Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:11:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Påslösa dammsugare  (läst 9019 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.02.02 - 16:32:53 »

Har ni provat nån sån? Jag har gått och förälskat mig i Philips SmallStar, mest för att den är så liten. Den finns även med påse, men då i en ful färg. :tongue:

http://www.philips.se/c/dammsugare/1700-series-homecare-fc8280_01/prd/sv/

Vikt: 4,2 kg
Förpackningens mått (LxBxH): 340 x 258 x 218 mm


Vad tror ni, är påslöst dumt? Att den inte rymmer så mycket gör inte så himla mycket. Min gamla Miele är det egentligen inget fel på, så jag slänger ju inte den. Men mitt problem är att jag bor i en gammal lägenhet (prångigt) och har något övermöblerat. Dammsugarn bara tar i överallt och jag svär och är trött på't innan jag ens börjat. Min förhoppning är att med en liten dammsugare kanske det blir av lite oftare. Så  har jag ju den stora kvar, fast kanske på vinden, om det inte skulle bli så ofta som jag hoppas utan ändå behövas krafttag.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.02.02 - 18:22:59 »

Om du nu ska ha en liten smidig så varför inte en sån här?
http://www.pricerunner.se/pl/19-1240421/Dammsugare/Electrolux-Unirapido-ZB2802-priser
Vi har en. Den är ju inget tekniskt under, men vi är nöjda som komplement till vår centraldammsugare. Nästan varje dag dammsuger vi i köket och hallen.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.02.02 - 18:43:44 »

Jag var inne på en sån förut. Men när jag provade den i butiken tyckte jag den kändes tung. Jag suger gärna "uppåt väggarna" och då behövs ett lätt rör. Så läste jag om att de drar mycket ström om de står på laddning hela tiden också.  :confused3:

Apropå ström så går jag och längar efter min elräkning. Inte för att jag tror den ska vara låg, men jag har bytt elbolag och när jag fått första räkningen kan jag logga in där på webben. Personen jag pratade med där sa att de har jättebra finesser, som att man kan se elförbrukningen per timme (kanske ännu mer detaljerat, är inte säker). Då är det ju rätt lätt att kolla vad olika saker drar, som t.ex. att ha en buljonggryta på ettan över nattan.  :whink:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #3 skrivet: 2011.02.02 - 18:49:41 »

Den där Philipsen kommer med all sannolikhet att fastna överallt den också just pga modellen. Då skulle det vara bättre med någon av de upprättstående från Electrolux antingen Uni- eller Ergorapido som dessutom är sladdlösa.

Personligen tycker jag det är alldeles för skitigt göra att tömma en påslös dammsugare utan att använda en vanlig dammsugare för jobbet, så bara därför skulle jag inte köpa typ Philips-modellen. Men Ergorapidon har man ju som ett komplement till den vanliga dammsugaren och då kan man använda den till att tömma den påslösa Ergorapidon.

Under möbler blir det bökigt att dammsuga med en upprättstående om du dessutom har det trångt, men då rekommenderar jag en proffsdammare från Smart som du sveper under möblerna och sedan rengör den med dammsugaren. Proffsdammaren kan du också svepa över väggarna.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.02.02 - 19:14:26 »

Ja, det är det jag tror, att de där skaftsugarna är bäst på fria golvytor liksom

Jag tror inte den kommer att fastna så mycket och den är LÄTT att lyfta om så är fallet. Den jag har nu är en sån taxformad och den är tung och otymplig att lyfta så man undviker det och kör in i möblerna istället.

Philipsen finns med påse också, dessutom kan jag få den 200 spänn billigare då. Men jag lockas av påslöst, det ska jag erkänna. Philips har även bara något större modeller med lite mer finesser, men det här skulle ju på sätt och vis bli en extradamsugare för mig också, så då tycker jag inte den behöver kosta så mycket.

