Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:49:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Annika D i blåsväder  (läst 20487 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.08.23 - 10:07:49 »

Var in på KiF och någon hade publicerat det här löpet.
http://uploads.ifokus.se/uploads/1df/1df25268786f6cab03450a2dd8426eb7/annika-d.jpg

Hittade först inget i varken GT eller Expressen på nätet, men Googles nyhetsök gjorde. Artikeln är daterad idag, så det är säkert den som är orsak till löpet.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2537006/fettdoktorn-avslojas-av-blodsockertestet

Här berättar Annika om att Expressen ringt.
http://annikadahlqvist.com/2011/08/18/diabetes-av-fet-mat/

Snacka om att göra en höna av en fjäder.  :smack_head:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.23 - 10:42:32 »

vi har nog också skvallertidningar här i holland. Men så fräcka som i sverige har jag inte sett dom än. Vi har inga löp.. gudskelov!

jösses säger jag bara, dom gör allt för att få ner Annika tror jag. Gör konstanta blodsockermätningar i 24 tim eller 48 och kom SEN med en diagnos om diabetes... eller är jag nu litet väl blåögd? (med grågröna ögon)
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2 skrivet: 2011.08.23 - 13:15:59 »

Jag är aldrig förvånad över någonting när det gäller AD  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.08.23 - 14:25:26 »

Och här blir det chat som uppföljning, med Annika och Paulún.  :whistle:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article13511403.ab
Klockan 15 börjar det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.08.23 - 15:23:17 »

Å jösses vilket skämt! Ska man skratta eller gråta?  :lol:

Moderator:
Ordning i klassen! Svara Kicki är ni snälla.
(sagt till Annika och Paulún)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.08.23 - 16:05:46 »

jag har nu två gånger försökt läsa chatten, men det är omöjlit. Antingen fattas de sista bokstäverna i varje rad, eller
sedan kan man inte skrålla vidare. jag ger upp. jag vet ändå vad de chaplar om.... :pippi:


Men att kvällspressen vågar göra något sådär urbotadumt går nästan över min förståelse.
Vissa dagar gör de artikelserier om LCHF-mat och nästa faller dom ner i IQ-fiskmås-nivån.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #6 skrivet: 2011.08.23 - 16:15:11 »

skjut mig gärna..  men när åt människan 80% energiintag av fett?
Evolutionstanken rimmar illa.
..innan ni skjuter, jag tror att mättat fett är bra..  :bg:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.08.23 - 16:33:51 »

Äsch, 70 E% är inte så mycket som det låter. En 60 E% kommer man lätt upp i bara genom att plocka bort kolhydraterna utan något tillsatt fett alls, förutsatt att man inte äter enbart magert kött och kokt torsk då. Vanlig mager 10% köttfärs blir 46 E% fett rakt över disk. En saftig oxbringa ligger på mer än 65 E% och sidfläsk på över 80 E%. Så gnag köttet av ett lårben och sörpla i dig lite märg så är du där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2011.08.23 - 17:58:50 »

När jag satt på åkgräsklipparen kom jag fram till att jag måste nog förklara mej på den här tråden också  :hm-hm:
Jag tänkte endast så långt min näsa räckte  :hmm:
Jag har trott att diab2 och överviktiga mår bra på lchf  :look_down:
men är man inte det så behövs det inte vara så strikt(men bra råvaror givetvis)
och nu-och faktiskt långt tidigare- har jag haft tveksamhet till att svälja allt..
Nu är jag just förälskad i Staffan Lindeberg   :redface: och har ni inte sett honom så är han smärt och fin.
Har lite idéer om att det finns bra veg. fett  :crazy: unt zu weiter.. men om det tar jag en annan vacker dag. Har suttit i solstolen  :cool2:   2 1/2 tim i dag.. nu väntar gräset igen.
(jag haar börjat arb., men inga körer och grupper är igång)
Det är tur hemulen  :nod-yes: att jag äter potatis så fetthalten blir lägre..
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2011.08.23 - 19:20:40 »

