Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 10:24:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vilka böcker  (läst 11562 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2011.06.30 - 20:00:30 »

Måste jag absolut läsa (om LCHF)?

Jag fick idag nys om att en kompis till mig ska semestra i Sverige igen.  :clapping:

jag har tyvärr inte råd att åka norrut, men jag har säkert litet råd att låta henne ta med några böcker. Om jag beställer dom tillkommer alldeles för mycket frakt, det vill jag inte.  :angry:

Jag har läst matrevolutionen,

vill gärna läsa en bok av sten sture skaldeman. Men vilken eller vilka rekommenderar ni? Och vilken mer tycker ni jag ska läsa? Jag har säkert 3 v kvar innan hon måste veta det. Fast annars kan jag nog skicka SMS också  :thumbsup:

Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #1 skrivet: 2011.06.30 - 21:17:58 »

Jag har inte läst så många böcker om lchf, bara MatRevolutionen och Ät dig ner i vikt, den senare är av Sten Sture Skaldeman. Hans böcker sägs vara lite tjatiga och det är även denna, men jag tycker att den är helt okej ändå, tjatig är han antagligen för att budskapet ska gå fram. Där finns också lite tips på vad man kan äta, sånt som är mycket enkelt att fixa, inget avancerat. Dessutom tycker jag det som omväxling är trevligt med en författare som inte är läkare eller annan expert.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.06.30 - 21:40:16 »

det är därför jag vill läsa litet mer om det.

Ät dig ner i vikt.. *noteras som möljlig bok* Tänker inte köpa 500 böcker förstås.
Tack !
 :flowers:
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2011.06.30 - 22:48:17 »

tjatig är han antagligen för att budskapet ska gå fram.
Eller så är det för att han inte har så mycket mer att säga. Det är också en variant. För har man givit ut tre böcker om samma ämne utan riktig kunskap om vad som händer i kroppen, kan det bli så. Dessutom tycker jag också att man kanske skulle reflektera över att det kanske behövs lite mer kolhydrater när man har blivit smal, smärt och rörlig!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #4 skrivet: 2011.07.01 - 00:12:48 »

Ja boken hade blivit rätt tunn utan upprepningarna.  :lol1:

Men behövs det mer kolhydrater när man blivit smal, smärt och rörlig? Jag tvivlar på att jag tål kolhydraterna (att de inte skulle ge mig värk) bättre då än nu eller att jag behöver dem mer då. Tråkigt nog så tror jag dessutom att folk kommer att ha lättare för att respektera mitt nej till kolhydrater när jag är smalare, nu är jag bara konstig och korkad.  :glare:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.07.01 - 01:17:16 »

Nej, det gör det såklart inte, men i vissa fall är det enklare att hålla vikten med mer kolhydrater och mindre fett. Sen ska man såklart inte fuska med fettet, för det ska vara riktig grädde alltid!

Trist att människor är på det viset!  :guns: Man ska få äta det man mår bra av utan att alla andra lägger aspekter på det hela! Det här med mat är så otroligt känsligt, och visst har jag åsikter om hur man bör äta, men det har alla. Hade det varit en människa som enbart levde på halvfabrikat, så hade jag undrat vad personen ifråga höll på med, men att äta vällagad mat med mycket fett är väl inte fel? Detsamma gäller i mina ögon vällagad mat med lite fett fö.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.07.01 - 06:23:45 »

jaha SSS har skrivit 3 böcker..*lärt mig något nytt* men vilken har då mest information på minst yta. Tunnaste boken?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.07.01 - 08:22:53 »

Ja boken hade blivit rätt tunn utan upprepningarna.  :lol1:

Den tanken slog mig också när jag läste hans första bok, den enda jag har läst. Det här hade rymts på en stencil...  :lol1: Jag tyckte det var jobbigt med upprepningarna. Tappade intresset och det blev bara en fråga om att ta sig igenom. När jag kom till kvinnokapitlet gav jag upp. Jag läste nog aldrig ut den.

Då tyckte jag bättre om Litsfeldts första, den enda jag läst av honom också, lite mer fakta där och 100 gånger bättre uplägg. Det är nog de enda svenska böcker jag har läst. Jag räknar kallt med att de andra är, ahem, upprepningar. Det är ju så uppenbart att de fått sina idéer från den utländska littaratur som redan fanns, så om du vill läsa svenska böcker för att du tror att de är annorlunda, så är det nog bortkastat tyvärr. Vill du det därför att du vill läsa svenska och hänga med i den svenska debatten är det så klart en annan sak.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.07.01 - 08:55:08 »

Trist att människor är på det viset!  :guns: Man ska få äta det man mår bra av utan att alla andra lägger aspekter på det hela! Det här med mat är så otroligt känsligt, och visst har jag åsikter om hur man bör äta, men det har alla. Hade det varit en människa som enbart levde på halvfabrikat, så hade jag undrat vad personen ifråga höll på med, men att äta vällagad mat med mycket fett är väl inte fel? Detsamma gäller i mina ögon vällagad mat med lite fett fö.