Såna där dammare verkar toppen, men jag har ju gamla ojämna golv med en halv centimeter mellan springorna. Det är rätt bra om ivf lite av snusket i springorna sugs upp...  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.02.03 - 22:00:15 »

Nu har jag köpt en så får ni säga vad ni vill!  :badtongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #6 skrivet: 2011.02.04 - 00:14:35 »

Det är ju du som ska dra runt på den, inte jag! Hoppas du blir nöjd!  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.02.04 - 01:11:06 »

Jomen dra omkring på den måste jag ju. Det är ju därför jag vill ha en mindre och lättare.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.06 - 20:52:47 »

Jag har ju glömt att min vana trogen posta en recension. Men bättre sent än aldrig!  :thumbsup:

Jag älskar den! Har just använt den utan att bli trött alls, det var då jag kom ihåg att jag borde skriva om den.

Den blir förstås full fortare än en stor dammsugare, men det tycker jag inte gör så mycket. Den suger mycket effektivt, är lätt som en plätt både att bära och dra och kommer åt bra på svåra ställen samt fastnar inte överallt som min stora. Allt på den är lättare, rören och munstycket också. Det innbär att det inte är så tungt att suga uppåt väggarna, ovanpå skåp och dörrkarmar och sånt.

Nizhoni hade dock delvis rätt om att påslöst är bökigt. Det stämmer att lättaste sättet att tömma den är med en annan dammsugare. Eller rättare sagt är det bästa sättet att få bort det sista. Jag börjar dock få in tekniken nu, även om det som står i manualen inte stämmer, att man ska slå det veckade strutfiltret (hepafiltret) mot insidan av en papperskorg. Jo hejsan. För det första får det inte loss allt skit, för det andra hamnar skiten i lungorna, rejält! Och i rummet förstås. Själva behållaren är inte sååå bökig att tömma.

Summa summarum är jag helnöjd med den och kan rekommendera den till folk som har prångigt och övermöblerat som jag och/eller upplever en vanlig dammsugare som tung och bökig. Det blir av att dammsuga nu. Kanske inte så ofta som jag borde, men oftare.  :look_down: Ska man ha den som enda dammsugare kanske modellen med påse är att föredra dock om man inte är snitsigare än jag och Nizhoni på att tömma.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.07 - 09:57:04 »

jag har nog enklaste lösningen. Jag dammsuger aldrig. Det gör Jan :)
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2011.08.07 - 13:05:04 »

Det råder total fiendeskap mellan mej och dammsugare    :so_mad:  Den krockar med allt trots jag inte har så mycket pryttlar.
Har ofta funderat på att skaffa en utan påsar, mest för att jag tycker de är så dyra
och så kunde jag skaka bort det sista ute.  :whink:
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.07 - 13:15:50 »

Du behöver också en liten.  :nod-yes:

Jo, kan man gå ut, då minskar problemet. Det fåniga är som sagt hepafiltret och det lär väl vara samma i alla deras dammsugare. Det är en strut i veckat papper och skiten siter som berg där i vecken. Jag tar en tändsticka och drar i varje veck, och det tar en stund. Det finns ett tvättbart filter som tillbehör vilket borde underlätta, men jag vet inte om det passar till min sugare. Deras sajt är helt hopplös. Ska ringa nån dag.

Den stora fördelen med en liten är att man slipper lägga hälften av energin på att rycka och slita i dammsugaren, slåss med möbler, slå sig på benen och bli på dåligt humör. Jag tar det där med filtret istället.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #12 skrivet: 2011.08.07 - 13:43:03 »

Finns det inget filter man kan skölja i vatten?  :crazy:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2011.08.07 - 14:26:43 »

alltså jag menar tvättbar påsa  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.08.07 - 21:34:00 »

Vet inte, har inte sett det. Undrar om inte det fanns förr, för länge sen. Ditt inlägg gjorde att jag fick en konstig minnesbild av en dammpåse i tyg med dragkedja i botten. Kan det vara möjligt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544