Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:06:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snart ger jag upp.  (läst 27242 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frida
Gäst
« skrivet: 2011.08.15 - 20:21:41 »

Hej!
Jag började äta Lchf mat den 3 augusti. Jag känner mig super trött och blir på så dåligt humör. Har inte märkt något alls på vågen. Jag känner mig deppig av att inte kunna äta de andra bakar och vill bjuda mig på. Min man stöttar mig och tycker jag är super duktig. Men jag känner mig inte nöjd. Hur länge kan man vara trött. Hur länge tar det innan kroppen tar energi från fettet så att jag bli pigg igen. Vågar knappt prata med folk pga min dåliga anderdräkt. När jag duschar tror jag att jag håller på att bli flint. Ja nu har jag skrivit av mig lite iaf. Behöver nog höra andra i liknande situationer. Kramar
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.15 - 21:25:43 »

Och du fortsätter med 0-kolhydratsdieten? Ät lite riktiga kolhydrater (inte blad) så mår du genast bättre. Det behövs inte så mycket. Sen kan du, om du fortfarande vill, trappa ner sakta så slipper du antagligen må dåligt. Bara vad jag tycker förstås.

Alternativt, om du bestämt dig stenhårt för att du ska äta 0 kolhydrater så får du stå ut. Förr eller senare går det över för de flesta. Det har trots allt inte ens gått två veckor än. De det inte går över för brukar till slut börja äta lite mer kolhydrater i alla fall eller hoppar av helt och hållet. Det sistnämnda är ju synd och onödigt tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Frida
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2011.08.15 - 23:44:26 »

Tips på hur mycket kolhydradet som kan räcka per dag? Jag vill försöka stå ut.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.08.15 - 23:53:13 »

Vet inte, det är nog rätt individuellt. Du får prova dig fram. Men antagligen inte mer än 50 g. Ät en potatis eller lite andra rotfrukter till maten och se hur du mår. Det kanske räcker.

Koka en potatis på en gång och mosa med smör ska du se att livsandarna återvänder och du får rosor på kinderna och sover gott sen.  :whink:

Har du mycket problem med sötsug förresten? Då kanske mitt råd ovan inte är så bra. :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.08.16 - 10:35:47 »

Berätta lite hur du äter, så kan vi gärna tipsa om något.

När jag började slutade jag tvärt med " potatis , pasta och ris + bröd" men åt frukter någon vecka innan jag hajjade att
det kanske inte behövs. Jag gick ner ändå under dessa 2 veckor med frukt.
Sedan började jag fokusera lite mer på att få tillräckligt med fett istället för fokus " undvika kolhydrater" .
och hittade en bra balans.

Att må bra är det viktigaste i längden så att man orkar, alla mår inte alls bra när man nosar på 0-kolisar-gränsen.

Om jag siktar på viktnergång, är det nog rätt bra för mig att hålla nära 20-30 g kolisar/ dag, men när jag vill behålla vikten,
kan jag unna mig ibland något helt vanligt i kolisvägar  ( tar " straffet" när kroppen samlar vätska ett par dagar) men då är det viktigt att komma tillbaks till mindre kolisar omgående. jag har tendensen att fastna på överkonsumption av kolisar :smack_head:
Loggat
Frida
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2011.08.16 - 11:40:02 »

Vet inte, det är nog rätt individuellt. Du får prova dig fram. Men antagligen inte mer än 50 g. Ät en potatis eller lite andra rotfrukter till maten och se hur du mår. Det kanske räcker.

Koka en potatis på en gång och mosa med smör ska du se att livsandarna återvänder och du får rosor på kinderna och sover gott sen.  :whink:

Har du mycket problem med sötsug förresten? Då kanske mitt råd ovan inte är så bra. :ignore:

Jo jag har nog problem med sötsuget. Jag började nästan gråta när jag såg att dom hade extrapris på lösviktsgodis denna vecka.
Loggat
Frida
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2011.08.16 - 11:48:43 »

En dag kan se ut så här.

Frukost: Turkiskt yoghurt, en finn crisp med bregott, gurka,  tomat och ost. Ett ägg. Te med grädde i.
Lunch: rester som tex kyckling i vitlökssås och vatten. Kaffe med grädde i.
Mellis: stor kopp te med grädde i och fyra nötter och tre eller fyra ost skivor.
Middag: sallad med feta, fläskfilé i champinjonsås. Dricker vatten och på lördagar ett till två glad vitt vin.

