Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 19:35:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan man frysa ost som ligger i lake?  (läst 18290 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.04.16 - 18:47:28 »

Typ halloumi och fetaost?

Förresten är Larsas Halloumi inte bra. Den gnisslar inte! Lite konstigt smulig i konsistensen också. Smakar bra, men... Hade jag sett att det var Larsa hade jag inte köpt, för jag var länge lurad av deras turkiska youghurt som iofs är jättegod men gjord på mjölkpulver och jag vet inte vad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.04.16 - 19:38:13 »

Mitt måtto - vad är det värsta som kan hända? Jag skulle tippa att feta skulle kunna bli ännu smuligare, gör det något? Halloumi har jag ingen aning om vad som händer med, men även den skulle ju kunna bli lite som larsas (vad det nu är)...

Men jag VET ju inte alls, så man kan ju undra varför jag svarar :whistle:

Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2011.04.16 - 22:44:33 »

Jag gör som du, LO. Jag svarar fast jag inte vet.  :bg: Varför måste osten frysas? Den håller sig ju rätt så länge. Men å andra sidan undrar jag varför det inte skulle gå. Man kan ju frysa riven hårdost, så då kan man säkert frysa halloumi oxå. Och vad gäller fetan, så tror jag som LO, att det enda som möjligen händer, är att den blir lite smuligare.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.04.17 - 06:41:33 »

Nä, den håller bara 4 dagar när man väl öppnat paketet.  :sneaktongue:

Jaja, jag får väl prova om nu ingen vet säkert.  :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.04.17 - 07:54:38 »

Jaha, fyra dar är rätt långt? En halloumiost räcker javascript:void(0);för mig i tre dagar....knappt  :ninja: ääääälskar stekt halloumi  :biggrin1: Samma med fetan, den hinner inte bli gammal här heller....och då köper jag ett stort rör med turkisk 55% fet feta....ett kilo väger det  :nod-yes:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.04.17 - 08:19:52 »

Det kanske har undgått dig, men jag bantar.  :bg: Allt sånt där är extra för mig, jag blir inte mätt på bara ost, så jag äter ost OCH riktig mat och så blir det lätt för mycket. Dessutom är jag snål och sparar gärna halva till senare.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.04.17 - 09:28:00 »

Nähä?!? Bantar du???  :lick:
Jag kan äta två skivor stekt halloumi, ett ägg och två-tre skivor bacon till frukost.... Det är väl inte mycket???

Och fetan används mycket både i matlagning och sallader här. Äsch, fetan och halloumin håller väl längre än 4 dar??  :hm-hm:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.04.17 - 09:36:57 »

Ett paket är väl normal mer än två skivor?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.04.17 - 10:02:20 »

Ja, men två skivor/dag i fyra dagar då är väl halloumin slut? Åtminstone här... Inte äter jag väl för mycket, väl? Nog borde det passa dig med?

Å andra sidan, varför inte prova med en portion, att frysa ner menar jag. Man vet ju aldrig, det kanske är världens grej!
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.04.17 - 10:14:41 »

Jo, men nu vill jag inte äta halloumi varje dag förstår du. Det är därför jag undrar om nån vet om det går att frysa så jag slipper sabba nästan en hel ost på att testa om det inte funkar så bra.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.04.17 - 11:43:44 »

Åh, äta halloumi varje dag, det är så gott....  :dribble:
Men, som sagt, bara att testa, en skiva kanske?
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #11 skrivet: 2011.04.20 - 19:45:58 »

Jag har aldrig vågat köpa hallumiost, fast många säger den är god

E ju som sagt ganska kräsen av mig o jag tycker den verkar så gummiaktig  :club_idiot:

Fast o andra sidan brukade inte gilla Mozzarella ost innan heller, tyckte den var så smaklös o gummiaktig, men vant mig vid o ha den i salladen.

Så jag kanske ska våga mig på o prova Hallumi oxå, kanske gillar den  :hm-hm:
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.04.20 - 20:13:16 »

Halloumi går utmärkt att frysa Hemulen  :thumbsup:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2011.04.20 - 20:20:21 »

Shyan, jag tycker absolut att du ska ge Halloumin en chans. Stek den i lite smör eller grilla den så den blir gyllengul och avnjut ljummen. Då är den som godast.  :drool:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.04.20 - 20:52:47 »

Halloumi går utmärkt att frysa Hemulen  :thumbsup:

Tack!  :inlove: Men var fasiken har du varit va?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544