Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 18:31:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad göra med en hel kyckling?  (läst 23552 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« skrivet: 2011.04.03 - 12:11:00 »

Igår när jag besökte affären lyckades jag få med mig en hel kyckling hem, men jag har inte lyckats klura ut vad jag ska göra med den. På något sätt blev jag liksom förblindad av det väldigt låga kilopriset, hur det gick till vet jag inte för jag brukar inte falla för sådana tjuvknep när det gäller mat.  :blink:

Så, har ni några enkla och goda förslag?  :dancing_chicken:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2011.04.03 - 12:12:46 »

Dela den i bitar och gör en "Kyckling Marengo". Eller koka den hel i några timmar, och en god currysås till det.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.04.03 - 13:33:39 »

Eller helstek den i ugnen. Gör gräddsås av skyn. Släng inte bort inkråmet om det var med.

Hel kyckling är inget tjuvknep. Det är det normala. Det är "kycklingbröstfilé" som är tjuvknepet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #3 skrivet: 2011.04.03 - 13:53:44 »

Med tjuvknep menade jag såna där hemskt billiga partier mat, jag brukar mest köpa det jag tänkt och inte efter lockpriser. Jag tror inte att inkråmet var med (kollade inte så noga  :shy:), men om det var med, vad gör jag med det?

Att kycklingbröstfilé är ett äkta tjuvknep vet jag, liksom fläskfilé på 'ytterfilé'.   :angrywife:

Hittade ett recept på helstekt kyckling i ugn, men det ska vara cognac i den och jag har bara mörk rom, funkar det att byta cognac mot rom? Eller måste jag slösa dyra pengar på en flaska cognac? Nä, jag har verkligen inget annat än mörk som och rött vin hemma. Den mörka rommen är dessutom endast inköpt för att den behövdes till en supergod kaka.

Om jag skulle göra den där cognackycklingen, vad tror ni passar till den?

Googlade på Kyckling Marengo och det låter gott!
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.04.03 - 14:30:49 »

Jadå. All sprit är bra.  :borracho: Det går bra med bara salt och peppar också.

Stek inkråmet också (ta ut det lite innan kycklingen om du gör i ugn). Man kan lägga det i såsen vid serveringen eller dela upp efter tycke och smak eller hur fasiken som helst. Det gör mycket för smaken på såsen om det får steka med.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #5 skrivet: 2011.04.03 - 15:17:31 »

 :laugh: Bra, då kanske romflaskan tar slut någon gång så att jag får köpa en annan sort nästa gång, fast då måste jag beställa på bolaget för här har de inte mycket att välja mellan. Fy för att bo i obygden!  :angrywife:

Så, hurdan sås kan jag göra till romkycklingen? Det ska visst vara bacon också i kycklingen och jag tänkte ha stekt blomkål som tillbehör. Efter en handlingsmiss är det lite knapert på grönsaksfronten nu så jag får vara nöjd med det jag har.

Får jag inte till det så blir det resterna från gårdagens tacopaj.  :drool:
Även om jag är okunnig när det gäller matlagning så kräver jag att maten blir god, vilket den nästan alltid också blir, om ni nu trodde något annat.  :whink:

Än är det inte helt bestämt att det blir romkyckling så fler förslag är välkomna!  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.04.03 - 15:29:32 »

Skicka hit den. Jag älskar Jamaicarom!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2011.04.03 - 15:36:48 »

Även Captain Morgan?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.04.03 - 15:58:09 »

Vet inte. Är det nåt billigt skit? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #9 skrivet: 2011.04.03 - 16:30:40 »

Ja jag tror nog att den räknas som billigt skit. Jag behövde rom till kakan och blev lite dumsnål, visste ju inte ens om kakan skulle vara värd att köpa rom till. Rommen är god i kakan men jag vill prova en annan sort ändå, lite mer kvalitet och som kanske smakar bättre att dricka. Länk.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #10 skrivet: 2011.04.03 - 17:06:56 »

Vad är det för fel på salt och peppar? Det kör jag med nästan jämt + möjligen någon örtkrydda, men ofta inte. Köttet smakar bra i sig självt. Sedan kryddar man såsen med något gott (sprit om man inte har barn hemma - de gillar det inte).

Kyckling - salt och peppar på och i, sätt i en termometer intill ett ben. Ös några gånger om man vill det. Klar när tempen är 80 grader.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.04.03 - 17:15:59 »

Håller med du. Jag gillar kryddor, men oftast avstår jag för de döljer ju köttsmaken, de rackarna. Jag tror det beror på om man gillar just köttsmaken, som du och jag tydligen gör.

Däremot är vin å sprit i och tlil l maten alltid en höjdare.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2011.04.03 - 17:25:40 »

Jo, ända till barnen säger  :tongue_wag: Då låter man bli, utom i undantagsfall när man gör två olika såser (för det blir i så fall i såsen vi har vin/sprit).
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2011.04.03 - 17:38:44 »

Inget fel alls på salt och peppar men jag försöker utveckla min matlagning och det gör jag inte med bara salt och peppar i alla rätter. Jag vill inte vara helt outbildad inom matlagning resten av livet, det räcker att jag varit det i 30 år.  :redface:
Barn finns inte i detta hushåll, eller förresten, sambon kan väl nästan liknas vid ett barn när det gäller mat men jag försöker lära honom att äta ny mat.   :kungfu:

Just kyckling är något som jag verkligen gillar köttsmaken av, liksom älg. Nöt är helt okej men jag avskyr fläsksmaken, fläskkött ska vara överkryddat eller starkt rökt om jag ska gilla det. Sambon däremot gillar inte kyckling (mest pga skrämsel och ovana tror jag) så jag vill krydda det lite så att han 'glömmer' att det är kyckling.  :lol1:

Såsen till romkycklingen, kan jag använda stekskyn som blir när kycklingen står i ugnen och vad ska jag ha i mer?  :confused3:

Exakt var ska jag sticka in termometern? I tjockaste delen ja, men jag har för mig att bröstet inte behöver bli lika hett som resten, eller är jag ute och cyklar nu? :blink:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.04.03 - 17:43:09 »

Såsen till romkycklingen, kan jag använda stekskyn som blir när kycklingen står i ugnen

Du inte bara kan, du SKA!  :ninja:

Citat
och vad ska jag ha i mer?  :confused3:


Rom!  :dribble: Grädde låter väl trevligt också?  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544