - 15:48:18 »

FINT! den ser skön ohc varm ut!

Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544