Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:16:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp mig reda ut begreppen  (läst 21379 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« skrivet: 2011.03.29 - 14:25:05 »

Vad är egentligen skillnaden mellan begreppen LCHF och GI ?

Det som enligt mig är LCHF är GI för en annan, eller tvärtom... ibland känns det som om spannmål är enda skillnaden när man läser diskussioner...

Någon som sitter inne med info/tankar..?
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.29 - 15:16:59 »

Det finns ju massor med GI-metoder. Precis som det finns massor med lågkolhydratmetoder.

Men generellt går GI-metoder ut på att äta kolhydrater med lågt GI och undvika dem med högt medan lågkolhydrat går ut på att begränsa eller minimera kolhydraterna.

Jag läste Montignac på 90-talet. Hans modell går ut på att, förutom att utesluta snabba kolhydrater, inte äta fett och kolhydrater i samma måltid, för att undvika blodsockerhöjning med åtföljande insulinhöjning och fettinlagring i närvaro av fett.

Sen går det ju i varandra när det tillämpas. Som Viktkoll (heter det så?) flörtar med lågkolhydrat och kostdoktorn flörtar med GI när han säger att fullkorn är bättre än vitt mjöl (fast det är ju högst obetydligt bättre om man kollar GI).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.03.29 - 15:27:09 »


Sen går det ju i varandra när det tillämpas.

ja det gör ju det!

Vad är egentligen skillnaden mellan en lchf'are som älskar grönsaker och en skvätt olivolja och en GI'are som gillar smör och bra råvaror...?
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.29 - 15:39:35 »

En GI-are brer smöret på surdegsjäst rågbröd.  :whink:

Om man håller sig till de mer ursprungliga GI-metoderna så medförde de ingen större kolhydratbegränsning, bara en ändring av kolhydratkällorna. Själv åt jag korngryn så det sprutade ur örona - det är för övrigt gott, mättande och man står sig länge. Lauritzon (stavning?) och grabbarna blandar ju och ger lite som det passar och kallar det fortfarande GI.

Jag tror jag förstår vad du är ute efter. Kan man göra sin egen metod med inslag av både GI och lowcarb? Ja, det tror jag. Men jag tror också att GI saknar betydelse om man äter riktig lowcarb, men börjar man krypa över en 100 g kh, då kanske det är värt att titta på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.29 - 15:46:01 »

 :lmao: (edit: jag skrattar inte åt hemuls hela inlägg. Jag skrattar åt hinten med surdgesbrödet. Resten kom till senare)

så klok du är

Men allvarligt... en frisk LCHF'are kan ju göra detsamma lite nu och då...



är det då spannmålet som är den avgörande skillnaden?
Eller kanske spannmål och frukt?

Det jag ofta funderar kring är myten/fördomen om att man som LCHF'are bara äter kött och fett. Vi är ju väldans många (!) som äter ordentligt med grönt i vardagen.
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.03.29 - 16:00:36 »

Spannmål ryms väl inom lowcarb det också, det är ju bara det att det blir så förbannat lite... Jag tål vad jag vet spannmål, men jag tror ändå inte det är bra för oss. Om jag skulle börja med macka på morgonen, då skulla jag få skippa min potät och kanske mjölken. Det är det inte värt för mig, men det kanske det är för nån annan.

Jag ska passa på att skryta. Sen 2005 har jag ätit bröd vid 3 tillfällen och då bara en macka, knäckebröd.  :cool: Det var lika gott som förut, inte alls äckligt som en del tycker. Jo, så har jag ätit några smakbitar när det varit provsmak också, då är allt tillåtet nämligen.  De var ganska äckliga däremot, degiga. Mjukt köpebröd är ju så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.03.29 - 16:02:58 »

Fast äter man LCHF måste spannmålet vara i form av Finncrisp förstås.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.29 - 16:26:05 »

Fast äter man LCHF måste spannmålet vara i form av Finncrisp förstås.  :ignore:

 :lmao:

eller flatbröd  :flirting:

Såg nu att du ändrat i ett inlägg längre upp. Måste läsa om...
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.03.29 - 16:30:32 »

Det är nog mest det här jag vill åt:


Det jag ofta funderar kring är myten/fördomen om att man som LCHF'are bara äter kött och fett. Vi är ju väldans många (!) som äter ordentligt med grönt i vardagen.

Folk verkar tro att en LCHF'are inte äter grönsaker eller bär. Och att man äter ensidig kost.
Jag förstår inte var den bilden kommer ifrån.

Jag själv t.ex äter långt mer mångsidigt idag än när jag försökte följa tallriksmodellen
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.03.29 - 17:08:11 »

Jag äter nog ungefär lika o-allsidigt som jag gjorde förr. OK, jag åt "allsidigt" en period, men då tvingade jag mig ju.  :ignore:

Sanningen är nog att lowcarbare äter lika olika som andra människor. En del äter mycket grönt, andra äter paleo o.s.v. o.s.v.

