Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:59:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Odlat på liten yta.  (läst 19156 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2011.05.15 - 06:20:55 »

Ja för långt ifrån alla kan ju njuta av lyckan med egen trädgård att odla i tyvärr.  :sad: många av oss, däribland jag, får hålla tillgodo med fönsterkarmar eller i bästa fall balkong....
Jag själv är fullständig novis på detta med att odla saker. min mamma är väldigt bra på det, och har verkligen de omtalade "gröna fingrarna" något som hitintills inte smittat av sig på hennes yngsta avkomma  :rolleyes: men "sent skall syndaren vakna" som det så vackert heter...  :whistle: då jag för lite mer än en vecka sedan startade upp en egen liten odling på min inglasade balkong.  :lol: men i och med det så har jag dels fått tusen och åter tusen frågor i mitt huvud hur man bäst gör detta.. samt blodad tand och en önskan om att odla mycket mer än det som finns där just nu...  :whistle: så min önskan och förhoppning är helt enkelt att samla ihop alla tipps, råd och goda ideér som finns.. och försöka lära mig mer.. och att i slutänden få njuta av hemodlade grönsaker till maten!  :inlove: hoppas att det finns fler bland er, mina vänner, som delar samma önskan och att vi kan lära av varandra.  :rose:

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.05.15 - 06:23:52 »

Hittade en intressant artikel på nätet om saker man kan odla i kruka:  http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-uterum/plantering/atbara-vaxter-i-kruka

Citat
Ätbara växter i kruka!
Publicerad: 2011-03-17
Drömmen om en köksträdgård kan bli verklig, även för den som bara har en liten balkong. Tidningen Allt om Trädgård listar i ett specialnummer om köksträdgården 60 ätbara växter som går att odla i kruka.

Ingenting är godare än att äta hemodlat. Dessutom slipper du oroa dig över att frukten och grönsakerna är besprutade eller har transporterats långa sträckor.
Och du kan enkelt testa nya sorter som inte går att köpa i mataffären. Antingen genom att välja och vraka bland det stora utbudet av fröer som finns eller genom att köpa färdiga plantor i trädgårdsbutiken.

Känn glädjen av att se hur maten växer framför dina ögon!

Goda råd till balkongodlare
Tänk på att växter med stort rotsystem, som tomat och potatis kräver mycket jord och stora krukor, gärna cirka 30–40 cm djupa, medan till exempel örter, jordgubbar och rädisor klarar sig med 10–15 cm djup. I krukor torkar jorden ut snabbare än i ett trädgårdsland, så var noga med vattningen. Välj krukor med dräneringshål, eller borra de själv, så att överflödigt vatten kan rinna bort, annars kan växten drunkna. Efter 3–4 veckor har näringen i jorden tagit slut. Gödselvattna då en gång i veckan. Vanlig krukväxtnäring går bra. Odlar du vid en hårt trafikerad gata är det bra att skölja av bladen om de blir smutsiga, då mår plantan bättre och blir godare!

Ätbara godingar
Balkongägare behöver minsann inte misströsta och tro att variationsrikedomen endast är förunnat dem som har stora ytor att odla på. Här följer en uppräkning med 60 godingar som du kan odla på balkong:

Grönsaker
Välj gärna buskvarianter och minisorter som inte växer sig så höga och stora. Tomat och chili kan du fröså inomhus nu för att få skörd i sommar. Många trädgårds- handlare säljer plantor av grönsaker annars är det lätt att så själv.

Tomat ٠ Morot ٠ Sallat ٠ Paprika ٠ Chilipeppar ٠ Gurka ٠ Sockerärt ٠ Potatis ٠ Mangold ٠ Rabarber ٠ Spenat ٠ Ruccola ٠ Aubergine ٠ Rödbeta ٠ Vitlök ٠ Lök ٠ Rädisa ٠ Vattenkrasse ٠ Störböna ٠ Fänkål ٠ Kålrabbi

Kryddor
Med en bas som till exempel fransk dragon, gräslök, citronmeliss, mynta, oregano och salvia som återkommer år från år har du en egen örtagård på balkongen.