När jag är sugen tar jag några nötter eller äter en baby bel ost. Håller mig till ca fyra nötter och en ost per dag.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.08.16 - 12:19:44 »

Jag ser inget i ditt matintag som ser fel ut...

Om jag förstår saken rätt är du en riktig sockerjunkie. Och då förstår jag att du har det jobbigt nu. Du har ju ändå bara hållt på i 2 veckor.

För mig tog det närmare en månad innan huvudet ville vara med. Första veckorna var pest. Jag kunde somna stående nära på. Men det vara bara att sänka kraven och tempot. Vila så fort jag fick möjlighet.  :sleep:

Så första månaden är en avgiftningstid och tillvänjningstid. Kroppen ska fatta att energin ska komma från fettet och inte från kolhydraterna. Det tar sin lilla tid. Något längre för musklerna än för hjärnan. Om det är någon tröst. För mig tog det som sagt ca en månad för hjärnan att fatta galoppen. För musklerna tog det lååång tid. Lårmusklerna krampade och hjärtat slog som en stångjärnshammare av några trappsteg i månader. Säkert upp till ett halvår.  :wacko:

Det som hjälpte mig var målbilden jag hade satt upp. Jag ville må bra. Jag tänkte på det jag skulle göra när jag mådde så där bra, som jag ville må. Sen när övergångsperioden var över var det inga problem att fortsätta. Då gick det av bara farten.  :nod-yes:

Den där tråkiga smaken och andedräkten du har, hör också till övergångsperioden. Det försvinner, och sen har man aldrig problem med dålig andedräkt mer. Inte jag i alla fall.  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.16 - 14:01:04 »

Hm i motsats till Sorla ser jag en del saker jag inte skulle äta, speciellt inte till frukost.

både turkisk yoghurt OCH finnkrisp OCH tomat OCH gurka OCH  grädde skulle bli för mycket kh för mig att börja dagen med. Plus att du har ganska mycket grädde i kaffet och teet, sammanlagt över dagen alltså.

Min frukost är fetare, och väldigt litet kh, och framförallt, mindre. Men vilken linje du vill följa är upp till dig, det är så individuellt hur man mår!


Loggat



Frida
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2011.08.16 - 16:56:04 »

Jag ser inget i ditt matintag som ser fel ut...

Om jag förstår saken rätt är du en riktig sockerjunkie. Och då förstår jag att du har det jobbigt nu. Du har ju ändå bara hållt på i 2 veckor.

För mig tog det närmare en månad innan huvudet ville vara med. Första veckorna var pest. Jag kunde somna stående nära på. Men det vara bara att sänka kraven och tempot. Vila så fort jag fick möjlighet.  :sleep:

Så första månaden är en avgiftningstid och tillvänjningstid. Kroppen ska fatta att energin ska komma från fettet och inte från kolhydraterna. Det tar sin lilla tid. Något längre för musklerna än för hjärnan. Om det är någon tröst. För mig tog det som sagt ca en månad för hjärnan att fatta galoppen. För musklerna tog det lååång tid. Lårmusklerna krampade och hjärtat slog som en stångjärnshammare av några trappsteg i månader. Säkert upp till ett halvår.  :wacko:

Det som hjälpte mig var målbilden jag hade satt upp. Jag ville må bra. Jag tänkte på det jag skulle göra när jag mådde så där bra, som jag ville må. Sen när övergångsperioden var över var det inga problem att fortsätta. Då gick det av bara farten.  :nod-yes:

Den där tråkiga smaken och andedräkten du har, hör också till övergångsperioden. Det försvinner, och sen har man aldrig problem med dålig andedräkt mer. Inte jag i alla fall.  :thumbsup:

Ja det är jobbigt just nu med allt socker som finns runt mig. Varje dag känns som ett test, ska jag klara ännu en dag utan godis. Känns nästan som jag straffar mig själv fast valet är helt frivilligt.
Bra med lite tips och höra hur andra hade det och att det finns en tid då jag inte kommer att känna så hära. Tackar!
Loggat
Frida
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2011.08.16 - 17:01:09 »

Hm i motsats till Sorla ser jag en del saker jag inte skulle äta, speciellt inte till frukost.

både turkisk yoghurt OCH finnkrisp OCH tomat OCH gurka OCH  grädde skulle bli för mycket kh för mig att börja dagen med. Plus att du har ganska mycket grädde i kaffet och teet, sammanlagt över dagen alltså.