Vad blir 10% E-fett i köttfärsen i kalorier, för det är väl så du räknar? och vad blir proteinet i kalorier?
 Eller hur räknar man annars energin? och nu får du gärna säga det per 100 gr.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.08.24 - 01:12:42 »

Kodstycke:
                     g     |  fett  |  prot  |   kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Köttfärs 10%        100    |  7.60  |  20.00 |  0.00

Summa
fett: 7.60g;  protein: 20g; (0)  kolhydrat: 0g;  alkohol: 0g  Kal: 148.40kcal
Energifördelning
fett: 46.09E%;  protein: 53.91E% (0);  kolhydrater:  0E%; alkohol: 0E%

10-procentig köttfärs innehåller enligt SLV 7.6 g fett (i medeltal) vilket ger....
7.60*9=68.4 kcal

100 g färs ger 148.4 kcal varav fettet andel utgör...
68.4/148.40=0.46091644 ==> 46 E%
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.24 - 01:18:49 »

Klart att vi är allätare och vi kan uppenbarligen leva på rätt olika kosthåll. Att det skulle vara det mest naturliga för oss att leva på enbart animalier bara för att en forskningsresande med visst besvär lyckades hitta en (1) grupp eskimåer som gjorde det bevisar ju knappast att det är så vi bör leva, bara att vi kan leva så. Vad jag minns av Stefansson så försökte han aldrig hävda att det var en ideal kost. Han ville bara visa att den gick att leva på. Viss skillnad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.08.24 - 05:54:05 »

jag har nu två gånger försökt läsa chatten, men det är omöjlit. Antingen fattas de sista bokstäverna i varje rad, eller
sedan kan man inte skrålla vidare. jag ger upp. jag vet ändå vad de chaplar om.... :pippi:

 :rolleyes:



Moderator:
Nya studier visar att LCHF, den så kallade fettdieten, kan ha rakt motsatt effekt. I stället för att leda till att man blir friskare kan en fettrik kost leda till diabetes typ 2. Vad ska man tro?
I dag möts LCHF-förespråkaren Annika ”Fettdoktorn” Dahlqvist och näringsfysiologen Fredrik Paulún i en chattduell. Var med och diskutera du med! Ställ dina frågor redan nu.
tisdag 23 augusti, 2011 14:13 Moderator
15:00


Moderator:
Hej! Nu är klockan 15.00 och det är dags för Debatt Live. I dag diskuterar LCHF-förespråkaren Annika ”Fettdoktorn” Dahlqvist och näringsfysiologen Fredrik Paulún. Här kommer första läsarfrågan.
tisdag 23 augusti, 2011 15:00 Moderator
15:00


[Kommentar från Stefan S]
Vad finns det för rön som säger att LCHF skulle ge en försämrad hälsa?
tisdag 23 augusti, 2011 15:00 Stefan S
15:02


Fredrik Paulún:
Det finns väldigt många studier som visar att extrem LCHF (5-10 energiprocent kolhydrater och 60-70 energiprocent långkedjat mättat) ger sämre hälsa. I min bok Sanning om GI (finns i pocket) har jag med det som hade publicerats fram till för ett par år sen.
tisdag 23 augusti, 2011 15:02 Fredrik Paulún
15:03


Fredrik Paulún:
Bland problemen finns depressioner, benskörhet, ökade inflammationer, sänkt insulinkänslighet etc
tisdag 23 augusti, 2011 15:03 Fredrik Paulún
15:03


Annika Dahlqvist:
Jag vet inte av några riktiga forskningsrön som visar att LCHF är skadligt. Paulúns påstådda rön är inte riktig forskning.
tisdag 23 augusti, 2011 15:03 Annika Dahlqvist
15:03


[Kommentar från Guest]
Märkligt hur det diskuteras om att för mycket fett är skadligt, man vet inte hur kroppen reagerar långsiktigt. Vänd på det, vi vet idag konsekvenserna av socker och kolhydrater..högt blodtryck, cancer, fetma, diabetes.
tisdag 23 augusti, 2011 15:03 Guest
15:04


