Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 01:10:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salami  (läst 15715 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #15 skrivet: 2011.03.24 - 14:04:54 »

Nu när du säger det så känner jag igen det där, men för mig är det ändå ett konstigt sätt att ange mängder.  :blink:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.03.24 - 14:11:13 »

Jag läste också artikeln, men jag tycker fatktiskt det är rätt bra.

Nizhoni, tanken är ju att hela korven är 100%. Om de inte skrev som de gjorde skulle de ju inte kunna skriva "kött" utan vara tvungna att skriva, säg, "95%" torkat kött. Men kött kan ju vara olika mycket torkat. Det är just det som man får en uppfattning om när det står "105 % kött" eller "130 % kött". Men at använda "torkat kött" blir ju också fel eftersom köttet inte var torkat när det hämnade i korven, ingrediensen var färskt kött, "kött".

I artikeln föreslogs att man skulle ändra till "Till 100 g vara har använts 110 g kött" och det funkar ju också. Även om det är längre så är det väl klarare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #17 skrivet: 2011.03.24 - 14:15:00 »

Nu när du säger det så känner jag igen det där, men för mig är det ändå ett konstigt sätt att ange mängder.  :blink:

Ja, håller med för det kan ju inte bli mer än 100% hur de än vänder o vrider på det

Men blir ju klarare för oss konsumenter om det står gram istället för %
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #18 skrivet: 2011.03.24 - 14:27:42 »

Det kanske är klarare om det står 130 g kött till 100 gram korv. Jo det är det nog. (vilket jag såg att Hemul också skrivit, så det behöver jag ju inte göra men gör ändå  :crazy:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #19 skrivet: 2011.03.24 - 14:53:42 »

Ja det blir helt klart klarare att använda sig av gram istället för procent. Att det kan gå åt 110 gram färskt kött till 100 gram färdig korv om korven torkats är solklart, varför börja krångla med procent? Dessutom är det väl inte så vanligt med utrymmesbrist på omslaget/etiketten, det är ju inte direkt fiskrom ska märkas individuellt.

För mig är det ett solklart fall av förkastlig procentanvändning.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.03.24 - 15:09:17 »

Beror nog på hur man tänker. Jag tycker det är solklart. Men om det kan vara förvirrande så är det så klart bäst att ändra. De har säkert bara använt samma mall för alla produkter. Jag tror inte avsikten är att luras - för det som står är ju sant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #21 skrivet: 2011.03.24 - 15:16:19 »

Nä de har säkert inte tänkt luras, men förvirrande blev det ändå. Och jag tycker inte att det låter bättre med sådana siffror, då skulle jag hellre få procentsatser gällande den torkade produkten i stället, men det är ju jag det.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #22 skrivet: 2011.03.24 - 16:37:26 »

Har jag tur nu dröjer det ett halvår innan det är dags för nästa mål sjukhusföda, men under vintern har det blivit minst 5 mål.   :puke1:

Nä sådan tur hade jag inte, om två veckor blir det en tur dit igen. Har jag tur hinner restaurangen stänga innan vi är färdiga men det blir ändå fika hos tanten jag skjutsar fram och tillbaka.  :sad:
Det är ju himla knepigt att tacka nej genom att säga att jag inte är hungrig, när vi väl kommit fram till sjukhuset är det minst 4 timmar sedan jag kunnat äta något, inte är det någon som tror mig då även om jag faktiskt klarar mig. Och hon vill ju så gärna bjuda på mat när jag ställer upp för henne.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.03.24 - 16:44:11 »

Svepskäl! Säg som det är! 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #24 skrivet: 2011.03.24 - 16:50:19 »

 :mad_roll:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #25 skrivet: 2011.03.24 - 20:05:40 »

Nåt jag tänkte på idag när jag var på Lidl oh handlade som var irriterande  :club_idiot: :club:

var att på flera av deras korvar o sånt inte hade någon förteckning om näringsinnehåll så man kan inte se hur många KH/fett o sånt de innehåller
detta var inte på de Svenska lr Finska varumärkena men däremot på de tyska saknades det  :evil:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.03.24 - 20:18:11 »

Det trodde jag måste finnas!  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #27 skrivet: 2011.03.24 - 20:22:33 »

Det trodde jag måste finnas!  :shock:

verkar inte så, där stog vad de innehåller men inte hur mycket KH, Protein osv de innehöll /100g  :bang_head:
Iaf inte på alla utländska varumärken, fanns ju på de svenska o Finska varumärkerna

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.03.24 - 20:26:12 »

Jaha, jag missuppfattade! Nä, det behöver inte stå längre. Jag *tror* att de måste det innan EU ställde till det med våra regler. Det finns flera svenska charkföretag som inte brukar skriva ut heller. Jättesur blir man. Just korv och sånt kan ju vara både hyfsad och skitdåligt vad gäller kolisarna. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #29 skrivet: 2011.03.24 - 22:30:19 »

Det kan ju aldrig vara mer än 100%. 100% är ju hela korven, det kan ju inte vara mer kött i korven än vad det är slutlig korv. Det kan ju inte vara 130g kött i en korv som väger 100g. Fine om den är torkad att det har gått 130g färskt kött till 100g torkad korv men då kan de ju inte rimligtvis skriva 130% kött. 100% är ju allt som är, allt som finns, och korven på 100g är ju 100% av korven. Om jag inte har fel för mig hörde jag på radion i bara förra veckan att det var ngn produkt/företag som blivit anmäld för att ha angett att deras produkt innehöll över 100% av någon ingrediens. Nu rörde jag säkert ihop korvarna  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544