Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 01:17:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tappar hår  (läst 14981 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« skrivet: 2010.09.25 - 20:42:48 »

Jag tappar så himla mycket hår nuförtiden. Börjar verkligen bli orolig! Jag har fortfarande normaltjockt hår eftersom det tidigare var så tjockt men om det fortsätter...Undrar om det kan bero på kosten. Jag äter ganska lite grönsaker. Kanske borde äta mer av olika grönsaker.

Någon som känner igen sig eller har tips eller idéer?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.09.25 - 21:52:32 »

Jaha, det är nog ett rätt vanligt klagomål. Jag tappade också hår när jag åt jättelite kolisar. Jag tappar fortfarande en del, men nu är det frågan om några strån när jag tvättar håret. Förr tappade jag inget hår alls (märkbart). Min frisssa har anmärkt på att jag har mycket döda hårstrån.

Sammanfattningsvis så blev det mycket bättre när jag började äta mer kolisar, men frissan märker det ändå. Och håret har blivit annorlunda, helt klart. Jag hade tjockt, liksom grovt hår. Frissan säger att jag har babyhår, att själva hårstråna är fina, och det är så det känns också, inte det grova jag är van vid. Det gör att håret blir mindre tjockt, även om det säkert är lika många strån. Om det nu beror på kosten eller åldern, det vete gudarna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #2 skrivet: 2010.09.25 - 22:49:40 »

Alltså, du säger att du hade grovt hår. Var det innan du började med denna kost? Eller när du åt jättelite kolisar? Hängde inte med riktigt. Mitt hår kändes grövre innan jag började med balsammetoden, nu är det mer lent och mjukt. Den här kosten kan nog också bidra till mjukare hår.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.09.25 - 23:19:09 »

Jo, förr hade jag grovt hår. När jag började lowcarba tappade jag hår, även inte om extrema mängder som en del berättat om. Mer kolhydrater gjorde att jag tappar mindre hår. Säkert normalt tapp nu, men jag var van vid inget märkbart tapp alla. Men hårstråna har blivit tunna och mjuka. Samtidigt är jag ju över 50, så om babyhåret beror på kosten eller på det, det vete fåglarna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #4 skrivet: 2010.09.25 - 23:56:35 »

Jag är glad att mitt hår känns mer tunt och mjukt nuförtiden. Mycket hellre det än tjockt, grovt och slitet. Det får ju dock inte bli fööör tunt så nu vill jag gärna sluta tappa så mycket hår.

Man kan tappa hår av viktminskning också har jag läst.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.09.26 - 00:11:56 »

Ja, den orsaken lär det ju inte ha varit i mitt fall. :tongue:

Läs det här.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,112.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.09.26 - 13:44:47 »

Jag har också tappat mycket hår sista..... dryga året?!  :shock: Hmm, det kan inte har med LCHF att göra iaf. Gissar att det har samband med Balsammetoden. Allt gnuggande i hårbotten kanske gör att hårsäckarna förnyar sig oftare? Har ständigt massor med strån på utväxt. Med alla mina vita ser det ut som en gloria i motljus.  :cool:

Känner du dig orolig kanske du ska kolla upp det.  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #7 skrivet: 2010.09.26 - 14:06:58 »

Så (o)lustigt.. senast i förrgår sa jag till maken att jag tycker jag börjat tappa så mycket hår på sista tiden..
Inte så det blir tunt eller syns, men det blir verkligen MYCKET i händerna när jag t ex tvättar eller borstar håret.   :eek:
Loggat
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #8 skrivet: 2010.09.26 - 14:55:17 »

Sorla: Är du helt säker på att det inte kan bero på kosten för dig? Jag har också funderat över om det har med balsammetoden att göra. Det är ju ett väldigt gnuggande när man tvättar håret men jag har tänkt att det som lossar är sånt som ändå skulle lossa, men det vet jag ju inte.

Marikan: Tror du att det är kosten för din del? Har du nyligen lagt om kosten?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2010.09.26 - 16:20:20 »

Jag har bara käkat på det här sättet sen i början av Februari i år. Men kört Balsammetoden sen våren 2009. Och har nog tappat mycket hår sen starten. Jag upplever i alla fall att jag har blivit lite uttunnad i håret. Jag hade riktigt tjockt hår innan.  :byecry:

Men eftersom jag får sån vansinnig klåda av schampo får jag ta olägenheten med håravfallet.  :badtongue: Nu har jag klippt av ca 30 cm nyss, och då känns det helt plötsligt inte lika mycket i silen efter dusch.  :whistle:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2010.09.26 - 17:18:29 »

Ha! Läste just att man kan tappa hår av för låga järnvärden!  :max-shock:

Jag hade katastrofalt låga järnvärden för några år sedan. Kanske har värdena droppat igen! Ska definitivt kolla mina blodvärden nu. Kan ju vara bra att kolla efter ett halvår på en massa onyttigt fett också.  :flirting: Om inte annat för att lugna omgivningen som tror att jag ska få hjärtinfarkt eller hjärninfarkt snart pga allt fett.  :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #11 skrivet: 2010.09.26 - 18:50:53 »


Marikan: Tror du att det är kosten för din del? Har du nyligen lagt om kosten?

Jag vet faktiskt inte, jag har ätit LCHF sen i februari och det är först nu för några veckor
sedan jag verkligen reagerat på hur mycket hår jag tappar..
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.09.26 - 19:35:13 »

Jag tappar inte hår men fick i somras extremt sköra naglar. Nu har jag ätit silica gel en månad och det har blivit mycket bättre. Det ska funka på hår också. Tror inte det är något i grönsaker eller spannmål man saknar, vad skulle det vara?
Loggat

Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #13 skrivet: 2010.09.26 - 21:03:39 »

När man har lite längre hår samlas det ju som ett litet fågelbo i duschen, usch!

Med grönsaker vet jag inte, men man har ju fått lära sig att de innehåller en massa nyttigheter, vitaminer och  mineraler. Kanske får man tillräckligt av dessa utan att vräka i sig grönsaker. Jag är ingen expert på detta område.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.09.26 - 22:13:17 »

De säger ju att det bara är C man får mindre av, förutsatt att man äter äggula och lever, men jag har inte kontrollräknat.

Själv har jag av någon anledning brist på zink (självkonstaterat). Hade det före  kostomläggningen och det verkar som om jag fortfarande har det.

Hur jag vet det? Jo, jag hade felväxta tånaglar, så mycket att det blev varblåsor på tårna och det var svårt att gå. Proppade i mig en massa mineralar som kunde tänkas påverka blodsockret och hi och hej, till min förvåning började naglarna (efter en längre tids pillerätande) växa rätt. Efter att ha läst på kom jag fram till att det antagligen var zink som räddat naglarna. Sedan när jag la om kosten, och tånaglarna redan var bra, slutade jag med tillskott. Naglarna var dock fortfarande spröda och konstiga när jag klippte dem. Tjocka, hårda och spröda på en gång. Detta blev värre och till slut började de skiva sig så de var väldigt svåra att klippa. Kom ihåg det där med zinken och började ta det igen, förra vintern nån gång tror jag. Nu är de inte så spröda längre och de skivar sig inte.

Så jag frågar mig ju varför jag tycks ha ständig brist på zink, oavsett kost.  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544