Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:16:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Portvinskokta päron  (läst 4627 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.10.18 - 08:37:40 »

Vinkokta päron är väl ingen nyhet direkt, men man tager vad man haver och det här blev så gott! :drool:

Dela ett någotsånär fast päron i halvor, skala och snitta bort det grövsta av kärnhuset i ändarna. Koka upp en skvätt vatten med en hutt portvin, allra minsta dutten stevia (portvinet är ju redan sött) och vanilj. Plutta i päronhalvorna och låt dem sjuda under lock ca 10 minuter. Vänd sedan på dem och låt andra sidan ligga i lagen. Kan gå fortare också om päronen är mjukare.

Tag upp päronen och koka ihop lagen tills lagom lite sås återstår (någon matsked). Häll på den på päronen. Slabba på en stor klick löst vispad grädde. Dekorera med cacaokross, chokladflis eller dylikt (kan uteslutas). Rostad flagad mandel tror jag skulle vara mums också.


För de kolhydratskrämda: jag tog ett litet conferencepäron och knappt 20 cl portvin. Det blir med tabellvärden sålunda:

Kodstycke:
                     g     | fett   | prot   |  kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Päron               56     |  0.03  |  0.21  |  6.13
Portvin, kokt       18     |  0.00  |  0     |  1.71
Grädde              75     |  30.00 |  1.50  |  2.25

Summa
fett: 30.03g  protein: 1.50g (0.21)  kolhydrat: 10.09g  alkohol: 0g  Kal: 317.47kcal
Energifördelning
fett: 85.13E%  protein: 1.89E% (0.26)  kolhydrater:  12.71E% alkohol: 0E%

Ni ser - 10 kolisar. Inte så farligt. Det var ju lite onödigt mycket grädde också.  :shy: Vill man snåla in kan man ju äta ett halvt päron och hälften så mycket grädde och komma ner på 5 g.

Vill man utveckla receptet tror jag kryddor som nejlika och kanel skulle sitta fint.  :w00t:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.10.18 - 19:20:41 »

DET lät gott! Är inte så förtjust i vinkokta päron, men portvin ger ju lite sötma. Måste nog faktiskt testa detta någon dag när jag har råd med portvin. Vilken sort använde du? Torr, mellan eller söt?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.10.18 - 19:44:23 »

Billig. Den är lite söt, men jag tror inte den betraktas som söt för att vara portvin. Du som inte lowcarbar kan ju ta mera portvin så blir det ännu godare så klart. Såsen blir inte bara söt utan kryddig och hettan från portvinet finns kvar. Ursmarrigt. Har en ny sats på gång just nu. De sålde en hel korg små päron för 5 spänn. Vad kan man göra?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544