Fredrik Paulún:
Det är lustigt att Annika skriver så eftersom det är förnekelse in absurdum, men förstås har hon rätt till sin åsikt.
tisdag 23 augusti, 2011 15:04 Fredrik Paulún
15:04


Annika Dahlqvist:
Vi som äter LCHF blir bättre i våra depressioner och inflammationer.
tisdag 23 augusti, 2011 15:04 Annika Dahlqvist
15:05


Moderator:
Vad säger ni om Guests påstående?
tisdag 23 augusti, 2011 15:05 Moderator
15:06


Fredrik Paulún:
Allt i överskott är självklart skadligt. Människan är gjord för att äta varierat, det gäller både fett och kolhydrater.
tisdag 23 augusti, 2011 15:06 Fredrik Paulún
15:06


Annika Dahlqvist:
Guest, Det är rätt. Vi har blivit sjukare och fetare sedan vi fick rekommendationen att äta fettsnålt och kolhydratrikt, så det är verklighetens observationsstudie.
tisdag 23 augusti, 2011 15:06 Annika Dahlqvist
15:06


[Kommentar från frida]
Hur väldokumenterade är långtideffekterna av LCHF?
tisdag 23 augusti, 2011 15:06 frida
15:07


Annika Dahlqvist:
Frida, det finns inga jämförande studier på riktig LCHF, men vi är många tusen personer som har fått hälsovinster av att äta så. Det är bara att rpova att äta naturlig kolhydratsnål kost och se hur man mår på det.
tisdag 23 augusti, 2011 15:07 Annika Dahlqvist
15:07


Fredrik Paulún:
Det är viktigt att skilja på den gamla extrema formen av LCHF och den mer liberala där man tar mer hänsyn till fettkvalitet och äter uppåt 20 energiprocent kolhydrater. Den kosten anser jag är sund, och den liknar i mångt och mycket det jag kallar isodieten.
tisdag 23 augusti, 2011 15:07 Fredrik Paulún
15:07


[Kommentar från Guest]
Att Livsmedelsverket fortfarande förordar lättprodukter i form av lättmargarin och lättmjölk lättfil etc till barn i förskolor och skolor. Hur ställer ni er till det? Att man tvingar i våra barn dessa konstgjorda produkter är helt absurt enligt mig
tisdag 23 augusti, 2011 15:07 Guest
15:08


Annika Dahlqvist:
Fredrik, Jag har inte ändrat på mina kostvanor. Jag har hela tiden ätit 5-10 energiprocent kolhydrater.
tisdag 23 augusti, 2011 15:08 Annika Dahlqvist
15:09


Fredrik Paulún:
Det är skillnad på olika lättprodukter och i många fall mår barnen bättre av att konsumera fullfettprodukter. Får barnen i sig fett från andra källor kan det dock räcka för att täcka fettbehov och energiförbrukning. Lightprodukter med sockerersättning är dock helt förkastligt.
tisdag 23 augusti, 2011 15:09 Fredrik Paulún
15:09


Fredrik Paulún:
Jag vet det Annika. Jag pratar om de som har en mer liberal syn på LCHF.
tisdag 23 augusti, 2011 15:09 Fredrik Paulún
15:09


Moderator:
Annika, vad säger du om lättprodukterna i frågan ovan? Fredrik, ger dig en annan fråga så länge.
tisdag 23 augusti, 2011 15:09 Moderator
15:10


[Kommentar från Alex]
Paulun....vad förespråkar du egentligem..först var det GI, sen var det en proteindiet och nu är det juicer som du säljer. Var står du nu egentligen? Det är lite knepigt att hålla koll på vad du tycker anser jag.
tisdag 23 augusti, 2011 15:10 Alex
15:10


Fredrik Paulún:
Ett extremt lågt kolhydratintag gör att muskler och lever slutar ta upp kolhydrater för att spara så mycket som möjligt till hjärnan. Det orsakar sänkt insulinkänslighet och ökar risken för diabetes typ 2.
tisdag 23 augusti, 2011 15:10 Fredrik Paulún
15:10


