Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 02:34:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: matpriser  (läst 29358 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.08.24 - 10:33:30 »

Hur mycket har matpriser hissats upp under 1-2 senaste åren.

Jag har haft några riktmärken för vissa varor.

Keso kostade förr 18kr/ 500g nu ligger den konstant 23-25kr
makrill 3-pack kostade 18-20kr nu ligger den vid 30kr

Eko-smör i 500g eller 1kg förpackning har kostat 69kr framtills nyligen.
Under ett par veckor har vi haft svårt att få tag i ekosmör i större än 250g förpackningar och dom kostar ju 85kr/kg.
Men nu kostde dom stora 79kr/kg på city gross och ICA -MAXI hade fortfarande problem att leverera smör överhuvudtaget.
Senast handlade sonen finsk smör, som var det enda som fanns i hela stora butiken.

Jag blev lite skraj när ägg-tanten sade att hon kunde inte leverera 6 flak/ 2 veckor för oss. Det hade blivit mer höst och gamlehönsen värpte inte så mycket som då när de var unga...
Jag kollade eko-ägg-priser då: närbutiken 3,50 st , citygross, 3,00kr / st och icamaxi 2,99kr/ st.
Vi betalar 50kr för 30 ägg alltså under 2kr/ st för äggtanten. Huja -vad detta skulle börja kosta 5-600kr mer i månaden för oss.
Men sedan kunde tanten lugna oss att vi kommer att få våra ägg under vintern ändå, nu finns det bara så mycket sommargäster som också vill ha ägg och hon vill leverera till alla. Snart är det bara vi två LCHF-familjer kvar!! :yay:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2011.08.25 - 10:16:29 »

Jag har dålig koll men tycker det inte gått upp så väldans mycket. Kaffet har blivit dyrare och så har Gröna gårdar höjt priset nu i sommar men det är väl helt ok.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.08.25 - 10:39:34 »

Jag tror nog det har gått upp, men det blir ändå billigare för mig, för varefter priserna stiger så öppnar det nya kedjor med bättre priser här.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #3 skrivet: 2011.09.07 - 18:36:50 »

Jodå, matpriserna stiger hela tiden. Men om kvaliteten skulle stiga i motsvarande grad skulle jag inte säga något, tyvärr är det samma usla varor som tidigare. Och hela tiden blir det fler 'egna' varor, det gillar jag inte eftersom jag ofta handlar på både ICA och Coop. Det är svårt att hitta ICAs naturbeteskött på Coop.  :rolleyes:


Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.09.07 - 21:45:40 »

Igår upptäckte jag att en sak som kostade mig 19:90 på ICA kostade 9:90 på Willys. Så då köpte jag en till.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #5 skrivet: 2011.09.07 - 23:50:10 »

..och vad för något?  :smack:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #6 skrivet: 2011.09.08 - 00:00:49 »

Jag upplever att klädpriserna har gått ned.
För första gången i mitt liv är jag intresserad av kläder, - 5kg, och tycker korta kjolar är fräsigt. Det har varit en alldeles för lång tid i mitt liv med byxor, så nu, sent omsider, känner jag det är kul att ägna mig åt lite flärd     
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.09.08 - 00:58:13 »

Inget speciellt spännande. Vanlig ättikssprit. Alltså inte matättika, fast det är de också billigare på. Precis samma flaska, Perstorps eller vad det heter. Jag köpte för att testa om det hjälpte mot kalkavlagringarna i toan och det gjorde det, så jag kommer nog att bli en stadig kund nu. Det är massor med småsaker som jag ofta köper som det skiljer jättemycket på. Kanske inte mer än 50% som nu, men påtagligt ivf. Har en lång lista på saker i bakhuvudet som jag aldrig köper på ICA. Nu är ättikssprit med också. Brukar göra en tur då och då och bara köpa såna där tråksaker. Toapapper, diskmedel, plastpåsar... sparar massor på en sån tur.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.09.08 - 09:25:09 »

Om klädpriserna har gått ner vet jag inte men de har definitivt inte gått upp nämnvärt de senaste åren, typ inte alls på i alla fall 5 år, tycker jag att det känns som. Men det är vanligare nu med olika priser på olika storlekar verkar det som, men jag handlar väldigt lite kläder.  :shy:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2011.09.08 - 10:29:09 »

Hemul snälla, kan du få den listan ut ur din bakhuvud på någon tråd.
Det vore riktigt värdefullt för mig!

Skulle man kunna göra " brukar vara billigast på Maxi, COOP, city GRoss, Willys ,...." ?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2011.09.08 - 10:32:43 »

Jag har gett upp rätt mycket detta att kolla priser, när vi gick över till ekomat.
Då måste man köpa det som finns helt enkelt.
I vår närhet har ICA MAXI absolut det mest kompletta sortiment, som dessutom är välmärkt, så det är enkelt att
handla där.
Ibland har jag testat coop, men oftast saknas det något och smöret har varit dyrare, så jag har gett upp.
Ibland gör jag en runda på Willys, men väldigt spåradisk.

