Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 15:05:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Om flaskvatten och flaskorna det är i  (läst 22155 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.01.14 - 19:55:44 »

Om ni inte såg dokumentären Dyra droppar när den gick på SVT härom dagen, så se den på webben.

http://svtplay.se/v/2175732/dokument_utifran/dyra_droppar?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2175732/sb,p103473,1,f,-1

Vad jag lärde mig:
Flaskvatten kan innehålla giftiga föroreningar (ivf i USA)
PET flaskor läcker gifter de med
De där jättestora blåa vattenflaskorna som finns på arbetsplatser och dylikt innehåller BPA!!!
Tillverkningen av PET-flaskor gör folk sjuka

Fy fan! Nu är det slut med att använda gamla PET flaskor som vattenflaska. Frågan är bara vad man ska hitta på istället.



* flaskvatten.jpg (40.73 KB, 539x377 - visat 676 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.01.14 - 19:58:22 »

Kranvatten och...

http://www.addnature.com/brand.aspx?brand_id=639
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.01.14 - 20:05:58 »

Jo, det finns ett antal andra och billigare märken nu också, bl.a. gör Primus en, men samtliga har ju plastkork! What's the point, liksom?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.01.14 - 20:15:58 »

vad jag hört så är de jag länkade till kollad plast - ingen bpa bla.
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.01.14 - 20:26:55 »

PET-flaskor innehåller inte heller PBA! Men jag ser nu att det finns en kork i rostfritt som man får köpa till extra till flaskorna du länkade till.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=KLEANKANTEEN_KSSL
Tycker just de flaskorna är hutlöst dyra bara om man jämför med andra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2011.01.15 - 09:17:24 »

Och om man ska ha med sig färskt vatten en hel helg eller tom en hel vecka i kajaken är PET-flaskorna svåra att slå. Inte har man råd att ta med sig 5-6 såna svindyra flaskor!  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.01.15 - 09:46:20 »

nu var ju inte priset kollat från min sida

jag bara gav ett exempel på lösning på hemuls fråga
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.15 - 10:07:14 »

Sorla, det är mest det dagliga jag tänker på. Det måste ju vara det man gör ofta som är farligast. Jag har nästan alltid en vattenflaska i fickan när jag går ut och andra kanske tar ur de där stora vattenbehållarna på jobbet. De har förresten en sån på min vårdcentral, antagligen för att de har äckligt kranvatten där. Jag ska minsann påpeka det här nästa gång jag är där.

Men faktum är att man hittar rätt många sorter nu. För att nämna några verkar Primus rätt sjysst även om det är plastkork. Den stora kostar runt 100 kr och den lilla en tjuga mindre.
http://www.primus.se/templates/pages/Product.aspx?ItemId=87812

Amazon har en hel hög nu också. Den här ser ut som om även korken är i metall.
http://www.amazon.co.uk/Tatonka-Stainless-Steel-Bottle-300/dp/B000G4XI36/ref=pd_sim_sg_2

Även den här termosvarianten, tror jag. Men den verkar ha sån där sportpip, inte skruvlock.
http://www.amazon.co.uk/Eco-Vessel-Express-Insulated-Stainless/dp/B003UYD3QG/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1295082367&sr=8-7

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2011.01.17 - 01:15:52 »

Jag har en Kleen kanteen med stor hals och metallkork. Funkar kanon och jag är supernöjd. Verkligen värd pengarna. Man fattar inte hur illa vatten man tappat upp från kökskran i en PET-flaska smakar förrän man har använt Kleen Kanteen. När vattnet har stått även ett litet tag i en PET-flaska börjar det smaka sunk. I en Kleen Kanteen smakar den lika fräscht oavsett hur länge man har haft vattnet i. Ett tips är dock att endast ha rent vatten i de, saft och soppor gör sig bäst i termosar.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.01.17 - 12:20:25 »

Köpte du till den där skruvkorken i rostfritt alltså?