Min frukost är fetare, och väldigt litet kh, och framförallt, mindre. Men vilken linje du vill följa är upp till dig, det är så individuellt hur man mår!




Ja det blir nog en del grädde per dag. Det kan ju vara bra att tänka på. Fick för mig att grädde var bra för mig för att få upp fettet men det innehåller nog lite mjölksocker kanske. Första dagen gjorde jag äggmjölk men jag klarade inte av att dricka det. Jag tyckte att det smakade för mycket ägg. Jag är så seg och trött på morgonen och orkar på sin höjd koka ägg. Hoppas du har tips på hur jag kan göra utan att behöva ställa mig och laga mat på morgonen. Underbart med tips och höra hur andra får vardagen att fungera.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.16 - 17:05:11 »

Ökar ditt sug om du äter andra kolhydrater (än godisrelaterade)? T.ex. på morgonen äter du ju faktiskt en del. Märker du om det gör att du blir mer sugen?

Jag är ingen expert på sug eftersom jag bara överäter fett, men jag skulle nog skippa fr.a. brödet. Tror det är mindre risk att du får sug av t.ex. rotfrukter än av spannmål om du vill behålla lite kolhydrater i dieten. Vad säger ni som är "sugna"?

Vill du ha bröd finns det massor av recept på surrogatbröd. Jag rekommenderar Bokias sesamplättar bakade i ugn. De är supergoda och det går dessutom fort att göra dem med minimalt med kladd. Hemulbröd är också jättegoda och kanske ännu mer som riktigt bröd om jag nu får skryta lite, men de är krångligare att göra och innehåller en del mjöl, så vänta med dem tycker jag. Det finns fler varianter i brödavdelningen.

Tänk på att LCHF bara är en av många varianter på lågkolhydratkost. Det finns många sätt att flå en katt och samma modell passar inte alla. Så modda runt som du vill. Det enda viktiga är att du håller kolhydraterna på en rimlig nivå och i ditt fall att du inte väljer sådana kolhydrater som orsakar sötsug.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #12 skrivet: 2011.08.16 - 17:14:51 »

Frida, frukosten behöver inte innebära så mycket kokande och stekande. Fixa den kvällen innan i stället. Eller ät av ev. rester från middagen kvällen innan, eller andra rester.
Ju mindre kolisar du smaskar i dig ju fortare går det att bli kvitt sockersuget och att komma in i rätt flyt öht.
Sedan är jag en sån som behöver peppning och förutom hemulens applåder, läser jag all möjlig litteratur i lchf-ämnet. Senast Eenfeldts "Matrevolutionen" Läs den och kör hårt!
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #13 skrivet: 2011.08.16 - 20:06:26 »

Drick vatten!!! Kroppen binder inte vätska när den inte får kolisar!

Koka tre ägg och mosa med smör! Allt du behöver. Själv äter jag två mosade ägg med smör oc en halv burk makrill i tomat. Varje morgon. En del tröttnar på äggen, inte jag!

Häng i lite till! En timme i taget! En dag i taget!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.08.16 - 20:39:08 »

Jadu frida, om äggmjölken smakar för mycket ägg är det ju bara att smaksätta så att äggsmaken försvinnner.

jag har svårt att äta på morgonen men vill ändå få i mig en del näring eftersom jag annars börjar småäta halvvägs morgonen och då är min dag kört. Då forstätter jag äta och snaska och spana fel saker i skafferiet.
Jag gör alltså äggmjölk på 1 ägg, ca 50 gr smör, 3 steviatabletter, 1 msk kakao och en kopp kaffe. först gjorde jag på 2 ägg och 75 gr smör men det orkade jag inte med längre och nu häller jag för smakens skull i en halv dl grädde men orkar bara 3/4...  smakar garanterat inte ägg längre.

andra smaksättingar är med kanel, kardemumma,  vaniljpulver. Och det flesta har inget sötningsmedel, det hade jag inte heller när jag bara hade kaffe i men med cacao tycker jag det blir för beskt. Det är inte sött, och triggar inte mitt sötsug men jag började först senare med det.

fett är "bra" men grädde och andra mejeriprodukter innehåller en del kh. Och vissa går inte ner när dom äter för mycket mjölkprodukter. Jag har just sen en, två veckor börjat med litet mer grädde, använde det knappast innan.
Loggat



Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544