Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 11:29:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är lchf bröd och sötningsmedel?  (läst 31491 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2011.08.18 - 15:38:30 »

För mig har kolhydratreduktionen blivit samma som " gammaldags mat" , hemlagat , ekologiskt så gått det går.
Bröd har varit min stora kärlek, men det var inte det svåraste att jobba bort av någon anledning.

Jag anser att maten måste vara gott och man måste få äta ibland sådan man gillar jättemycket.
MEN
Om ens största överätarsproblem är godis, ska man inte ha det hemma, om det är glass, kakor, bröd..., ha inte det hemma alls.
Det är bara så olika för oss alla.

Jag känner att jag skulle bli tokig om jag va tvungen att bara äta kött ,fett och ovanjordiska grönsaker. ( Den stora basen på LCHF).
Mjölkprodukter ska finnas med också. Men jag tål inte det under större delen av året,så smakupplevelserna blir direkt mindre utan.
Jag finner ingen glädje att tugga kött, allt protein är bara en nödvändighet för mig. Det är ju kryddor och såser som gör smaken.

Om jag måste krympa smaker från mjölkprodukter, MÅste jag få finna smakglädjen någon annanstans.
Då hittar jag :  olika bröd ( knäcken, hemulbröd, olika formbröd av nötter och den polske läkarens ägg-fluffbröd)
mörk choklad, bär

Så länge jag fixar mjölkprodukter skulle jag kunna leva på
ägg-gröten med bär
och pannkakor med lite socker och bär.

Där tror jag att jag och Hemul är ytterligheter. Hon skulle kunna fixa livet med bara kött och grönsaker, medan jag skulle vilja äta allt annat än kött och grönsaker :smack_head:, om jag skulle kunna välja fritt, menar jag.

Butikens LCHF-bröd är ingen lösning för mig, inte helle finkrisp. Dessa två kan jag äta en hel paket på samma sittning och då är de
ingen vits ens att ta den första biten. Den som kan hålla sig till en bit / dag kan lätt kunna göra det.

Jag däremot kan ha 2 liter glass i frysen och ta 1 dl då och då , medan om min man vet att det finns glass i frysen kommer han, med stor sannorlighet äta upp allt på en halv timme.
Loggat
yngve
Gäst
« Svara #16 skrivet: 2011.08.18 - 19:28:26 »

Missförstå mig inte, det är ju klart som korvspad att var och en äter vad den blir lycklig och mår bäst av. Jag hyser inte synpunkter på det i sig.
 
Däremot tror jag benhårt på principerna om lågkolhydratkost, tror de flesta får en friskare kropp och att man i slutändan viktnormaliseras mer eller mindre.
 
Kan ju berätta att jag hållit på sedan , tja vad blir det, kanske 2005 eller -06. Efter att ha börjat med GI, Atkins och så, läste jag Skaldemans bok. Gick ned en del första åren men fastnade alltför snabbt. Fick problem med kranskärlen och fegade ur så jag åt "vanlig" mat med mycket mackor och så något år. Under den tiden nådde jag viktmässigt rekord någonsin. Jag kom att väga omkring 30-35 kg mer än vad som borde vara normalt för mig. Till slut började jag om med lågkolhydratkost och tog ned några kilon men fastnade igen. Bland alla mina diagnoser noterar jag t.ex. metaboliskt syndrom med insulinresistans med mera. Svårt gå ned i vikt om kroppen "i tomme" producerar mer insulin än vad som behövs ju. Trodde jag. Men jag är en envis jäkel. Med den här kosten som jag nu tjurigt kör vidare med har jag lyckats sänka mitt annars höga blodtryck så att läkaren gick med på att ta bort några mediciner så att jag nu äter fem av tidigare sju sorter. Några fler skall bort så småningom! Blodtrycksmediciner kan också blockera viktnedgångsförsök. Därmed började en ganska långsam men ändå viktnedgång igen. Nu har jag gått ned ungefär ett halvt kilo i veckan sedan mitten av maj. En till sak som jag tror hjälper mig nu är att jag totalt lagt av med alla former av alkohol. Brukar gilla vin på helgerna men i mitt fall tycks det ha varit ett hinder för mig.

