Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 04:41:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hur är det egentligen med laktosintoleranta  (läst 8500 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« skrivet: 2008.01.31 - 14:41:28 »

Nu är det som så att jag själv inte ha någon erfarenhet överhuvudtaget men fick reda på idag att en kompis till min dotter har blivit laktosintolerant. Nu börjar hon altså käka Keiju margarin (eller vad den nu heter)

Jag vill gärna prata med hennes mamma men hur är det egentligen när man är laktosintolerant? Hur går det ihop med LCHF? jag menar vad blir då kvar att äta förutom kokosfett? Smör innehåller ju också laktos fast bara 0,4g jämfört med 4,8g som finns i den vanliga mjölken. Tål man det?
Varför börjar hon då äta "skit"? Är det för att 0,4g ändå är alldeles för mycket för en laktosintolerant person eller är det för att de inte vet bättre?

Snälla, jag behöver lite "kött på benen" innan jag kan ge mig in i en diskussion!
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.31 - 16:54:14 »

Det är olika. De flesta laktosintoleranta tål smör och hårdost. Apoteket säger att många tål 5 g laktos per dag. Det gör då inte jag. Men jag tål smör och SMÅ mängdert grädde, typ några matskedar.

Kanske är din kompis felinformerad eller bara överdrivet försiktig? Om inte ungen är extremt laktosintolerant då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.01.31 - 17:33:19 »

vi är 3 här i stugan som inte tål laktos, och jag tror att jag är värst drabbad själv.
jag kunde inte äta en bulle bakad i mjölk , det var för mycket i den.

Men jag klarar av  LCHF-mängd smör / dag och hård ost, likaså keso.
meze-yogurt fungerar också. Jag är lite osäker om filmjölken... det är så länge sedan jag  smakade den.
Surmjölkprodukter brukar fungera bättre än vanliga.

Sedan finns det även laktosfritt smör ( jag har sett det i ICA och willys) men jag är osäker om det finns några tillsatser i den.

Alla får prova sig fram vad man tål helt enkelt.


Jag balanserar just nu mellan att använda laktosfri-vispgrädde ( med sojalecetin  )eller vanlig vispgrädde i matlagningen.
För mat med vanlig grädde i, måste tre personer här komma ihåg att ta laktostabletter innan maten...

Du kan i alla fall säga till dom att de kan prova vad hon tål innan de väljer bort några produkter!

Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #3 skrivet: 2008.01.31 - 18:49:36 »

Nu har jag pratat med mamman och jag hade fel :sad: dottern är inte laktosintolerant utan de misstänker problem pga mjölkprotein.

Därför ställer jag ovanstående fråga en gång till fast gällande mjölkprotein. Några erfarenheter?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.01.31 - 19:19:09 »

Ok, då vet  jag lite om detta också.

Då måste man undvika ALLA mjölkbrodukter totalt, det är havremjöl, rismjölk som man använder oftast som ersättning då.
 och soya-yogurt  :puke1:
För min son växte denna plåga bort innan skolstarten
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.31 - 19:23:01 »

Då är det nog kört vad jag förstår. Här står inte mycket och bara om spädbarn. Antar detta är en äldre unge?
http://www.apoteket.se/rd/d/4163
Lite mer här.
http://www.celiaki.se/om-matoverkanslighet/mjolkproteinallergi/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #6 skrivet: 2008.02.02 - 10:11:10 »

ärlig talat orkar jag inte sätta in mig då. Barnet är 5,5 år gammal men om det stämmer som ni skriver att det brukar växa bort finns det ju ändå ingenting att oroa sig för.

Men en annan fråga som jag vill veta för mig själv är: hur blir man egentligen laktosintolerant och varför blir man det? Kan man förebygga att bli det?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2008.02.04 - 07:31:49 »

Jag har uppfattat att det är ärftligt  och att vi är ovanligt duktiga här i norden att klara av att dricka mjök. Resten av värden är liksom laktosintoleranta allihopa

Min började visa sig efter en sommar i England, där man hade " mjölken vid dörren" och jag drack då INTE  mjölk som en kalv under den sommaren.
Men när jag kom hem och började dricka som vanligt igen, fixade inte magen detta... så det blev låglaktos istället.
Det märkliga var att jag klarade av att använda svenska mjölkprodukter relativt många år igen innan jag var tvungen att byta till låglaktosvarianter även här.
Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #8 skrivet: 2008.02.04 - 21:34:19 »

men VARFÖR du blev det vet du inte? Det kan ju inte vara mjölkens nationalitet som gjorde det :whink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544