Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:36:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Magen och ris  (läst 6440 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.09.12 - 03:19:32 »

Ursäkta, men nu ska jag prata bajs.

Efter att jag åt antibiotika för 2 år sedan och blev av med den skumma bakterien som orsakade ständiga diarréer, så har magen ibland varit lite åt andra hållet. Inget katastrofalt, men innan allt det här började hade jag turbomage som skötte sig som en klocka. Nu kan det vara trögt. För det mesta ingen katastrof, men det är småjobbigt att gå och känna sig nödig men behöva vänta halva dan på att kunna göra sina behov om ni förstår hur jag menar. Jag är liksom van att gå på toa senast efter frukosten är intagen.

Nu har det varit väldigt mycket så här senaste månaderna. För ett par veckor sen blev jag sugen på ris. Sagt och gjort, kokade en kastrull och frys in i noga näringsberäknade portioner.  :cool: Gjorde nån gucka med chili och köttfärs och ris i en enda röra som jag liksom snöade in på, så jag åt det de flesta dagarna i en vecka så där. Och magen skötte sig perfekt!

Sen blev den trög igen. För att testa kokade jag efter ett tag en ny omgång ris. Samma sak händer. Äter jag ris så sköter sig magen. Nu hade jag inte ätit ris på ett par dagar och i morse blev det inget toabesök. Inte känt behov heller, men full i magen liksom. Åt ris till kvällsmat och 4 timmar senare blir det toabesök. Till saken hör att jag ALDRIG går på toa på kvällen, det är mycket ovanligt.

Nu undrar jag om ni vet nåt om det här. Kan det vara något i ris som sätter fart på magen? Jag kan inte komma på nåt. Innehåller ju väldigt lite fibrer, det är vitt polerat ris jag äter så klart, och portionerna blir ju också rätt små efter som ris innehåller så mycket KH. Sista omgången kokade jag 170 g ris som jag delade upp i 6 portioner (22 g kh i varje) om det är till nån ledning. Det blir klart mindre fibrer än jag skulle ha fått i mig från potäten jag hade ätit annars och då det är ju lite fibrer i potatis också.

 :clubhead:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.09.12 - 05:55:01 »

Jag är så gott som övertygat om att fibrer inte har så mycket att göra med hur magen sköter sig. Men att riset hos dig gör dig lösare är konstigt för normalt är det ju förstoppande. Fast även där är det väldigt individuellt har jag märkt.

för att testa du kanske kunde prova koka råris och se om magen blir ännu punktligare...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.09.12 - 13:27:17 »

Kan inte bli punktligare. När jag ätit ris dagligen har det varit precis som förr.

Visst är det skumt? Kan ju vara en slump förstås. Jag ska testa igen, typ varannan vecka med ris, varannan utan.

Om det skulle funka har jag inte så mycket emot att äta ris rent hälsomässigt, det ska ju tillhöra det som räknas som "säkra kolhydrater" till skillnad mot spannmål, däremot är jag inte så hugad att byta ut potäten mot ris varje dag och så måste det ju bli med tanke på kolisarna. Men kanske räcker det med att äta ris regelbundet, några gånger i veckan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.09.12 - 16:52:21 »

bara att testa dig fram!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.09.12 - 17:13:13 »

Men jag vill inte bli kines. Kom jag på vad det är i ris som är bra för min mage kunda jag kanske hitta nåt annat med samma effekt, utan så mycket kolhydrater.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.09.12 - 17:38:33 »

Testa med the-kakor som jag ylade om häromdagen.
Min mage fungerar verkligen inte med bara kött och fett , det måste blir något till och oftast hjälper inte grönsaker eller bär heller.
Påfiber gör susen, så dessa kakor med valfrit pålägg ála Hemul kan göra nytta det med.

Jag har ingen aning varför ris verkar fungera för dig.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.09.12 - 17:44:55 »

Jag äter ju potäter annars. Jag fattar inte vad som finns i ris som inte finns i potäter. Ris är ju nästan bara fluff, bara stärkelse.

Pofiber hjälper inte. Jag äter ju periodvis Bookias sesamplättar varje dag. Ingen som helst skillnad. Har i sommar testat med mer frukt, 1-2 om dan, typ 1/2 banan och ett päron. Ingen skillnad.

Upplysningsvis var det innan viktminskining låste sig. Frukten hade ingen effekt på det heller.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #7 skrivet: 2011.09.12 - 18:54:51 »

Jag spånar fritt...

Om du kokar ris så blir det ju en hinna i kastrullen. Som klister. Har du tillräckligt med vatten på det så blir det ju halt som glidmedel. Så blir det ju inte med potatis. Det måste ju vara olika typer av stärkelse.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.09.12 - 19:07:42 »

Måste tillstå att jag aldrig gjort glidmedel av risavkok, så det har jag inte lagt märke till. Men kall potatis blir ju klistrig, är inte det lite samma sak? Jag tuggar dåligt. Kanske är det det? En massa hela riskorn som skapar volym på nåt sett därnere?  :loony:

Ska till doktorn snart. Ska försöka komma ihåg att fråga om han hört någ liknande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.09.12 - 21:23:18 »

Min mage reagerar på kolhydrater av alla sorter. Sköter sig bra om jag sköter mig. Blir det något kolhydratrikt blir det genast lösare  :fart:. Man kan undra vad det beror på.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544