Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 19:43:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan lowcarb sänka ämnesomsättningen?  (läst 4193 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.11.12 - 12:09:36 »

Läs det här blogginlägget. Hon har fel om en del, som det om insulinresistensen. Eller det är ju sant, men en annan mekanism än vad man normalt kallar insulinresistens och det är reversibelt, så det oroar mig inte. Men de andra sakerna hon tar upp kan det ju ligga nåt i, vad vet man?

http://diabetesupdate.blogspot.com/2009/09/why-weight-loss-stops-on-long-term-low.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.11.12 - 12:20:44 »

Kollade vad Lyle McDonald som hon refererar till säger och nu börjar jag tro att tjejen inte vet vad hon pratar om och läser slarvigt också.  :crazy:

Så här skriver Lyle:
Hypothyroidism and euthyroid stress syndrome (ESS)

There are two common syndromes associated with low levels of T3 which need to be
differentiated from one another. Hypothyroidism is a disease characterized by higher than
normal thyroid stimulating hormone (TSH) and lower levels of T3 and T4. The symptoms of this
disease include fatigue and a low metabolic rate.

The decrease in T3 due to hypothyroidism must be contrasted to the decrease seen during
dieting or carbohydrate restriction. Low levels of T3 with normal levels of T4 and TSH (as seen in
ketogenic dieting) is known clinically as euthyroid stress syndrome (ESS) and is not associated
with the metabolic derangements seen in hypothyroidism (1). The drop in T3 does not appear to
be linked to a drop in metabolic rate during a ketogenic diet
(17,52).

As with other hormones in the body (for example insulin), the decrease in circulating T3
levels may be compensated for by an increase in receptor activity and/or number (1). This has
been shown to occur in mononuclear blood cells but has not been studied in human muscle or fat
cells (53). So while T3 does go down on a ketogenic diet, this does not appear to be the reason for a
decrease in metabolic rate.


Först  blev jag rädd för det stämmer ju med mina prover det där, bara T3 som är lågt (med medicin iofs). Men han säger ju att detta tillstånd av någon underlig anledning INTE påverkar ämnesomsättningen eller något annat.

Sorry, verkar som om jag också skulle ha läst på bättre innan jag skrev.  :shy: Men nu är det väl lika bra att det får stå kvar i fall nån redan hunnit läsa. Det är ju rätt intressanta grejer ändå.  :nod-yes:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.12 - 13:41:34 »

Mycket intressant! När jag var till VC senast medgav hon denna gång att mitt T3 var lite lågt. Det tyckte hon inte förra gången. Fast det var så. Jag har själv sagt att jag tycker mitt T3 låg för lågt och att jag har problem att inte gå ner även med strikt kost. Började ju för fyra år sedan och gick ner 16 kg ganska snabbt. Sen stod jag still nästan 2 år och därefter upp 7 pga all stress när min man gick bort och efter ett år gick jag ner 5 kg och därefter det senaste året har jag endast med envishet gått ner 2 kg så nu är jag tillbaka till de första 16 jag gick ner.

Men det verkar som att om jag äter lite carbs ibland så går det lättare att gå ner lite ibland men så kommer det bakslag 1 kg upp och 1 kg ner fram och tillbaka hela tiden. Så på strikt diet igen och så ner ett kilo till. Så jag känner det som man får laborera för att få kilona neråt. Jag har dessutom provat att äta extremt lite kalorier och jag går inte ner med 800 kcal som hon skriver jag måste ner under 600 i så fall.
 

:chase: :chase:


PS! Nu åker jag till Gran Canaria och återkommer i mars så jag hoppas ni tappar många kilo till jul.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.11.12 - 13:58:18 »

Jobbigt. Nästan enklare att ha stått helt still som jag gjorde då, för då slipper man åka känslomässig bergochdalbana och tro att man är på väg att tappa alla kilona.

När det gäller kolisar så tror jag att jag också har lättare att gå ner med lite kolisar i maten. De gör mig nämligen mätt på mindre. Om jag försöker nolla blir jag råhungrig på kött och äter måna gånger mer än de borttagna kolisarna motsvarar.

PS! Nu åker jag till Gran Canaria och återkommer i mars så jag hoppas ni tappar många kilo till jul.

Va? I 4 månader? Vad är detta?  :shock:

Had det så jätteskönt och god jul!  :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544