En vanlig föreställning som jag råkar på är att vi äter massor med kött. OK, en del gör det, men jag tror att det är en liten del och företrädesvis nocarbare, de måste ju. Andra som äter mycket kött gjorde nog det förut också eller ville åtminstone. Mycket jämfört med rekommendationerna kanske vi äter, men inte mycket jämfört med hur gemene man verkligen äter. Hörde på radio igår att svenskarna äter 80 kilo kött per dag och år. Det blir 220 g per dag. Jag ligger nog där eller lite under. 150-200 g till middan och ibland blir det ju skinka eller fläsk till frukost, men det är lite bara då och i gengäld äter man ju fisk till middag också. Jag har ivf inte ökat min köttkonsumtion, äter bara godare kött.

Fast just idag... håller just på och steker ett (1) revbensspjäll som vägde 400 g.  :ignore: Jag hittade ett par konstigt styckade i frysen. Tjocka spjäll men inte huggna, hela revbenet liksom.  :lick:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2011.03.29 - 17:50:27 »

I mitt tycke är skillnaden den att LCHF förespråkar mer rena produkter och 'minimalt' med kolhydrater medan GI gärna använder halvfabrikat och produkter med onödiga tillsatser, till exempel mellangrädde i stället för vispgrädde, samt mycket kolhydrater om än långsamma. GI är för mig SLV-kost med långsamma kolhydrater.

Om det blir en varierad kost hänger absolut inte på vilken 'diet' man följer utan vem som lagar maten. Jag är väldigt tråkig i min matlagning men har mycket mer variation på maten när den är LCHF-inspirerad än när jag åt SLV-kost, helt enkelt för att det är roligare att laga LCHF-mat.  :smile:

Förr var jag urusel på att äta grönsaker men nu när jag hoppar över pasta/potatis/ris så smakar grönsakerna mycket bättre, konstigt men sant.  :blush:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.29 - 18:00:35 »

Men nu pratar du om nån speciell variant av GI  och inte GI generellt?

Skaldeman är väl LCHF? Hans första bok är en av de få jag läst och den är full av bacon och majonnäs. Knappast rena produkter. Men visst, jag håller med om att det inom LCHF finns en fraktion som vill ha rena produkter, men inte tycker jag det ligger i grundkonceptet.

Ett av problemen med LCHF tycker jag är att man säger lite vad som helst som det passar och om någon gör sig besvär att faktiskt jämföra olika utsagor så går det inte ihop. Som att man ska äta rena produkter - bacon och Findus majjo är bra. Balansen mellan omega-fettsyrorna är jätteviktig - men man ser inga problem med att äta fläsk och kyckling.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.03.29 - 18:33:58 »

Nja, är Lauritzson/Davidsson GI någon speciell variant? Jag har en GI-kokobok som de skrivit och i den använder de någon lättare grädde och långsamma kolhydrater, få recept är helt utan andra kolhydrater än ovanjordsgrönsaker. Mer GI-erfarenhet än så har jag inte. Dock finns det ett mycket bra recept i min GI-kokbok, lax och saffransgrönsaker.  :drool:

Vanliga kostråd för LCHF tycker jag oftast innefattar så rena produkter som möjligt, tex Annika avråder ju från större mängder charkuteriprodukter (som korv och antagligen bacon) pga E-nummer och annat. Helst ska det även vara ekologiskt. Vad gäller majonnäs så står det ofta att man ska läsa innehållsförteckningen eller göra egen majonnäs om man inte hittar en nog bra majonnäs. Och var hittar man egentligen bacon utan konstigt innehåll? Närmaste jag kommit är rent skivat sidfläsk, men det är vare sig rökt eller rimmat. Även det sidfläsket är svårt att hitta här, jag har letat länge och först idag hittade jag ett litet paket, det ska provsmakas någon dag.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #13 skrivet: 2011.03.29 - 18:40:33 »

Såhär tänker jag:

Det är väl helt enkelt två olika förkortningar. GI står för glykemiskt index, vilket är ett mått på hur snabbt kolhydrater förbränns i kroppen. LCHF står för (det vet du ju), inte no carb

Sedan har det ju skapats massa dieter kring GI varav några är väldigt nära LCHF, i alla fall i början. Vem myntade begreppet LCHF? Ingen aning. Men det känns lite nyare än GI, som begrepp alltså.

Om någon frågar om jag äter GI svarar jag ja om jag inte har lust att föklara (vilket iof händer sällan  :flirting: )
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.03.29 - 18:48:06 »


Om någon frågar om jag äter GI svarar jag ja om jag inte har lust att föklara (vilket iof händer sällan  :flirting: )

en uppfettad glutenfri variant..?  :flirting:



 :lol: tack för alla funderingar, fortsätt gärna... själv ska jag göra vätskeersättning till jsuka barn. Återkommer och läser mer senare!
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544