Vad vill jag ha sagt? Jo att jag tror på metoden och att det innebär ett mycket lågt intag av kolisar. Vill någon äta litet mer av det så må den göra det med gott samvete för att må bra, allt är inte bara vikt som är av vikt.
Men även att man om man kör fast får försöka hitta det som är hinder för en själv, i mitt fall kanske att minska på blodtrycksmedicinen och lägga av med vin som min kropp verkat svara bra på. Så tror jag det är bra att skapa en målbild för sig själv om en kommande positiv situation och att hålla fast med det. Bland detta forums brukare kan det finnas många skäl till att man inte lyckas eller kör fast i sin viktminskning, då får man försöka analysera sig själv om vad fattas eller är för mycket av.Där kan medlemmarna här hjälpa till med goda råd, det finns ju en samlad erfarenhet som är imponerande.
Å andra sidan ser det ju ut som sällskapet här verkar ha roligt med varandras små gliringar och skojigheter ändå och redan där har man ju uppnått något bra ju.

Äh, ser litet luddigt ut men ändå...
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.08.18 - 19:31:46 »

Tja, jag stod stilla i 8 v ungefär. först när jag lade till litet mer kh började det röra sig neråt igen.  Det är så individuellt!
Loggat



yngve
Gäst
« Svara #18 skrivet: 2011.08.18 - 19:37:46 »

Vad menar du med litet mer kolhydrater?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.08.18 - 19:43:06 »

vara litet mindre strikt. Litet mer grönsaker, några tuggor bröd (vi hade ostfondue), litet mer grädde..

t.o.m. litet mer choklad.
Loggat



yngve
Gäst
« Svara #20 skrivet: 2011.08.18 - 19:50:30 »

Ja, jag tror inte man dör av det som du listar och det är ju bara att gratulera till att du kom på detta!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.08.18 - 19:55:35 »

Där tror jag att jag och Hemul är ytterligheter. Hon skulle kunna fixa livet med bara kött och grönsaker
Vad snackar du nu för skit!  :club_idiot: Jag gillar väl inte grönsaker och jag skulle också bli uttråkad på enbart kött. Kött älskar jag, men utan smör och grädde vete fan om det skulle gå. Och en daglig potät förstås.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.08.18 - 20:05:30 »

Jag håller med dig i stort, yngve. Men det där med att ju mindre kolhydrater desto bättre går man ner i vikt, det är nog inte mycket mer än ett antagande från vissa och det motsägs av andra. Jag råkar tro mer på de andra, jag. Om man sen behöver ligga lågt för att undvika sötsug, det är ju liksom en annan sida av saken. Det är väl lite det det kokar ner till. Ingen av oss tror jag är kapabel att avgöra vad som är sant och falskt i den här soppan. Vi kan bara välja vilka vi ska tro på, vilka vi tycker är mest trovärdiga, som kommer med mest underbyggda utsagor.

Jag har samma erfarenhet som Mynlen själv. Jag äter totalt sett mer om jag går får lågt på kolhydraterna. Blir jättehungrig. Min hemsnickrade teori är att min kropp inte är så effektiv på glukoneogenes, så den skriker på mer bränsle hela tiden. Vet inte om det ens är möjligt. När jag ligger runt 50 g, och kroppen alltså i stort sätt inte behöver producera glukos, mår jag som bäst, är piggast, minst hungrig o.s.v.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.08.18 - 20:10:37 »

Ja, jag tror inte man dör av det som du listar och det är ju bara att gratulera till att du kom på detta!

jag tror inte heller att man dör av att äta mackor varje dag.. det är bara min kropp som klarar sig bättre utan  :smile:

jag kom på det just genom detta forum, där det snackade som potatis och litet mjöl och sånt. Då fick jag ögonen öppet på att det kanske inte är en svart vit sanning att måste äta så litet kh som möjligt, det kanske spelar in litet andra saker i kroppen..