Det är just andra människor som gör det så svårt tycker jag, igår var jag tvungen att äta (äckliga) pannkakor hos svärmor för hon ville bjuda på middag(!) och ingen fattar att jag inte kan äta sådant om jag ska må bra. Resten av kvällen var jag hunrig, irriterad och sötsugen. Idag har jag värk. Dessutom tror jag att hon är snål med äggen men har mer mjöl i, ofta mellangrädde också. Jippi, säger mina leder, NOT!

Vällagad mat är något sällsynt tycker jag! Visserligen gillar jag inte matlagning, men nog ska den mat jag serverar vara vällagad i alla fall. Jag tycker det är tråkigt att äta mat som inte är vällagad, det blir (dålig) bukfylla men inget mer.  :sad:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.07.01 - 08:58:14 »

Men hördu, du måste nog lära dig att sätta ner foten. Ingen kan ju tvinga dig att äta. Jo, jag fattar att det kan bli otrevligt, men om du trycker på sånt som de kan relatera till, t.ex. att du får värk, så måste de ju fatta. Ingen vill väl äta något de får värk eller blir sjuka av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2011.07.01 - 09:02:22 »

Men de ser ju inte att jag har värk så de fattar det inte. Och vad ska jag äta när pannkakor är det enda som serveras? Sylt och bröd fanns också på bordet, samt mjölk. Jag visste ju inte att det skulle bli pannkakor innan jag kom dit.

Och jag har provat sätta ner foten och säga att jag inte kan äta vissa saker för att jag får värk av det, det enda det resulterade i var en massa tjatande om att det kunde inte stämma, att jag hade fel och att jag genast ska sluta med dessa dumheter. "Nä men ta en smörgås, så farligt kan det inte vara!" "Inte kommer det där att fungera i längden, du kommer att bli så less på det, ta en bulle istället!" Ett par dagar senare kom denna; "Har du inte ledsnat på det där ännu, det blir ju så enformigt utan smörgåsar!", "Men vad äter du om du inte äter smörgåsar?", "Vad tråkigt" följt av något betydde något liknande detta; "Stackars dig som är så korkad att du slutar äta bröd och du vet väl inte vad värk är!" Det var ett litet axplock av kommentarerna, tror du man orkar lyssna på det? Och tyvärr kan jag inte undvika personerna mer än vad jag redan gör, men det förstör ändå.  :mad_viking:

Har du en lösning på mitt bekymmer så tar jag gärna emot den. Ett par gånger har jag helt undvikit dessa middagar, men tjatadet/gnällandet vet inga gränser nästa gång jag är dit. Varför är du aldrig här och hälsar på, du måste komma hit oftare och kom förbi imorgon igen, helst flera gånger.  :mad_viking:

 :mad_viking: :bang_head: :mad_viking: :bang_head: :mad_viking:

Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.07.01 - 09:15:59 »

Drick ett glas mjök då. Lite ost kan de väl plocka fram. Om de inte tror på någonting de inte kan se, då har de stora problem. Skulle de inte tro på någon som har, säg, migrän heller?

Eller ta med dig nåt. Det blir jobbigt, ja, men antagligen bara en gång.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.07.01 - 09:24:47 »

Att bara ta ost och mjölk skulle jag aldrig komma undan med.  :lulz:

Eftersom ingen de känner har migrän så tror jag inte att de tror på den typen av huvudvärk, att det kan vara så illa. De tror bara på sin egen värk och sådant de är van vid. Insnöade? Ja, men det var ändå ett för snällt uttryck!  :ignore:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2011.07.01 - 09:27:20 »

Vad tror du att 75-åriga tanter skulle säga om jag hade med mig egen mat?  :shock:

Jag tror nästan att de skulle antingen dö på fläcken eller tjata ihjäl mig.  :rolleyes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.07.01 - 09:44:59 »

Det där är bara bortförklaringar.  :whistle: Klart det kommer att bli otrevligt, men om du ger med dig varenda gång slutar det aldrig. Kan inte din man tala dem tillrätta förresten och förklara hur du mår?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544