Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:08:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tappar hår  (läst 14987 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.09.26 - 22:21:42 »

Ha! Vilket sammanträffande! Googlade på zinkbrist och hittade genast en tråd om en person som fått håravfall som visade sig bero på zinkbrist (konstatarad) och hon/han åt LCHF!
http://lockig.se/phpbbforum/viewtopic.php&f=12&t=1830&p=60899

Vad skumt. Trodde vi fick i oss mer zink än andra.  :eeek:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2282&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #16 skrivet: 2010.09.26 - 22:25:10 »

Ha! Läste just att man kan tappa hår av för låga järnvärden!  :max-shock:

Jag hade katastrofalt låga järnvärden för några år sedan. Kanske har värdena droppat igen! Ska definitivt kolla mina blodvärden nu. Kan ju vara bra att kolla efter ett halvår på en massa onyttigt fett också.  :flirting: Om inte annat för att lugna omgivningen som tror att jag ska få hjärtinfarkt eller hjärninfarkt snart pga allt fett.  :lmao:
Man kan säkert tappa hår av för låga järnvärden, men det kan man göra av för lite B-vitamin (som jag tjatar om denna vitamin!) och Manganbrist också. Det kan också ge sköra naglar för övrigt.

Men jag undrar lite hur din omgivning resonerar när det kommer till hjärt- och hjärninfarkt? Är man LCHF:are, så äter man ju väldigt sunt egentligen iom att mycket är hemlagat. Dessutom bör man väl vara ganska så avhållsam med alkohol också med tanke på alla kolisar. Så enda risken för hjärtinfarkt är isf rökning. När det kommer till hjärninfarkt är det ännu mindre troligt. Hjärnan älskar ju fett!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #17 skrivet: 2010.09.27 - 13:19:51 »

Man kan ha brister trots att man enligt alla tabeller äter RDI. Jag tror helt enkelt vi har olika behov. Sen hänger allt ihop så har man obalans kan det slå så man får brist trots att man äter tillräckligt. Kisel är ett ämne som vi får i oss för lite av pga att de utarmade jordarna innehåller för lite. Inga blodprov visar på det men man kan ha brist ändå. Det här med vitamier och mineraler är inte solklart.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2010.09.27 - 13:25:14 »

Men jag undrar lite hur din omgivning resonerar när det kommer till hjärt- och hjärninfarkt? Är man LCHF:are, så äter man ju väldigt sunt egentligen iom att mycket är hemlagat. Dessutom bör man väl vara ganska så avhållsam med alkohol också med tanke på alla kolisar. Så enda risken för hjärtinfarkt är isf rökning. När det kommer till hjärninfarkt är det ännu mindre troligt. Hjärnan älskar ju fett!  :whink:

För oss är det självklarheter. Men inte för de som fortfarande hävdar att allsidigt intag av kolhydrater och inget fett är det bästa.  :smack:


Järnbristen jag hade var det ingen läkare som var intresserad av att forska vidare i. Själv blev jag ganska stressad av situationen, då jag har näst in till noll blödning vid mens, käkar nyttigt, redan då. Mycket järninnehållande kött, fisk och grönsaker. Men min dåvarande naprapat som även läst lite annat hokuspokus konstaterade att jag hade en snedställning på en av plattorna i skallbenet. Det tryckte på centret för surheten i magen. Därav tog jag inte upp järn. Han fixade och jag fick upp mina värden. Voila!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544