Fransk dragon ٠ Oregano ٠ Persilja ٠ Gräslök ٠ Rosmarin ٠ Timjan ٠ Dill ٠ Salvia ٠ Basilika ٠ Mynta ٠Citronmeliss ٠ Koriander

Frukt och bär
Träd och buskar trivs bra i kruka. Det skyddade läget på balkongen kan till och med öka chanserna att få tidig och riktigt söt skörd. Vinbär och krusbär finns att köpa uppstammade. Smultron och jordgubbe kan man odla i ampel. Björnbär kan slingra runt räcket.

Jordgubbe ٠ Blåbär ٠ Smultron ٠ Björnbär ٠ Physalis ٠ Äpple ٠ Hallon ٠ Vinbär ٠ Krusbär ٠ Vindruva ٠ Kiwi

Exotiska växter
Har du en inglasad balkong, investera i en 1–2 kW elfläkt med termostat som går igång vid 5–8°C, så kan du odla en hel radda exotiska växter. På sommaren är det viktigt att ventilera så att det inte blir för varmt. De här växterna behöver 0 – 10 °C varmt på vintern. Exotiska växter behöver övervintras frostfritt.

Oliv ٠ Citron ٠ Aprikos ٠ Nektarin ٠ Persika ٠ Apelsin ٠ Lime ٠ Passionsfrukt ٠ Lemonguava ٠ Granatäpple ٠ Fikon

Ätbara blommor
Balkongodlingar ska gärna vara vackra också. Blanda in några ätbara blommor som ger färg till balkongen och kan användas som smycken i maten.

Kryddtagetes ٠ Krasse ٠ Hornviol ٠ Ringblomma ٠ Lavendel

Stadsodling
På Nordiska Trädgårdar den 27/3 kl 15.30 kommer Allt om Trädgård att ha ett seminarium om att odla i stan. Där kommer bloggande balkongodlare att ge sina bästa tips på hur man lyckas med allt från att få superskördar till hur man gör sin egen balkongkompost.

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.05.15 - 06:50:05 »

Här stod det mer intressant!  :inlove: http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-uterum/krukor-och-inredning/balkongens-nyttovaxter-och-orter

Citat
Balkongens nyttoväxter och örter
Publicerad: 2008-02-29
Nu när balkonglivet närmar sig, kan man planera in några nyttoväxter bland sommarblommorna! Och inte minst just bland blommorna, för många nyttoväxter är så vackra att de duger mycket väl som dekoration.

Man kan utnyttja höjden när man planerar balkongens växter. Många växter trivs utmärkt i stora amplar, särskilt om man tillsätter långtidsverkande gödselmedel och vattenkristaller i jorden. Under sommaren bör man ändå gödselvattna några gånger, då nyttoväxter brukar vara hungriga av sig.

Nyttoväxter, som körsbärstomater, ampeljordgubbe, småfruktig buskgurka och -melon, busksquash, paprika, sallat och många örter växer gärna hängande från balkongtaket.

Har man plats, kan man skaffa en pall med 2-3 kragar, måla dem snyggt utanpå, stapla kragarna på pallen, klä det hela med svart plast inuti (gör ett par avrinningshål i plasten längst ner) och få ett eget litet grönsaksland.

Fyller man det först med välbrunnen stallgödsel till hälften och sedan med kraftig matjord så kan man odla flera år i samma jord, bara man vänder om på våren och tillsätter ny kraftig jord där den har sjunkit ihop. Odla dock inte samma växter på samma plats två gånger i följd.

Man kan också förse pallkragen med en spaljé mot väggen, då kan man ha ärter, bönor och andra klättrare längst bak. Ärtblasten gräver man sedan ner i jorden på hösten, den innehåller mycket kväve.

Hur skulle det smaka med egna färska potatis till midsommar? Det går också bra om man skaffar antingen några hinkar och planterar 1 knöl i varje eller en större s.k. murarbalja med 3-4 knölar i, beroende på storlek. Häll ca. 20 cm väldränerad sand/torvjord i botten på kärlet, placera en förgrodd potatis på jorden och täck med ca 10 cm jord, vattna väl (kärlet bör dock ha avrinningshål) och placera det varmt mot väggen. Vattna inte för mycket, särskilt om kärlet inte har hål i botten! Det ska vara fuktigt men inte blött.

