Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 12:49:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad har ni i ert skafferi?  (läst 13414 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.01.25 - 06:30:16 »

Här är mitt!



Mest socker och booze.  :ignore: Men se så tomt det blev när röjningen var klar!  :thumbsup: Sen är det två breda hyllor ovanför där som är helt tomma - och det var de INTE igår. Det är bannemig inte mycket man behöver nuförtiden.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.01.25 - 06:42:49 »

 :thumbsup: Nice!! det var en bra ränsning du gjort där!  :clapping:
själv blir jag mest avundsjuk på det stora skåpet!!.. hemma hos mig så finns det inget egentligt skafferi... utan man får använda ett vanligt litet pyttigt överskåp  ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.01.25 - 06:55:52 »

Det är underskåp också. Men där har jag just nu gammal bokföring.  :ignore: Nä, det är skitjobbigt. Det är så högt och jag når inte högre än det står grejer nu. Sen är det ventil rakt ut på gatan, så det kommer in massor med skit. Det är sån där taskig 60-talsinredning. Allt är byggt i nåt skumt material som det inte går att skuiva i. Dessutom går mellanväggarna inte ända upp, så skiten från gatan sprids i porslinsskåpen efter att ha passerat skafferiet. Sen är jag sur för det har tidigare varit ett sånt skafferi man kan gå in i, det syns på golvplankorna, och såna är toppenbra!  :so_mad:

Hur som var det skönt att bli av med alla gamla flaskor och burkar och skräp. Jag hittade hemgjort maskrosvin från 77!  :clown:

Fast anledningen till att jag postade bilden var att jag blev förvånad över att se hur lite saker jag egentligen har i skafferiet. Finns några smågömmor till och nötter och sånt har jag i kylen, men i princip är det där allt. Och som sagt, hälften är socker och alkohol.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2011.01.25 - 07:17:55 »

Min skafferi är i stort sett två -tre stora lådor.
En en full av glasburkar där finns torkade kryddor och dyligt från trädgården, och som jag sällan använder, för att jag har nu mängder av denna pulveriserade örtkrydda i små askar.

En innehåller hälften makrillburkar, någon tonfisk , krossade tomater i burk och en påse mjöl och havregryn.

I den tredje finns det nötter, fröer och----- muffinsformar :laugh:

Sedan har jag ett överskåp där vi har en hylla för kryddor och en annan för kakao,socker, salt och liknande.

Jag vill ha en riktig skafferi, en sådan från 50-talet och snea överskåp men ett sjutdörr.
Är dom så praktiska som jag inbillar mig?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.01.25 - 07:45:37 »

Jag vet inte, men gå-in-skafferi har jag haft och det är super!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.01.25 - 19:59:19 »

Tja nu var jag otydlig.
Jag vill också ha en sådan walk-in-skafferi. PUNKT
och
en 50-tals kök med sea sjutbara överluckor, sådana där den nedersta hyllan är smalare
och de översta djupare.
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #6 skrivet: 2011.01.26 - 01:39:01 »

Jag har alltid för litet skafferi, eller är det för mycket saker?  :confused3:
Men inte är det mycket vettigt däri.  :blush:

Överskåp med skjutluckor är toppen MEN det ska vara vanliga raka överskåp, inte de sneda, om de är tänkta för glas och porslin. Att tänka på är att det samlas en massa skit i spåren där luckan går och det är svårt att få rent, samt att det kan bli lite bökigt när man ska måla om. Jag hade sådana raka skåp i en lägenhet och gillade det, men jag tror att jag föredrar vanliga skåpluckor då man kan öppna båda luckorna samtidigt.

Gå-in-skafferi är min favorit precis som walk-in-closet.  :inlove:

Hemul, kan du inte sätta en bit av sånt där filter man har i de där långa vädringsluckorna vid fönstret i skafferiventilen?
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.26 - 01:54:43 »

Kanske jag kunde om jag kunde komma upp dit. Städningen tillgick så att jag på vinst och förlust körde runt med en microfibermopp på skaft däruppe i det mörka hålet. Jag har svårt att stå på stegar, men vågar mig upp på min superbra fällbara trappstege från Lidl som har superbreda steg om jag kan stödja mig mot nåt, som väggen nu. Men den har bara två steg och det är inte högt nog.

Jag tror ventilen är en sån där vippbar lucka bara, men man kanske kunde nita fast nåt över hela skiten. Om man kom åt.

Skafferiet luktar skitäckligt nu. Jag rökte nämligen förr, som en skorsten. Jag har märkt det förut när jag varit och våttorkat på ställen som, ahem, fått vara i fred länge, att gammal inpyrd röklukt löses ut och den luktar äckligare än mer färsk, surt på nåt sätt.  :shy:

Skafferiet börjar fyllas på igen med tomma (men rena) burkar och flaskor, men bara sådana som kan vara bra att ha nära om man får en plötsligt infall att sylta eller göra surkål. Allt annat ska slängas eller åka ner i källarn.  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #8 skrivet: 2011.01.26 - 13:06:30 »

Blir helt nostalgisk när jag hörer ordet skafferi eller på dansk: spisekammer

När mina föräldra byggde hus för många herrens år sedan, gjorde de ett spisekammer.
En riktig dör från köket, tre trappsteg ner och man stod nere i källaren.
En riktig köpmanneaffär tyckte jag dengang.
Vi hade ingen kyl o frys, men det var aldrig något problem. Allt kunne hålla sig friskt på källargulvet!
 Otalliga nätter mödtes min pappa och jag vid den dören, och medans min pappa gjorde världens goaste
leverpastej-mackar (Stekfedt, hemmagjord leverpastej och innlagte rötbetor från trädgården) satt jag på trappan.
Många barn, teenager och världsproblem är avhandlat på den källartrappa. :flirting:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.01.26 - 13:17:25 »

Oj, vad mysigt det låter.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2011.01.26 - 13:53:45 »

Det kanske bor det någon snäll fetbobba nära dig som kan hjälpa till? Jag bor ju tyvärr lite för långt bort, norrlänning som jag är.

Gammal inpyrd rök luktar verkligen äckligt, dessutom är den svår att få bort.  :puke1:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2011.01.26 - 21:08:40 »

Åh jag skulle gärna vilja ha ett sådant skafferi. Jag kommer ihåg när vi bodde i ett 40-talshus och kylen gick sönder var det inga problem, bara att öppna ventilen för fullt. Nu har vi ett högskåp men ingen luft in där alls. På landet har vi ett stort som man kan ta ett steg in i. Alltid något.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.01.28 - 01:17:18 »

ja det där med "spisekammer" är helt underbart!!  :inlove:

när jag var liten spenderade vi ofta sommaren med att hälsa på hos släktingar neråt i landet. och bodde då ofta nån vecka i Johansfors, halland. det var ett gammalt hus, byggt på senare hälften av 1800:talet. stooor villa. med jättelik vedspis på nedervåningen  :inlove: huvudköket låg på ovanvåningen.. och där fanns ett stort skafferi man gick in i. säkerligen 8-9 kvm stort  :inlove: .. men det bästa var endå luckan som fanns i golvet på nedervåningen!.. den ledde ner till ett stort och härligt rymmligt skafferi!  :inlove:  vi pratar minimum 20 kvm här!  :lol: :inlove: älskade att vara där som barn!  :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544