Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 08:35:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gravid och LCHF  (läst 25443 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« skrivet: 2010.09.30 - 18:29:10 »


Är det någon som vet något om ovanstående?
Ska man fortsätta med LCHF eller köra en lite mildare
"GI-variant"? För- och nackdelar?
 :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.09.30 - 23:51:56 »

:sex:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.10.01 - 11:33:24 »

men hemul då  :club_idiot:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.10.01 - 13:02:50 »

Är det allt du är att säga om dina erfarenheter i ämnet? :gay:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.10.01 - 13:38:42 »

nejdå hemul

men jag har inte tid att skriva idag

Hej marikan!

Jag har ätit lchf under graviditet och amning men frågan är så allmänt ställd att jag skulle behöva skriva länge. Och det kan jag inte är jag rädd. Är det något speciellt du undrar...?
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #5 skrivet: 2010.10.01 - 15:27:53 »

Hej marikan!

Jag har ätit lchf under graviditet och amning men frågan är så allmänt ställd att jag skulle behöva skriva länge. Och det kan jag inte är jag rädd. Är det något speciellt du undrar...?

Hej!

Jag undrar nog mest, mådde du bra? Mådde bebisen bra? Hur gick det med
blodvärden och andra saker man kollar under graviditeten? Vad sa
barnmorskan? Var det nåt du inte kunde äta eller nåt du var tvungen
att äta (som innehåller "för mycket" kolhydrater)?

Det enda jag hittat som är någorlunda nyskrivet var en artikel i
Aftonbladet i förrgår där det stod att man absolut INTE ska äta
strikt LCHF under graviditet och amning etc.. Men den kändes lite
väl vinklad..



Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.10.01 - 15:45:32 »

då ska jag hojta på en annan mycket smart böna så kanske hon svarar fortare än jag hinner

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.10.01 - 18:20:16 »

hejsan!  :wave: själv har jag inga egna erfarenheter att dela med mig av på just detta område... men det finns en hel del intressant att läsa kring detta på Kostdoktorns hemsida!.. verkar mest röra ammning och LCHF... men det kan ju vara intressant läsning endå!  :flirting:

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-amning-i-aftonbladet

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #8 skrivet: 2010.10.06 - 12:42:25 »

Den där smarta bönan var bortrest över helgen och nu har veckan snart gått också. Jag är inte här så ofta (förstår inte varför för det är väldigt trevligt ställe, där man slår varandra i huvet och viskar bakom ryggen ;) )

Men i alla fall.
Jag åt någorlunda LCHF under senaste (sista) graviditeten. Sonen är drygt två år nu så det ligger ju inte helt färskt i minnet... Men han mår fortfarande toppen!
I alla fall så mådde jag bra, bebisen mådde förträffligt. Järnvärdet gick ner något lite, men inte så att jag behövde äta tabletter. Däremot var blodtrycket extremt lågt. Så jag fick passa mig för att resa mig - alls ;) 85/60 tror jag det var som lägst.

Jag bad om att inte behöva göra någon sockerbelastning eftersom jag inte ville trycka i mig massa socker på en gång. BM sa ok och gjorde istället blodsockerprov varje gång.

Jag åt lite mer frukt än jag brukar. Kanske mest för att jag var sugen - det höjde också blodtrycket en aning. Jag brydde mig liksom inte om att vara superstrikt. Men det var ju inte så att jag började äta potatis, bröd, ris eller pasta. Inte heller godis eller kakor.

Sedan är barnmorskor ganska skeptiska till sånahär idéer, så jag talade inte jättetydligt om att jag åt så. Men säger man att man inte äter socker tycker de bara att man är sund. Och tillägger (i alla fall gjorde min det) att bönor och linser är ju jättenyttigt, så hummar man lite...

Ok, det var den smarta bönans korta version...

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #9 skrivet: 2010.10.06 - 13:13:04 »

LO: Tack!  :lol1:

Var på första infoträffen igår och i broschyren vi fick så hade de rekommendationerna från Livmedelsverket: Lättyoghurt, lättmjölk, lättmargarin etc. Frukt varje dag (minst 3st),
ris, pasta, potatis, gryn, bönor ska också ätas varje dag. Undvik fullfet mat som smör,
grädde, ät/drick inte mer än 5dl mejeriprodukter per dag (åtminstone något bättre med
tanke på kolhydraterna).

Kändes inte riktigt som att jag höll med om nåt alls nästan! Tror kanske att jag precis
som du inte kommer vara övertydlig med mathållningen inför barnmorskan. Jag fortsätter
äta LCHF (om än inte lika strikt) och mår jag bra så bör barnet må bra!
Jag förstår inte hur de kan predika så om lätt-varianter på mat? Naturligt måste ju vara
bättre?

Har insett idag att jag är ganska så sugen på surdegsbröd.. med massa smör och ost!  :lick:
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #10 skrivet: 2010.10.06 - 13:56:23 »

Nä man blir både matt och trött på hur långsamt dessa kostråd tar sig fram.
Jag menar inte att jag tror att det kommer att bli LCHF, men som du säger, naturlig mat måste ju vara det bästa. (vad som nu är naturligt ;) )

Lycka till!

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.10.06 - 13:58:33 »

Citat
Var på första infoträffen igår och i broschyren vi fick så hade de rekommendationerna från Livmedelsverket: Lättyoghurt, lättmjölk, lättmargarin etc

Vad märkligt egentligen. Små barn (under 3 års ålder eller vad det är) ska ju inte ha fettreducerat. Är det inte underligt då att så länge barnet är i magen så ska det tydligen ha det?

> 0 = fettreducerat
0-3 = fet mat
> 3 = fettreducerat

Logiskt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2010.10.06 - 18:42:50 »

Vilka URLÖJLIGA kostråd du har fått, marikan!!! När man är gravid ska man äta god och sund mat. Inte sån där lättgoja, och dessutom ska man pressa i sig mycket kött. Jag tror visst att frukt, bönor, potatis och ris fyller sin funktion, men sånt måste man absolut inte äta varje dag. Att de propagerar för potatis kan jag förstå, för det innehåller ju både vitaminer och mineraler, men att man tipsar om pasta, förvånar mig lite.

Kör på som du gör, och mår du bra av det så finns ingen anledning att sluta!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2010.10.06 - 18:45:19 »

Citat
Var på första infoträffen igår och i broschyren vi fick så hade de rekommendationerna från Livmedelsverket: Lättyoghurt, lättmjölk, lättmargarin etc

Vad märkligt egentligen. Små barn (under 3 års ålder eller vad det är) ska ju inte ha fettreducerat. Är det inte underligt då att så länge barnet är i magen så ska det tydligen ha det?

> 0 = fettreducerat
0-3 = fet mat
> 3 = fettreducerat

Logiskt?
På dagis får man inte lov att ge barnen riktigt smör och riktig grädde. För det är farligt. Spelar sen ingen roll att ungarna är upp till 5 år. Fettet ska hållas nere. Bregott är ok, men inget annat.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.10.06 - 19:02:38 »

Ha ha! De sa just att varannan äldre som bor på äldreboende är undernärd. Vad konstigt! Vad kan de bero på?  :pippi:

SLV ska nu se över situationen. Jo hejsan!  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544