Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:04:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vitamintillskott  (läst 9312 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2011.08.28 - 15:52:18 »

Jag har kollat på flytande multivitamintillskott på Life idag. Kikade på Mivitotals nya, kommer inte ihåg vad den heter, som är super de lux ungefär och sedan kikade jag på Optimalis. Optimalis var inte lika effektiv lr hur man ska säga som mivitotals enligt expediten men den innehöll spirulina och Chlorella, vilka jag efter en snabb googling tyckte lät rätt vettiga. En del på nätet varnar för Mivitotal, och säger att den är farlig att dricka. Har ni hört ngt sådant? På Lifes hemsida kan man läsa om Optimalis http://www.lifebutiken.se/life/produkter/multi/optimalis.ecp , kommer inte ihåg vilken Mivitotal det var så har ingen länk till den. Det står dock om Optimalis att om man har hypertyreos ska man vara försiktig med den, varför?! Why? ¿Por qué? Det var den enda sjukdomen de hade listat så. Läste om D-vitamin-tillskott på någon annan sida. Där stod det att om man hade hypotyreos skulle man överlägga med sin läkare innan man började äta D-vitamin-tillskott. Blir till att ringa läkaren imorgon, kommer säkert bli avrådd  :sad:

Finns ju en sedan länge pågående diskussion om vitamin-tillskott, om de gör någon nytta alls o.s.v. o.s.v. Vad tror/ tycker ni? Vad har ni för erfarenheter? Har ni testat Optimalis eller Mivitotal? Sedan är det ju det här med doserna. Finns ju så många olika rekommendationer. De på förpackningarna angivna är ju flera gånger DRI, men vad jag förstått är DRI i underkant? Det enda tillskottet jag ätit är B-vitamin för hårets skull nu när jag tappade det så har absolut ingen koll och känner mig vilsen i en gigantisk och förrädisk djungel  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2011.08.28 - 15:56:12 »

Så här skriver en annan sida om innehåll och doser för Optimalis :

Dosering & användning
2 msk (30 ml) en gång dagligen. Omskakas före användning. Rekommenderat dagligt intag bör inte överskridas. Får inte ersätta en allsidig och varierad kost.

Ingredienser
Vatten, sötningsmedel (glycerin, sockerrörsjuicepulver, xylitol), smakförstärkare (citronsyra, naturlig apelsinsmak, naturlig granatäppelsmak), magnesiumcitrat, kalciumcitrat, l-askorbinsyra, kaliumcitrat, l-tyrosin, chlorella, spirulina, l-glutamin, d-alfatokoferylacetat, l-glycin, blandade tokoferoler, kolinbitartrat, citrusbioflavonoider, natriummolybdat, konserveringsmedel (kaliumsorbat), d-kalciumpantotenat, niacinamid, zinkcitrat, inositolhexanikotinat, resveratrol, pyridoxinhydrokolorid, selenmetionin, mangancitrat, uiquinol, tiaminhydroklorid, riboflavin, d-biotin, Dunaliella solina karotenoidkomplex, cyanokobalamin, kopparcitrat, kolekalciferol, druvkärnextrakt, krompikolinat, pteroylmonoglutaminsyra, kaliumjodid. Innehåller socker och sötningsmedel. Naturliga variationer i färg, smak och flaska kan förekomma mellan olika tillverkningsserier.

Näringsvärde
Per portion á 30 ml (% av RDI, rekommenderat dagligt intag, inom parantes. * RDI ej fastställt): D3-vitamin 25 mcg (500 %), E-vitamin 36 mg (300 %), C-vitamin 450 mg (563 %), B1-vitamin 10,8 mg (982 %), B2-vitamin 10,8 mg (771 %), Niacin 45 mg (281 %), B6-vitamin 11 mg (786 %), Folsyra 360 mcg (180 %), B12-vitamin 45 mcg (1800 %), Pantotensyra 27 mg (450 %), Biotin 90 mcg (180 %), Kolin 18 mg (*), Kalium 180 mg (9 %), Kalcium 225 mg (28 %), Magnesium 225 mg (60 %), Zink 5,4 mg (54 %), Koppar 270 mcg (27 %), Mangan 1,4 mg (70 %), Selen 67,5 mcg (123 %), Krom 67,5 mcg (169 %), Jod 180 mcg (120 %), Molybden 67,5 mcg (135 %), Bioflavonoider 45 mg (*), Glutamin 180 mg (*), Tyrosin 270 mg (*), Glycin 90 mg (*), Chlorella 270 mg (*), Spirulina (*), Druvkärnexrakt (95 % proantocyanadiner) 1,4 mg (*), Coenzym Q10 10, 8 mg (*), Resveratrol 10,8 mg (*).


Just det ja, expediten på Life sa att Optimalis hade mer "naturligare" ingredienser än Mivitotal.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.08.28 - 15:59:44 »

Jag har inte hört nåt om just det märket, men jag tror att man ska vara försiktig med vitaminer om de inte är naturliga. Det har ju visat sig att flera syntetiska vitaminer troligtvis är skadliga. De är inte alltid helt identiska med de naturliga. Det som varit på tapeten är väl A och folsyra, men det kommer nog mer.

http://www.google.com/search?q=multivitamin%20cancer (det är folsyran)
http://www.google.com/search?hl=en&q=folate+cancer
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.08.28 - 16:15:27 »

Det skulle inte vara rent A-vitamin i, kommer inte ihåg om det var en eller båda flaskorna, utan i form av betakaroten så kroppen kan ta så mycket den behöver. Optimalis förstod jag det som var "naturligare" än Mivitotal.

Har kollat lite på innehållsförteckningen och såg att båda produkterna innehåller jod, om det kan vara det som gör att man ska vara försiktig om man har hypertyreos? En del säger ju att man ska undvika jod om man har problem med sköldkörteln, kanske kan vara därför? Men å andra sidan säger ju andra att man ska äta "mkt" jod. Som vanligt är ingen ense  :mad_viking: Optimalis innehöll 180 mcg och Mivitotal 10 mg. Utan att orka räkna, är 180 mcg lika mkt som 18 mg mån tro?

Har sett en del trådar om olika vitamintillskott, äter ni multivitaminer eller "bara" enstaka vitaminer? Gör det någon skillnad om det är flytande eller i tablettform tro? :hm-hm:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.08.28 - 16:19:00 »

Äter inga vitaminer utom D. Några mineraler dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2011.08.28 - 22:47:09 »

Suttit och läst och läst och läst på om olika vitaminer, proteiner, mineraler och fans moster. Tror jag nu förstår varför man skulle vara försiktig med Optimalis vid hypertyreos. Optimalis innehåller både tyrosin och jod, vilka bildar tyroxin d.v.s. T4. Har man för mycket fritt T4 i blodet, verkade vara viktigt att man i sammanhanget hade låga TSH-värden med, så får man hög ämnesomsättning och ev. problem med hypertyreos. Visserligen vill jag ju höja min ämnesomsättning men kanske dumt att äta ngt som gör att kroppen producerar mer T4 när jag vill ha ner de värdena. Nu vet jag inte om jag har fått det om bakfoten men det är så jag har tolkat det iaf. Ju mer jag läser destom mer förvirrad känner jag mig  :bang_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544