Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:26:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kycklinglårfilé med Serrano  (läst 8618 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« skrivet: 2008.01.31 - 14:30:56 »

Va, det finns inga fågelrecept än :max-shock: DET måste jag ändra genast! :

Nu är det som så att jag HADE ett recept för länge sedan men brukar laga den här rätten lite efter "känslan" och vad som finns i kylskåpet. Det är nog inte så noga.

Man tar altså kycklinglårfiléer (går säkert också med kycklingfiléer) och steker dem i några minuter. Sedan saltar och pepprar man dem. OBS med saltet för nu ska de lindas in i Serranoskinka (funkar även med bacon) och den är ju redan salt.
Lägg över dem i en ugnsfast form och häll över såsen.

Såsen görs av grädde (så att köttet nästan täcks - jag brukar ta ca 5 dl) som smaksätts med ca 2 msk balsamvinäger (jag älskar balsamvinäger och tar därför lite mera) samt ganska mycket oregano.

Ställ in formen i den varma ugnen (ca 200 grader). Det tar ca 20 - 30 minuter beroende på mängden.

Jag har även lindat in köttet rå och det fungerade också; det behövde bara lite längre tid i ugnen.
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.02.05 - 06:05:25 »

:dancing_chicken:                                      :dancing_chicken:                                      :dancing_chicken:                            :dancing_chicken:                             :dancing_chicken:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
linnea
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 27



« Svara #2 skrivet: 2008.02.05 - 06:15:28 »

Det lät hur gott som helst!
Här kommer ett recept till, en favvo i min familj.
Till 4 personer ta:
200-300 g kycklingfilé, 200-300 g kassler, 1 liten burk creme fraiché, 1 dl vitt vin (jag kör med matlagningsvin från konsum), 2 dl riven ost, lite salt & peppar, oregano och två tärnade tomater.
Stek kycklingfileerna och skär i mindre bitar, tärna kasslern och lägg köttet i ungsform. Krydda och lägg tomaterna över. Blanda creme fraiché och vin och häll över. häll på osten. In i 200-225°C i ca: 20min.  :lick:
 
Loggat

Smörkula
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544