Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 19:27:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vitaminer i bär  (läst 13711 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.07.28 - 17:55:18 »

Livsmedlesverket har gjort en liten undersökning om vitamininnehållet i bär. Rätt intressant, tyckte jag. Märkligt att lingon som jag trodde var supervitaminrika inte innehåller mycket alls. Svarta Vinbär rulez, men det hade man ju på känn.

Obs att tabellen inte visar innehåll per 100 g utan per "portion" som de har bestämt är 125 g.  :rolleyes:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/I-bartider---farska-siffror-om-vitaminer-i-bar/


* slv_bar_vitaminer2.jpg (100.25 KB, 1160x950 - visat 461 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.07.28 - 18:54:02 »

mmm svarta vinbär. Bara väldigt svårt att få tag på här i NL...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.07.28 - 19:02:51 »

Och här låter folk dem rasa ner på backen.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.07.28 - 19:37:19 »

vad menar du med det?  :hm-hm: kanske är jag inte het insatt i nyheterna eller så är det ett uttryck jag inte kan...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.07.28 - 19:41:31 »

Oroa dig inte, det är ingen ny katastrof.  :lol:

Äldre villaträdgårdar har oftast både fruktträd och gott om bärbuskar, men folk bryr sig inte om att ta reda på det längre, så det mesta förfars. Till stort förtret för hemuler då som älskar vinbär och krusbär och allt sånt där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.07.28 - 20:06:46 »

åååh menar du så! Ja jag håller med dig, mynler vill också ha vinbär och krusbär. Nu har jag krusbär en slags krusbär på stammen men det verkar som om alla blad är uppätna av larver eller nåt. Men några krusbär har jag kunnat smaka. Vi håller på och bygger om trädgården (nja bygga om är nog för mycket sagt, det ska läggas sten och stor trädgård är det inte) men sen vill jag ha krusbär och svarta vinbär. Ett vildhallonskott från sverige har jag redan, den måste ner i jorden ist för att stå i kruka, men han klarar sig nog några veckor till :)

Förstår inte att folk inte bryr sig om bärbuskar längre..
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.07.28 - 20:59:41 »

De har väl fullt upp med att köpa närodlat...  :tongue:

Jo, konstigt är det. Äpplen kan ju vara en hel del jobb med, måste ha plockare och de ska skalas och kokas till nåt, men vinbär och liknande går ju både fort och lätt att plocka och är bara att hälla i en fryspåse.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.07.28 - 22:16:25 »

eller bara smygäta några från busken då och då. Och låta andra smygäta också. Det är en av mina bästa barndomsminnen, mormors och morfars stuga i kummelnäs, smyga ut på gräsmattan tidig morgon och ner till vinbärsbuskarna och äta några bär.. mmm
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2011.07.28 - 22:27:01 »

Smygäta?! :max-shock: Från mina bärbuskar äts det inför helt öppen ridå.  :thumbsup: Röda, vita och svarta vinbär. Björnbär och hallon. Fast hallonen frös i vintras!  :cry: Ungarna hann plocka av de röda, som är min favorit. Jag hoppas de svarta finns kvar att plocka när vi kommer hem i nästa vecka. Om inte grannbarnen har ätit av dem.  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.07.29 - 12:11:17 »

smygäta o smygäta.. det är ju litet som om att man snaskar i smyg av det godaste...

hoppas att det finns litet kvar åt dig!
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.07.29 - 22:50:29 »

Hemul och Mynlen. ni får visst komma på besök till mitt föräldrahem tror jag. där finns det svarta vinbärsbuskar så det formligen sprutar ur öronen!  :laugh: vi planterade dem hej villt ett tag, mycket som dekoration och för att vi tycker om bären.... men det är nog bortemot en 20 buskar totalt skulle jag tro...och ett bra år så ger varge buske runt 20 liter bär! så ni kan ju tänka er att det blir en del!  :laugh:  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2011.07.29 - 23:42:07 »

Jag har plockat ett par l. svarta vinbär som jag frusit. Ska göra "rinnande gelé"
och inte mer socker än nödvändigt. Inte mer socker än jag själv vill ha.
Tänker inte ha en duk att sila genom utan en vanlig sil. Det kan gott vara lite böss med.
Gott till såser och kött, snaps kanske?  :cool: enstaka desserter? ge i present?
Sen fryser jag in i glasburkar.

Jag har röda krusbär som är väldigt söta. Fryser in dem direkt. Förr gjorde jag paj av det. Kan väl tänka mig det nu om jag har en mandelbotten. Ja, bara till högtidliga tillfällen  :look_down:
Okey då om inte lingon har så mycket C-vitaminer, men de bryter så fint med sin syrlighet till fett och kött.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.07.29 - 23:59:50 »

 :thumbsup: :dribble:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.07.30 - 01:07:11 »

Jag har blivit så besatt av svarta vinbär efter kostomläggningen att jag inte nänns göra något med dem. Fryser dem som de är och gör bakelser eller äter med grädde bara.

Nästa år SKA jag hitta ett ställe som säljer, typ självplock, så jag får mer en ett par liter.  :guns:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #14 skrivet: 2011.07.30 - 07:44:47 »

Varför vänta till nästa år? Våra är fina nu! Dottern ock jag ska nog plocka av dem idag. Får se vad vi gör med dem. Barnen gillar inte att äta dem som de är. Jag tycker de är ok, men skulle nog inte äta upp dem som rena bär. Men lite synd att koka bort c-vitaminerna.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544