Annika Dahlqvist:
Vad gäller fettkvaliten så går jag efter naturligt fett. Jag avråder från fett som passerat en kemisk-teknisk fabrik. Naturligt fett är från mejeriprodukter, kött, fisk, ägg, kokos (ekologisk), avikado etc.
tisdag 23 augusti, 2011 15:10 Annika Dahlqvist
15:10


Fredrik Paulún:
Alex, jag står för att man ska äta varierat, dvs fett, protein och kolhydrater i en bra balans. Sen håller jag med Annika om att naturliga produkter är en självklarhet, men jag anser att alla extremdieter är problematiska.
tisdag 23 augusti, 2011 15:10 Fredrik Paulún
15:11


[Kommentar från Bernt Östlund]
Finns nåt exempel på att LCHF har gett diabetes 2 hos person som inte tidigare hade diabetes 2.
tisdag 23 augusti, 2011 15:11 Bernt Östlund
15:12


Fredrik Paulún:
Bernt, jag vet inte men det är sannolikt. Man måste tänka på att extrem LCHF är ganska nytt och det tar tid att utveckla diabetes typ 2.
tisdag 23 augusti, 2011 15:12 Fredrik Paulún
15:12


Annika Dahlqvist:
Moderator, jag är emot alla lättprodukter. Antingen står begreppet för fettsnålt, och det är inte bra, eller också står det för sötningsmedel, och dem är jag också emot. De kan vara skadliga kemikalier. De sötningsmedel som jag har minst emot är sukrin och stevia. Dessa kan man söta med till fest. Till vardags behöver man inte den söta smaken.
tisdag 23 augusti, 2011 15:12 Annika Dahlqvist
15:12


Moderator:
Annika, vad säger du om Bernts fråga?
tisdag 23 augusti, 2011 15:12 Moderator
15:12


Fredrik Paulún:
Långkedjade mättade fetter som finns i kött, palmolja etc har både visat sig vara mer fettbildande än andra fetter samtidigt som de sänker insulinkänsligheten, ytterligare en riskfaktor således. Mejerifetter är nyttigare eftersom det där också finns andra fettsyror som SCT, MCT och enkelomättat fett i hög dos.
tisdag 23 augusti, 2011 15:12 Fredrik Paulún
15:13


Fredrik Paulún:
Ett annat problem med att äta för lite kolhydrater är att produktionen av serotonin i hjärnan minskar. Det ökar risken för depressioner, agressivitet, inbundenhet och andra beteendestörningar. Man blir helt enkelt lycklig av att ha en viss mängd kolhydrater i kosten, men självklart ska de ha lågt GI och dessutom intas i rimlig mängd.
tisdag 23 augusti, 2011 15:13 Fredrik Paulún
15:14


Annika Dahlqvist:
Guest, Jag håller med. Lågfettprodukter innehåller proportionellt mera kolhydrater och det är inte bra. Särskilt barnen behöver rikligt med naturligt fett för att bygga sina kroppar. Varje cell behöver lika mycket fett som protein som byggmaterial. Glukos kan vi tillverka själva i glukoneogenesen, så det behövs inte tillföras för att bygga kroppen.
tisdag 23 augusti, 2011 15:14 Annika Dahlqvist
15:14


[Kommentar från Lisa]
Jorden kan omöjligt föda alla människor som finns om alla skulle äta så mycket kött och övriga animaliska produkter som ni förespråkar. Vilket ansvar tar ni för de konsekvenser som skulle uppstå alla åt så? Bryr ni er över huvud taget om detta?
tisdag 23 augusti, 2011 15:14 Lisa
15:16


Fredrik Paulún:
Mättat fett kan vi också producera via lipogenesen så det behöver vi inte tillföra. Kolhydrater i kosten har massor av positiva effekter på humör, energinivå etc så det är dumt att minska det för mycket. Jag tror få personer mår bra av att gå under 20 energiprocent.
tisdag 23 augusti, 2011 15:16 Fredrik Paulún
15:17