När potatisblasten växer, "kupar" man den med mer jord allt eftersom, tills kärlet är fullt. Det tar ca 2 månader för att det ska bli småpotatis att smaka, ca 3 månader tills de är normalstora.

Om man har gott om plats, kan man också skaffa stora, lätta krukor och plantera fleråriga växter i dem.

Där kan man plantera ett miniäppelträd, krus- eller vinbär på stam e.d. Jorden kan täckas t.ex. med smultron eller plocksallat!
 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.05.16 - 09:15:03 »

Åh, vad massa bra info!

Vi har en liten balkong i söderläge. Ja, nästan. Och vi vill gärna få plats på balkongen med, och det får itne vara några ställen där barn kan klättra upp nära räcket, så det gäller att planera, hehe.

Förra året hade vi smultron och jordgubbar i balkonglådor på räcket. 3 hinkar med tomater. 1 hink physalis och en med djungelgurka. Och kryddor: basilika, oregano, timjan, och nån mer, minns inte just nu.. Jättemysigt  :inlove:

I år skippar vi kanske tomaterna, tyvärr, de fick nån sjuka som även spred sig till physalis och gurka.  :cry:

Hittills på vår lillalilla balkong har vi en jorgubbsampel och basilika, persilja, timjan och mynta. Alla kryddor är såna där köpekryddor som finns i grönsaksdelen på vårt hemköp-på-hörnet. De växer jättebra och verkar vara rätt härdiga. I alla fall efter lite tid i köksfönstret här hemma.
Snart ska vi skaffa smultronplantor till balkonglådorna.  :cart: Vi kör nog bara smultron i dem i år. Det blir ganska bra utdelning  :thumbsup: Barnen vill gärna plocka varje dag och har inte tålamod för jordgubbar.. Men så var det ju det ju det där med tomater.. Jag har hört att det finns någon sort som inte får massa sjukor&ohyra?? Det vore nåt i så fall. Physalis vore kul att ha igen, men vi har inte sått några frön. Vet inte om man lätt kan hitta en bra planta här i krokarna..?


Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.05.16 - 11:09:09 »

 :wave: Fler balkongodlare!  :wave:

för mig är det som sagt var första gången jag provar på detta. så jag är fullständig novis. men en glad sådan!  :lol: .. de plantor vi har på balkongen nu, köppte vi från Plantagen.  :nod-yes: så jag har inte get mig på att så från frö ännu.. men Plantagen hade Physalis i alla fall! så om du har en Plantagen i närheten så titta där.  :nod-yes:

det där med sjukdomar är jag också lite rädd för... just nu tror jag att jag ägnar grönsakerna mer tid än Maken!  :laugh: njae.. kanske inte riktigt då.  :flirting: men jag studerar dem varge dag.. kollar noga efter bladlöss och allt annat som kanske skulle kunna vara konstigt... allt efter Idalindas vänliga tipps!  :inlove: ... vidare, eftersom mina krukor inte har dränering.. de är zink-hinkar och zink-baljor... så kör jag ner ett finger i jorden varge kväll och känner efter hur blött det är... känner mig sååå huslig så!  :flirting: :laugh:
läste faktiskt ett smart tipps om just fukt i jorden.. att man använder sig av lite skl "Vattenkristaller" oc blandar i jorden när man planterar.. de binder ju mängder med vätska som sedan avges i sakta tempo. och för dig som inte vet vad Vattenkristaller är för något (dvs jag för några timmar sedan  :flirting: ) så kan jag berätta att de är någon form av plast eller polymer som de kallar det.. ser ut som runda små glaskulor ungefär.. finns i olika färger.. jag har sett dem ofta i typ matafärrens blomsteravdelning när de säljer orkideer i stora vaser... då brukar de ofta "gömma" själva krukan bland dessa runda kulor.... men sen om det är så nyttigt att använda samman med växter man ska äta vågar jag inte svara på!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.05.16 - 16:17:58 »

Nej, vi har inge Plantagen här, men en Blomsterlandet. Men om det finns på ena stället så kan det ju mycket väl även finnas på det andra!