Därför blir det att vi handlar även toapapper och annat runtomkrig från Ica.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.09.08 - 12:54:32 »

även om toapapper osv är billigare på ena affären, ska man fungera om det lönar sig att köpa där. om affärerna nu inte ligger brevid varandra, eller om man går eller cyklar. annars kostar bensinen och slitage på bilen nog mer än skillnaden.

Jag har tur, har Lidl och AH (typ ICA) brevid varandra. Så jag handlar så mycket jag kan på Lidl och resten på AH. jag KAN åka till en billigare affär än AH men då blir besparningen nog mindre än bensinen.  (hm säger jag rätt nu?)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.09.08 - 14:03:00 »

Hemul snälla, kan du få den listan ut ur din bakhuvud på någon tråd.
Det vore riktigt värdefullt för mig!

Jag började ju en gång, men då skrattade ni bara åt mig.  :mad_roll:

Det beror ju på vad man köper, men alla standardprudukter är värda att kolla, även mat typ ost och specerier.

Sen hör det också till saken att min ICA är nog ovanligt dyr, men det är min närbutik. Som exempel kan jag nämna toapapper. Jag köper (köpte) Edet Extra, det där som är hårt rullat och är mycket papper på varje rulle och inte tar så stor plats. Willys har sitt eget märke men rullarna ser precis likadana ut och det är på metern lika mycket på dem. Det är säkert samma papper i en annan förpackning bara. Kostar om jag minns rätt ungefär 36 på ICA och och ungefär 24 på Willys. 12 spänn på en 4-pack. Eftersom Willys generellt sett är billigare lönar det sig att köpa alla såna där standardsaker där. Vet inte hur t.ex. City Gross ligger, för dit har jag så långt så jag vill inte släpa med sånt där. Har ju redan fullt med kött när jag åker dit.

Sist köpte jag t.ex. tvättmedel (Eldorado är billigt och bra, bäst i test i Plus), Yes i familjeflaska (stor prisskillnad mot ICA), Svennes kaviar (ett par kronor), fryspåsar, plastfilm, folie (eget märke men mkt billigare), matättika (några kronor), och ättissprit. Sparade minst 100:- på den promenaden, beroende på vad jag hade köpt för tvättmedel på ICA.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.09.08 - 14:08:41 »

även om toapapper osv är billigare på ena affären, ska man fungera om det lönar sig att köpa där. om affärerna nu inte ligger brevid varandra, eller om man går eller cyklar. annars kostar bensinen och slitage på bilen nog mer än skillnaden.

Jag har tur, har Lidl och AH (typ ICA) brevid varandra. Så jag handlar så mycket jag kan på Lidl och resten på AH. jag KAN åka till en billigare affär än AH men då blir besparningen nog mindre än bensinen.  (hm säger jag rätt nu?)

Jo, jag jämför ju bara de butiker jag kan gå till när det gäller förbrukningsvaror. Kan hända att CG är billigare på nåt jag köper på Willys, men dit måste jag ta buss och vagnen är alltid full med kött när jag åker dit, så där finns inte rum och ork för "tråkgrejer".

Måste man åka så kan man ju, i det fall man har bil, organisera sina inköp och köpa mycket åt gången. Jag går ju inte heller för ett paket toapapper. Jag går dit när det är extrapris på nåt bra och då plockar jag på min av mina standardsaker också om jag behöver och får rum. Eller jag gör en tur bara för att köpa sånt. Det är en lagom promenad för mig och jag har gärna ett ärende när jag går så blir det mindre tråkigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #14 skrivet: 2011.09.08 - 14:34:29 »

Nu blev jag ju lite nyfiken på vad ni betalar för olika varor, för det är ju olika beroende på var man bor. På ICA Maxi, nära finska gränsen, får jag ge följande:

Ekologisk vispgrädde 38% 3 dl 11.90
Vispgrädde 38% 5 dl 15.90
Ekologiska ägg M 12 p 35.90
Turkiskt yoghurt 500 g 12.90 (Norrmejerier)
Standardmjölk 1 l 8.40 (Den finska 6.90)
Crème fraîche 9.90
Valio smör osaltat 500 g 23.90
Valio 'mjukt och gott' 24.90 (typ bregott)

Jag har längre till ICA Maxi än till exempelvis ICA Supermarket och Coop Forum, men Maxi har solklart bäst utbud av alla, så även om Maxi är lite billigare än de andra så jämnar det ut sig med bränslepriset. Jag köper i huvudsak 'märkesvaror', mejerivaror är alltid Norrmejerier eller från Finland (Valio, Ingman), aldrig tex Lindahls mejeri även om de är billigare. Grädden är nu bara 38% men är ändå fri från tillsatser i alla fall. Ska någon gång kolla ICA Supermarket och Coop Forum.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544