Förresten, jag skrev till Tatonka och frågade om korken. De har jättefina grejer på sin hemsida. Bl.a. lättviktskastruller helt i rostfritt för camping, t.o.m. en komplett Trangiakopia. Det är något jag sökt efter när jag suttit och drömt om att kunna campa igen, utan att hitta det förrän nu. Kanske värt en titt för er som campar. Skönt att slippa ifrån de där äckliga aluminiumbyttorna och teflonpannorna.

http://intranet.tatonka.com/infosys/infocgi/artinfod.dll?190%5fStainless%5fSteel@1&0

Obs att det är billigare via amazon.co.uk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #10 skrivet: 2011.01.17 - 13:07:15 »

Jag köpte en som heter 800 ml Kanteen® Wide m/Ögelkork på kleenkanteen.se, korken på den är rostfri på insidan så vattnet kommer inte i kontakt med plasten. Deras plast är ju visserligen bisfenolfri men jag ville ha plastfri kork ändå, för säkerhets skull.

Min pojkvän köpte en 800ml med smal hals, hans kork är helt av plast men han är nöjd ändå. Jag funderar nu på att köpa till korken i metall. För säkerhets skull.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.01.17 - 13:15:04 »

Den här?
http://kleankanteen.se/shop/dept.aspx?groupid=74273&sortafter=0&sortafterchild=0
Det står ju faktiskt "It comes with a Stainless Loop Cap"!  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.01.26 - 17:27:20 »

Nu har jag beställt en liten Tatonka. Jag skrev och frågade tillverkaren om korken. De tog en jäkla tid på sig att svara och då babblade de om en mugg och prylar i plast, så det fattade inte vilken flaska jag menade. Jag skrev igen, men jag orkar inte vänta på svar. Jag tycker inte korken ser ut som plast, men det måste ju vara bättre med lite plast än med mycket om det nu är så. Dåligt av tillverkaren ivf, för på deras sajt står det enbart rostfritt, både på denna och på den med plastmugg och plastkork.

Jag tog den minsta, 3 dl, för det är den storleken på min nuvarande och det är så bra för den går ner i alla fickor. Är den sjysst ska jag beställa en större nästa gång jag beställer böcker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.02.03 - 16:08:54 »

Nu har jag hämtat ut min Tatonka. Den var fin, men korken var så klart i gedigen plast. Nåja, det blir ju mindre exponering ivf.

Människan som svarade om fel flaska och sedan nonchalerade mitt uppföljningsmail skrev så här om den, så man kan väl anta att det är samma plast i denna propp.
Citat
the caps and the mug are Polypropylen (not recycled)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.01.30 - 19:56:46 »

Nu har de billiga rostfria flaskor på Clas Ohlson!  :thumbsup: Tyvärr bara en storlek. Jag är ute efter en stor.
http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-vattenflaska-Asaklitt-0,6-liter/Pr314838001

Liten recension av de flarror jag  redan har.

Den lilla Tatonkaflaskan är toppen att ha i fickan när man vill ha vatten med sig på stan, typ. Korken kärvar lite dock.

Klean Kanteen - flaskorna är funktionellt mycket bra. Jag har sportkork och den fungerar otroligt nog hur bra som helst trots att man inte kan trycka ihop flaskan. Detta med hjälp ev en liten ventil som ger ifrån sig en tjirpande ljud när man dricker.  :lol: Men, ska ni köpa såna så kör på de ofärgade. Färgen är nämligen bara "påmålad". Den flagar av vid minsta kontakt med hårda föremål. Mina plastade flaskhållare på cykeln har fullständigt skalat av färgen för att inte tala om vad som händer om man slänger flaskan på marken. Till det priset hade jag förväntat mig pulverlackat eller nåt hållbart ivf. Så, superbra för övrigt, men den här detaljen suger! Vem väntar sig att en flaska gjord i stål ska behöva hanteras varsamt liksom? 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544