Att socker är dåligt är vi nog alla överens om. Även vitt mjöl osv. Men jag personligen tror att  raffineringen av allt och stora tillgången till det jämnt gör att vissa kroppar "går sönder"  och inte klarar det till slut.  Men till dom som det går ok, ÄR det väl ok?

Vissa klarar ingen alkohol, andra klarar det måttligt. Helt individuellt. Sanningen är att det inte finns EN sanning  :whink:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.08.18 - 20:16:07 »

Jag tror iofs allt spannmål är av ondo, den biten av paleotänktet köper jag. Men jag är för lat för att leta alternativ när det är så pyttesmå mängder det rör sig om.

Citat
jag kom på det just genom detta forum, där det snackade som potatis och litet mjöl och sånt.

Äre sant? Det hade jag inte fattat. Vi har dragit ner nån till vår nivå! Härligt! :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2011.08.18 - 21:06:02 »

Potater är grönsaker i min värld Käre Hemul!

Du äter nu ungefär som du vill : kött, potatis och grädde , du skulle bara kanske äta lite mer av allt om du fick som du ville.

Men jag skulle äta bara kolhydrater om jag skulle vara nutriotistdiktator: gröt, bröd, kakor, godis, frukt
och strunta blankt allt som kött och grönsaker heter. :lol:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.08.18 - 21:23:02 »

Citat
jag kom på det just genom detta forum, där det snackade som potatis och litet mjöl och sånt.

Äre sant? Det hade jag inte fattat. Vi har dragit ner nån till vår nivå! Härligt! :devil:

 :max-shock: dragit NER? trodde det var UPP!

nja, jag blev mycket mer avslappnad och det hjälper nog också!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.08.18 - 21:30:44 »

 :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #28 skrivet: 2011.08.18 - 22:02:34 »

Att hemul stannar vid 50g kolhydrater om dan är ju inte så himla mycket ändå. Du har gett mig intrycket att du käkar en del mer än det. Själv vet jag inte hur många det blir för egen del. Räknar inte utan går på känn och försöker hålla det så lågt jag kan. En och annan tomat, mejeriprodukter, broccoli och annat smått och gott kanske ändå blir en del?
Sen har jag ju också valt bland de antaganden som verkar mest trovärdiga och tagit ställning utifrån det. Själv kan jag absolut ingenting om nutrition annat än det jag läst och försökt fatta. Så är det väl för de flesta?

Mynlen: "Vissa klarar ingen alkohol, andra klarar det måttligt. Helt individuellt. Sanningen är att det inte finns EN sanning" ...och utöver det har vi alla vår egen livssituation att hantera, familjekrav av olika slag, kanske olika former av matintoleranser m.m. Nej, det är klart att vi fungerar olika, jag har helt enkelt skaffat mig en grunduppfattning utifrån mer lärdas kunskaper och så har jag anpassat, som jag skrev innan, till mina specifika förutsättningar. Så gör väl de flesta och de förtjänar alla respekt för sina ansträngningar!

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.08.18 - 22:33:29 »

De demoniserade rotfrukterna innehåller inte så himla mycket kolisar som man kan tro. Daglig giva för mig är 2 medelstora potäter, ofta lök och en bit morot eller liknande, 1 rätt stort glas mjölk och det lilla som kommer från grädde och eventuella grönsaker då. Lite bär eller frukt (delar för det mesta på dem) periodvis. Drar ner på det andra om det är några större mängder frukt/bär. Ibland lite mjöl i såsen, men det rör sig bara om sådär 3 g mjöl då, bara så man ska slippa koka ihop grädden så mycket (kaloriskäl där).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544