Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 14:08:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är lchf bröd och sötningsmedel?  (läst 31291 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
yngve
Gäst
« skrivet: 2011.08.17 - 15:19:51 »

Hej alla!
Idag har en herr Gröön skrivit i Svd om bröd som hälsokost och på kostdoktorn.se har många debatterat detta. En del förordar s.k. lchf-bröd som tydligen görs på nöt-mandel och husk(?)-blandningar. Varför bröd öht? Är inte lchf ett sätt att byta stil i fråga om mat. För egen del klarar jag av livet utmärkt utan bröd av något slag, jag äter mig mätt på annat. Ett par ostskivor ev. med skinka är utmärkt ersättare som mellanmål om nu det skulle behövas tycker jag.
Samma med sötningsmedel. Lchf är väl ett sätt att komma ifrån sitt sötbehov? Jag tycker numera att det mesta med söt smak är äckligt, t.o.m. min tandkräm upplever jag som alltför söt i smaken. Varför stevia och allt vad det heter? När man vant sig av med sötbehovet smakar det mesta mycket bättre.
Jaja, det är vad jag tycker. Ge mig gärna kritik för detta den som känner för det!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.17 - 15:53:08 »

Ingen kritik. För jag tycker det är individuellt. Bröd och brödliknande produkter är något många många människor tycker om jättemycket. Jag behöver inte heller brödaktiga saker men en finnkrisp då och då tycker jag om att äta.

Samma med sötningsmedel, även om jag fått bort en hel del av sötsmaken (ja har "salt" tandkräm, verkligen en hel del mindre söt men jag vet inte om parodontax finns i sverige) så tycker jag om att ha litet stevia i min morgoäggmjölkschokladlatte, för att jag annars tycker att cacaon gör den för besk.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.08.17 - 16:28:14 »

Du låte nästan lite nyfrälst, yngve.  :lol:  :flirting:

Håller med Mynlen. Det är olika. Konceptet smörgås är något vi är uppväxta med och det är väl inte fel om det kan åstadkommas utan bröd gjort på spannmål eller om man kan äta en pyttebit riktigt bröd ibland utan att bli sugen på mer?

Vad gäller sötning så lider för det första inte alla av sötsug. För det andra accepterar de flesta köpta produkter med små mängder tillsatta kolhydrater (korv och annan chark, mörk choklad o.s.v.). Varför blir det så fel om man tillsätter samma sak själv? Själv vill jag inte äta sötningsmedel annat än stevia, men det är väl upp till var och en. Och som du själv säger, vissa saker kräver sötning för att vara ätbara och det är väl synd att avstå från dem också? Jag gör ungefär som du, stevia i kvällschokladen. För övrigt äter jag stevia och ibland stevia+lite riktigt socker i glass och andra efterrätter, men det är ju ingen man äter ofta för det mesta.

Den amerikanska stilen, att vräka i sig massor med Splenda och liknande, det kan jag hålla med om är fel eftersom Splenda antagligen är skadligt.

[TILLÄGG]
Nu först ser jag vad rubriken på den här tråden är. Jag borde ha hållit tyst, för jag bryr mig inte ett vitten om hur man definierar LCHF. Det kan de få träta om till dödagar för mig. Och det kommer de säkert att göra också.  :tongue:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2011.08.17 - 19:34:08 »

Mynlen: Jo men visst får man tycka om bröd hur mycket man vill, det gör jag också. Min enorma buk byggdes av bröd! Så jag vill hitta andra saker att tycka om oavsett ev. nyttigheter i själva brödet.
Vad är salt tandkräm? Själv har jag använt dentosal men det tycker jag smakar sött och har nu gått över till Sensodyn som jag tycker är mer neutral.

Hemul: Jovisst är jag nyfrälst, halleluja!
Väldigt många klagar onekligen över sitt sötsug som verkar vara bland det svåraste för de som just gått över till lågkolhydratkost. Då tycker jag det helt enkelt är bäst att bara bryta det i stället för att uppehålla suget med en massa jox. Korv och charkuterier äter jag knappast, mörk choklad är gott, men bara i undantagsfall.

Visst får var och en äta hur sjutton de vill och de får definiera lchf hur de vill, jag bryr mig väldigt lite. Men vill man bryta ett ätmönster som gör folk sjuka och feta så tror jag på att starta det nya med lite smärta och plågor. Belöningen kommer och då är den skön.
Var jag dum nu?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.08.17 - 19:42:00 »

Citat
Väldigt många klagar onekligen över sitt sötsug som verkar vara bland det svåraste för de som just gått över till lågkolhydratkost. Då tycker jag det helt enkelt är bäst att bara bryta det i stället för att uppehålla suget med en massa jox

Jovisst, om man har sötsug. Jag har aldrig uppfattat LCHF som en diet enbart för folk som har sötsug. Varför ska vi som inte har det avstå från nåt sött ibland? Av solidaritet? Tyvärr, men glöm det.  :whink:

Det är klart du läser mycket om sötsug. Det är ett beroende och människor som är beroende brukar gilla att snacka om sin drog och de problem eller glädjerus den orsakar, eller hur? Det är de som hörs för de skriker högst. Själv har jag svårt att låta bli att äta för mycket fett för att jag ska gå ner i vikt. Tror du att jag skulle få nåt gehör för det från de där människorna som kräver att jag ska äta som de gör av ren solidaritet?  :tongue:

Don efter person, säger jag. Alla har inte samma problem. Inte samma orsaker till att de är tjocka och kan inte heller gå ner med exakt samma medel. Så tror jag.  :look_down:

Förresten kan jag rekommendera ren bikarbonat för tandborsting. Hoppa över tuben helt. Finns i lite större förpackningar på Willys och på invandrarbutiker och stormarknader kan man hitta det ibland i såna där enorma kryddburkar (uppåt en liter?) för en billig peng. :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2011.08.17 - 19:56:24 »

Men jag pratar ju om de som faktiskt har sötsug!
Vem har pratat om solidaritet i sammanhanget? Inte jag i alla fall. Har jag sagt att lchf bara är för de som har sötsug?

Tack för tipset om bikarbonat, får väl prova en sån där liten påse de har bland bakgrejerna eller om det är bland kryddorna i butiken.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.08.17 - 20:10:33 »

Nej, men rubriken är ju "Är lchf bröd och sötningsmedel?". Om vi glömmer LCHF då, så svarar jag att lågkolhydrat kan innehålla både bröd och sötningsmedel även om jag själv då avstår från båda, stevia undantaget. Jag fuskar lite med mjöl, men det är väldigt små mängder. För att få vissa lowcarbbröd att hålla ihop och få bra konsistens men framför allt är det nog ströbröd till panering ibland. Rödspätta vinner onekligen på det! Och jag anser nog att jag äter lågkolhydratkost, ja.

Ja, prova bikarbonat du. Funkar fint, har använt det i 6 år. Tar lite längre tid att borsta bara.Ta lite i handflatan och droppa på några droppar vatten så det löser upp sig. Det gör ont om man borstar med hela torra kristaller och sliter säkert onödigt också. Jag tror det "verkar" utan att man borstar också. Har märkt att det kräver kortare borstningstid om man sprider ut det i munnen och låter det verka en stund innan man borstar. (Sanningen är att jag brukar börja borsta tänderna och sen kommer jag på att jag kan ju kissa samtidigt, men då blir jag ofta sittande med tandborsten i mun bara. När det blir så börhöver jag knappt borsta sen så är tänderna rena.  :shy:)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2011.08.17 - 20:20:49 »

Hemul rules!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.17 - 20:29:42 »

Vad då? Sa jag nåt fel nu? Jag anar ironi.  :tongue:

Alltså, jag menar att om man har sötsug och går igång på allt som innehåller kolhydrater, då ska man givetvis inte äta det. Men om det inte är ens problem, då är det ju onödigt att lägga energi på det. Och jag glömde säga tidigare att vi är en del som inte mår bra på för låg kolhydratnivå heller.

Den gängse definitionen på LC är väl < 100 g. Ibland ser man t.o.m. 150 g. Jag äter 50 g. Det gör t.ex. Ninnan också.

Är vi på samma rad nu då?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.17 - 21:27:04 »

borsta med bikarbonat har jag aldrig vågat.. är rädd för att det smakar pyton. Men har man vant sig vid parodontax kan man väl vänja sig vid annat :)
Parodontax är alltså en tandkräm som smakar pyton, första halva tuben. Sen har man vant sig. Den sägs vara "salt" (ist för sött som normala tandkrämer är) men jag tycker den smakar väldigt söt nu. Den är brun, inte vit.

http://www.gsk-indonesia.com/0_repository/Paradontax_Product_Knowledge.pdf litet information om du vill.


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.08.17 - 22:21:46 »

Ingen fara! Smakar bara salt, men mycket mindre salt än vanligt bordssalt. Inte alls obehagligt.

Obs att vi pratar natriumbikarbonat och inte bakpulver. Det vet jag inte hur det smakar.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2011.08.18 - 00:55:47 »

Jag tycker du står stadigt på jorden med dina åsikter om lchf!   :cool: det är bara att fortsätta.
Jag använder aldrig sötningsmedel-stevia_ ska det va så blir det rent socker, tyvärr inte så ofta.  :flirting:
På vilken avdelning i affären köper man natriumbikarbonat?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.08.18 - 01:03:20 »

Antingen vid kryddorna eller vid bakgrejerna. Vid kryddorna på Willys.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.08.18 - 08:50:43 »

bikarbonat används ju till pepparkaksbak!

jag köper det i surinamska affären. Oranga låda med engels text, hammer något mer :)  Hm få se när jag "vågar" borsta med bikarbonat!
Loggat



yngve
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2011.08.18 - 10:55:11 »


"Vad då? Sa jag nåt fel nu? Jag anar ironi." 

Inte sa du nåt fel inte hemul, bara sånt där vi kanske inte tycker lika.
F.ö. Tack för era välmenta råd om tandborstning! Vill minnas att jag som barn ibland borstade med salt, inte för att jag kommer ihåg varför, men det förekom. Få se hur jag gör.

Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544