Annika Dahlqvist:
Lisa, Ingen kan säga hur vi ska kunna föda hela jordens befolkning i framtiden, när oljan sinar. Men kor, grisar, får och höns kan äta naturens produkter på mark där man inte kan odla. De är inte till skada för miljön på något sätt. Djuren ska inte äta kraftfoder, det gör dem sjuka och förstör miljön.
tisdag 23 augusti, 2011 15:17 Annika Dahlqvist
15:17


Fredrik Paulún:
Lisa, jag hålller med dig. Därför gäller det att hitta ny teknik med t ex fiskodlingar i slutna system där man föder upp fisken på algmjöl.
tisdag 23 augusti, 2011 15:17 Fredrik Paulún
15:17


[Kommentar från Kicki Rosendahl]
Hej, jag undrar vilken diet är egentligen bäst, man ska ju motionera, men jag har värk och ont i benen, så efter en arbetsdag orkar jag inte fast jag vill så gärna, jag sitter mest hela dagen. Vad kan jag göra? Och som sagt vilken diet är bäst? Tack på förhand.
tisdag 23 augusti, 2011 15:17 Kicki Rosendahl
15:17


Annika Dahlqvist:
Fredrik, Varför blir vi då glada och snälla när vi äter LCHF?
tisdag 23 augusti, 2011 15:17 Annika Dahlqvist
15:18


Fredrik Paulún:
Det har jag inte märkt Annika. Jag har genom åren fått hundratals påhopp av rabiata LCHF:are och du är ju själv inte den mest stabila personen jag stött på :)
tisdag 23 augusti, 2011 15:18 Fredrik Paulún
15:18


Annika Dahlqvist:
Det är bara när folk påstår att LCHF är dåligt och att naturligt fett är farligt som vi blir arga. Annars har vi änglars tålamod.
tisdag 23 augusti, 2011 15:18 Annika Dahlqvist
15:19


Fredrik Paulún:
Det låter ju helsjukt :)
tisdag 23 augusti, 2011 15:19 Fredrik Paulún
15:19


Moderator:
Ordning i klassen! Svara Kicki är ni snälla.
tisdag 23 augusti, 2011 15:19 Moderator
15:20


Annika Dahlqvist:
Kicki, Med LCHF så brukar personer med värk bli bättre även utan motion. Men var och en bör motionera i den mängd som känns trevlig. En promenad piggar upp.
tisdag 23 augusti, 2011 15:20 Annika Dahlqvist
15:20


Fredrik Paulún:
Kicki, du får helt enkelt göra det du kan, dvs gå på gym, simma, cykla etc. Det är superviktigt att du får minst 45 minuter motion per dag.
tisdag 23 augusti, 2011 15:20 Fredrik Paulún
15:20


[Kommentar från Christian]
Hur ska vi "vanliga" människor veta vilken diet eller studie som är seriös och vilket som är det "rätta"?
tisdag 23 augusti, 2011 15:20 Christian
15:22


Annika Dahlqvist:
Christian, Det är bara att prova sig fram till vilken diet som känns bäst för dig. LCHF har spridit sig som en gräsbrand i Sverige, Norge och Finland just för att den fungerar så bra.
tisdag 23 augusti, 2011 15:22 Annika Dahlqvist
15:22


Fredrik Paulún:
Christian, jag förstår det är knepigt. Jag känner mig dock trygg i det jag påstår eftersom jag har en lång akademisk utbildning inom näringslära bakom mig plus ett par decennier av litteraturforskning och baserar mina påståenden på vetenskapliga studier. Självklart ska du dock vara kritisk och prova dig fram.
tisdag 23 augusti, 2011 15:22 Fredrik Paulún
15:22


[Kommentar från lådan]
Kan alla verkligen må bra av att äta likadant? Elitidrottare, motionärer, gamla, unga, kvinnor, män, nattjobbare, soffpotatisar...
tisdag 23 augusti, 2011 15:22 lådan
15:22


Fredrik Paulún:
Lådan, nej det varierar givetvis, men grundprincipen är att äta varierat och naturliga råvaror.
tisdag 23 augusti, 2011 15:22 Fredrik Paulún
15:24