Vattenkristaller låter spännande med! Måste vara ungefär som såna där små kulor i påse som ligger i lådan när man köper nya skor, gissar jag. Mannen och barnen leker gärna med såna och låter dem dra åt sig vatten för att sedan torka igen för att kunna dra åt sig vatten igen och sedan torka igen för att kunna dra åt sig vatten igen för att sedan tork.. Hm, jag antar att du förstår.. Ja, de leker, helt enkelt  :lol:
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.05.17 - 22:37:42 »

 :lulz: Jo jag kan se det Tydligt framför mig!  :lulz:
det är nog rätt likt det ja!.. för de ÄR små kulor detta med... genomskinliga sådana...se här:  http://www.vattenkristall.se/index.html

Blomsterlandet tror jag däremot att vi saknar...  :sad: inte har jag hittat någon i alla fall!... men det borde ju vara något likvärdigt tycker jag!.. typ Handelsträdgård liksom.  :inlove: ...  leker med tankern på att starta upp en liten örtträdgård i köksfönstret..  :lol: där bor just nu en rackarns massa AloeVera plantor... 9 stycken!.. och alla kom de ifrån en enda planta som maken fick av min mamma.. den trivs kan man säga..  :laugh: ... så jag funderar på att flytta några av dem till annat fönster.. samt ta bort annat "krimskrams" som bor på fönsterbrädan... och plantera örter. måste ju vara perfekt att ha sådana i köksfönstret liksom!  :flirting: .. får leta upp några lagom stora krukor bara... blir i juni helt enkelt... majs budget tillåter inga fler inköp... 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.05.31 - 00:22:26 »

Nu har jag inhandlat och planterat örter i köksfönstrena! blev hela 13 sorter  :lol: köppte snygga fyrkantiga krukor i rött vitt och svart som står uppraddade på fönsterbrädan och täcker båda fönstren maximalt. blev riktigt snyggt om jag får säga det själv  :flirting: :lol:  bland växterna så finns massa olika sorters mynta och timjan.. en Lagerblad och en Kardemumma! tyckte det var ovanligt så jag blev nyfiken...  :redface:
balkongodlingen har även den fått sällskap av fler växter. 4 nya blev det planterat därute i kväll. så det är en Jungel under skapande därute!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.05.31 - 07:30:56 »

Min nya "Hobbydjungel"  :laugh: man kan lungt säga att balkongen är rätt grön nu....  :rolleyes:


* 250913_10150331385161040_697831039_10019235_1496945_n.jpg (87.42 KB, 640x480 - visat 668 gånger.)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.05.31 - 07:32:45 »

och här är inomhus Djungeln... ett fönster fyllt med 8 Aloe Vera plantor.. och ett av köksfönstren som rymmer 6 olika örtkryddor..  :lol:


* 246718_10150331386261040_697831039_10019242_5707582_n.jpg (62.26 KB, 640x480 - visat 640 gånger.)

* 254078_10150331390616040_697831039_10019302_905269_n.jpg (64.29 KB, 640x480 - visat 652 gånger.)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.05.31 - 08:42:39 »

Wow! Jag är imponerad.  :worshippy:

Har du glasad balkong förresten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.05.31 - 12:14:04 »

Yupp vi har "Pensionärs Kuvös" vi  :lol: fruktansvärt skönt ska jag kanske tillägga. går att nyttja en balkong Såååå mycket bättre!  :nod-yes: och just nu så imiterar den ett Växthus  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.05.31 - 12:58:43 »

Men om man vill ha sol då? Kan man enkelt lyfta bort rutorna eller öppnar man dem som vanliga fönster?

Ett hus i närheten har såna där. Är så jädra avundsjuk när jag går förbi där soliga vinterdagar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.05.31 - 16:33:01 »

Man skjuter alla rutorna åt sidan på denna modell... precis som med skjutdörrar.  :nod-yes: det finns lite olika varianter faktiskt. men denna skjutvariant är nog den vanligaste tror jag.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.05.31 - 18:46:34 »

Gosh! Går de in i väggen eller är de vikbara på nåt sätt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544