Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 02:11:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Matlagningshelg  (läst 5883 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.11.06 - 17:43:32 »

Har jag sagt att jag älskar City Gross?  :inlove: :flirting:

12 kilo kött för 625 spänn, det blir ett snittpris på 52 kronor och då är hälften "dyrkött", kalkon. 3 kg fläsk och 3 kilo karré. Min ICA tar 66 spänn för det billigaste av det, fläsket. Hel karré har de över huvud taget inte och fryst kalkon kostar väl minst dubbelt så mycket som den här fäska gjorde.

Fläsket är precis färdigrimmat och avtorkat och ligger i kylen och mognar till sig innan infrysningen. Kalkonern är i ugnen och det är snart dags att vända på den. I natt får skrovet sjuda i slowcookern. I morrn blir fläskkarrén till plommonspäckad grytstek. Grytstek på fläskkarré tror jag är bland det godaste som finns, jag kan äta det en vecka i streck utan att tröttna. Det blir så mört och får en speciall struktur när man värmer tunna  skivor i såsen.  :heart_throb:

Synd att man inte kan äta mera bara. Jag älskar att hålla på med sånt här på vintern, huset luktar gott i flera dagar. Skulle gärna göra det varje helg, men jag tror 12 kilo räcker lite längre, t.o.m. för mig.  :laugh:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.11.06 - 21:33:18 »

Kom hit vilken helg du vill, alla helger på året om du inte har annat för dig.
jag skaffar varje gång 12kg kött av önskad sort och du får hela stora köket för dig själv!
Och medhjälpare om så behövs, och underhållsmusik om du vill, koooooom  :worshippy:!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.06 - 21:47:26 »

Låter frestande.  :lol: Har sett att min granne prenumererar på sådan där dyra matkassar som de kör hem. Har funderat att erbjuda mig...  :laugh:

Det var kul förresten när jag handlade. En dam och jag stod och rev i kalkonerna och det visade sig att hon letade efter en stor och jag efter en liten. Vi började prata. Det var första gången hon var på CG och hon var så imponerad av hur fint det var. Hon hade trott att det var som Netto och de där och inte brytt sig om att åka dit förut. Vi började prata kalkonrecept men det var så länge sen vi gjort det för båda så vi kom inte ihåg hur vi brukade göra. Hon var orolig att kalkonen inte skulle räcka. Jag frågade hur många de var. 8 stycken skulle de bli och jag sa trosvisst att den alla gånger skulle räcka och bli över. "Hur många ska din räcka till då?", frågade hon. Gissa om hon höll på att garva läppen av sig när jag sa: "Det är bara jag". Hon hade redan spanat in mina stora köttbitar jag hade i vagnen redan, för vi hade pratat om dem också.  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.11.11 - 03:59:08 »

Jaha, jag kan meddela att av an kalkon på knappt 6 kg blir det exakt 20 portioner. Så den andra kvinnans kalkon räckte nog och blev över som jag misstänkte, även om de tog påbackning.  :lol1: Och stackars mig vad jag kommer att vara trött på kalkon innan den är slut. Blir nog kalkon i currysås mot slutet.  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.11.11 - 04:03:26 »

 :thumbsup: :thumbsup:

låter ju jättebra och gott!!! kan du inte lägga ut ditt kalkonrecept på sidan för Thanksgiving?  :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.11.11 - 05:16:59 »

Salt och peppar, några äpplen och ett par katrinplommon. Inte mycket till recept det inte. Jag skulle ha gnidit den med citron också och penslat på honung på slutet, men det glömde jag bort.  :shy:

När jag googlade så såg jag en del recept där de hade kött och/eller fläskfärs i fyllningen. Det lät intressant tycker jag. Men eftersom jag inte skulle ha kalas utan frysa allt, så var jag inte intresserad av någon ätbar fyllning. Jag slängde med äpplena och det i buljongkoket sen så det blev lite syra och sötma till såsen. Det var inget inkråm med och det gjorde ju att såsen blev rätt mesig.

Trots brist på inkråm så var jag rätt nöjd. Jag klarade mig från att översteka den så den blev inte torr.  :nod-yes:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.11.11 - 05:26:01 »

 :dribble: :dribble: Det låter så himmla gott ju!

det där med ätbar fyllning på färs och sånt låter ju som det de brukar använda i USA.. blir ju lite som en dubble maträtt på det sättet också!  :lol: vet att de ofta skopar ur fyllningen och serverar vid sidan av!  :tongue:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.11.11 - 05:28:08 »

Men det ska vara inkråm för såsen! Likadant med kyckling. Jag hatar Bosarp för att man inte får med det.  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.11.11 - 05:29:39 »

Har aldrig gjort sås med inkråm i faktiskt... hur gör man det?  :confused3: .. och men inkråm... menar du då hjärta och lever och sånt..? eller är det halsen du menar?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.11.11 - 05:42:05 »

Ja. Halsen var med på kalkonen. Det blir ju mer smak om det får steka med. Man kan lägga det på sidan bara. Levern kan man steka lite lätt bara, dvs ta ut den rätt snart, och spara den och sedan passera ner i skyn när man gör såsen så blir den jättemustig. Det andra brukade jag äta upp på studs. Man får plocka ut det innan fågeln är klar, annars blir det får hårt stekt. Fast mamma la alltid det stekta inkråmet i såsen till kycklingen och gissa vem som jagade runt efter det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.11.11 - 05:53:48 »

 :laugh: du förstår jag!  :flirting: ... jag har aldrig varigt mycket för lever tyvärr  :puke1:.. kan inte med smaken!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.11.11 - 06:06:02 »

Det är ju så lite och man behöver inte ta hela. Det smakar inte lever av såsen, den blir bara mustigare.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2010.11.11 - 07:29:02 »

I all prat om lever, så måste jag komma ihåg att göra leverpastej igen !! :nod-yes:
Kalkon är så gott, måste bara vänta på någon annan erbjudande.
Frysarna är nu så proppfulla av mat, så det är förbjudet att köpa något nytt på ett par månader.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544