Moderator:
Annika, vill du svara Lådan?
tisdag 23 augusti, 2011 15:24 Moderator
15:25


Moderator:
Vi tar en annan fråga så länge.
tisdag 23 augusti, 2011 15:25 Moderator
15:25


[Kommentar från Ulrika DU]
Vilken diet finns det mest forskning och långvarigaste forskningen om?
tisdag 23 augusti, 2011 15:25 Ulrika D
15:25


Annika Dahlqvist:
lådan, nej det är säkert olika. Jag brukar säga att det är de sjuka och överviktiga som bör äta strikt lågkolhydrat, de som är friska, slanka och fysiskt aktiva kan äta mera kolhydrater. Men de ska inte äta mer energi än de behöver, och de ska inte äta fettsnålt och inte fabriksfetter, och inte kemiska tillsatser. Kroppen behöver naturliga råvaror för att bygga en bra hälsa.
tisdag 23 augusti, 2011 15:25 Annika Dahlqvist
15:25


Fredrik Paulún:
Den senaste forskningen visar förresten att mättat fett ökar risken för hjärt-/kärlsjukdom i motsats till vad Annika påstår. Kika på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735388
tisdag 23 augusti, 2011 15:25 Fredrik Paulún
15:26


Moderator:
Vilken diet är den mest studerade, vad säger ni?
tisdag 23 augusti, 2011 15:26 Moderator
15:27


Fredrik Paulún:
Ulrika, det har forskats väldigt mycket på olika delar som ingår i olika dieter t ex GI och det vågar jag påstå är den mest dokumenterat positiva för hälsan.
tisdag 23 augusti, 2011 15:27 Fredrik Paulún
15:28


Annika Dahlqvist:
Ulrika D, Den etablerade forskarkåren har inte klarat av att göra riktiga jämförande studier på olika dieter. Det är ofta multifaktoriella studier som man inte kan utläsa detaljerna utav. Etablissemangets nu gällande lågfettkost har visat sig sämre i jämförande studier än GI- ochg lågkolhydrat-kost.
tisdag 23 augusti, 2011 15:28 Annika Dahlqvist
15:28


Moderator:
Nu kommer den sista frågan.
tisdag 23 augusti, 2011 15:28 Moderator
15:28


[Kommentar från Rebecca]
Varför kan man inte enas om att äta allsidigt och rätt mängd är det allra bästa? Varför ska man luras på en massa dieter?
tisdag 23 augusti, 2011 15:28 Rebecca
15:28


Fredrik Paulún:
Rebecca, mycket bra sista inlägg. Jag håller med dig till 100%. Ät varierat, ät naturligt och ät gott! Då slipper du dieta.
tisdag 23 augusti, 2011 15:28 Fredrik Paulún
15:29


Annika Dahlqvist:
Rebecca, Den som mår bra på sin nuvarande kost har naturligtvis ingen anledning att ändra på den. Det är den stora procent av människorna som inte mår bra som har anledning att prova sig fram till vilken kost som ger bättre hälsa.
tisdag 23 augusti, 2011 15:29 Annika Dahlqvist
15:30


Fredrik Paulún:
Tack för alla inlägg!
tisdag 23 augusti, 2011 15:30 Fredrik Paulún
15:30


Moderator:
Nu är chatten slut. Ett stort tack till Annika Dahlqvist och Fredrik Paulún. Tack också till alla er – och ni var riktigt många – som var inne och ställde frågor. Vi ses igen i Debaltt Live i morgon.
tisdag 23 augusti, 2011 15:30 Moderator
15:51
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2011.08.24 - 09:51:18 »

Vilken service, tack Hemul!
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2011.08.24 - 18:47:52 »

Jamen, underhållningsvärdet var ok i alla fall. Tycker lite synd om Annika som inte verkar ha samma fart på skrivandet som Paulun. Inte riktigt debatt på samma villkor, mot om de skulle ha haft en muntlig debatt. Tror jag. Hon verkade lite lam i alla fall....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544