Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:27:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Proteinet också förändrat i homogeniserad mjölk?  (läst 17100 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2011.03.27 - 19:14:02 »

Det blev absolut begripligt, Sorla, men det här med bröstfödningen har jag aldrig riktig fattat. Vi verkar vara den enda djurart som har den feta mjölken i slutet. Varför i hela fridens dar är det så? Fett får ju en bebis att växa, alltså borde ju fettet vara bra för små?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2011.03.27 - 20:22:29 »

Jag begriper det inte heller. Att det är tunnt och blaskigt i början och fett på slutet. Men att det är så kan jag gå i god för.  :nod-yes: Gissa om det har ställt till med mycket elände här hemma med bebis som velat snutta för att hon har varit lite törstig, men inte velat äta för att hon varit hungrig. Magkniiiip! För det är mycket laktos i den tunna mjölken tydligen. Särskillt om mamman äter laktos.  :shake_head:

Korkat tycker jag dessutom att det verkar, att konstruera människan så, så att bebisen måste snutta så länge som upp till en kvart per bröst för att verkligen få i sig den fetaste mjölken. Hur tänkte vår skapare där?  :confused3: Fast det är klart, skulle bebisen blivit avbruten, så hade den ändå fått i sig lite snabba kolhydrater, det var kanske så han tänkte, skaparen..... Om bebisen inte blev avbruten utan fick snutta till slutet, då kom den långsamma energin och bebisen hade troligen både tid och lust att sova lääänge och väl. Det kanske är genomtänkt ändå.  :crazy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2011.03.27 - 20:29:57 »

Så har jag faktiskt aldrig tänkt innan, men du har såklart rätt!  :flowers:  Det förklarar såklart också varför många barn får ont i magen som små med! Nämligen att de inte äter klart på bröstet. För det är det inte alla som vill eller får chansen till.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #18 skrivet: 2011.03.27 - 21:47:32 »

Intressant, hade inte heller hört det där med proteinet i homogeniserad mjölk förut. Kan inte proteinet skilja sig något mellan olika kossraser med?

Det där med att den fetaste mjölken kommer sist, och att det tar så mycket som en kvart tycker jag med låter lustigt. Eller så är det därför människan utvecklats åt det hållet hon gjort. Det sägs ju att det behövs mycket kolisar för vår hjärna att utvecklas. Sedan hade jag en lång utveckling av det som lät mycket bättre i huvudet än utanför huvudet så stannar där :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.03.28 - 05:46:22 »

Undrar om det inte är naturligt att ha amma flera barn i olika ålder. Undrar hur de gjörde förr? Kanske fick den äldre ungen först och den yngre fick den feta mjölken som kom sen? Fast det låter lite bakvänt eftersom det lilla barnet är beoende av mjölk och mamman kanske inte alltid har så mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2011.03.28 - 08:25:48 »

Jag har raddat detta för men upprepar.

Jag drack finsk mjölk som en kalv fram till 16 år, inga beskymmer.
Jag åkte till England 2 månader och där fanns det ohomogeniserad mjölk, jag vägrade dricka det.
När jag sedan kom hem till Finland fixade jag inte längre laktosen, ont i magen.

När jag sedan flyttade till Sverige, upptäckte jag att jag tålde helt plötsligt den svenska mjölken och gjorde det över 10 år.
Även en kompis till oss som hade extremt svårt med laktos i Finland, klarade sig fint med mina bullar som av misstag var bakade i mjölk.

Sedan utan förvarning tålde jag inte laktos igen, magen protesterade igen.
När jag började med LCHF  så upptäckte jag att jag tålde alla feta mjölkprodukter. Lungt.

Tills NÄSAN började rinna för alla mjölkprodukter ( inte smör eller hård ost), detta han nu hänt under två långa vintrar,
förra sommaren kunde jag använda alla mjölkprodukter, men sedan var det stopp igen under vintern :mad_viking:

Kan någon lösa gåtan så är blir jag kär i personen :inlove:!
Det är en plåga att inte kunna använda meze, cf och grädde!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.03.28 - 08:45:18 »

Jag vet nog svaret men med det hotet över mig så säger jag ingenting.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #22 skrivet: 2011.03.28 - 09:39:25 »

Kanske beror på något annat än mjölken om du kan dricka den under sommarhalvåret? Problem med mejeriprodukter efter uppehåll har jag med upplevt. Nu vet jag inte riktigt, går också i perioder. Är det laktosen så kan det bero på en infektion i tarmen som gör att det inte bildas laktas och därmed kan inte laktosen brytas ner. Fick jag det där rätt nu?  :blink: Vet inte hur det är med proteinet.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.03.28 - 09:46:25 »

Ja, det var väl det jag hade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2011.03.30 - 22:39:08 »

Jag vet nog svaret men med det hotet över mig så säger jag ingenting.  :ignore:
Och vem hotar dig nu? :eeek: Stackars Hemul....
Om du har något vettigt om ämnet på hjärtat ploppa ut det genast, annars börjar jag hota dig! :ninja:

Kanske beror på något annat än mjölken om du kan dricka den under sommarhalvåret? Problem med mejeriprodukter efter uppehåll har jag med upplevt. Nu vet jag inte riktigt, går också i perioder. Är det laktosen så kan det bero på en infektion i tarmen som gör att det inte bildas laktas och därmed kan inte laktosen brytas ner. Fick jag det där rätt nu?  :blink: Vet inte hur det är med proteinet.
[/quote

För min del är det inte laktos utan självaste proteinet.
Jag har fått den förklaringen att under hösten-vintern finns det mycket mögelporer i luften, speciellt i snön, det innebär
en extrabelastning på slemhinnorna i näsan och när man tar mjölk som också sväller upp slemhinnorna är katastrofen ett faktum.
Under sommaren, finns inte mögel, därmed fritt fram med mjölken...
Hoppas så även nästa sommar :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.03.30 - 22:48:08 »

Och vem hotar dig nu? :eeek: Stackars Hemul....

Du!  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544