Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:45:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Helt slut! ska jag lägga till lite kolhydrater?  (läst 10798 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sjolen
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: 2010.08.09 - 01:43:24 »

Jag har nu ätit lchf i en vecka och jag har redan sett resultat rent viktmässigt och jag är väldigt positiv till kosthållningen. Det som bekymrar mig är att jag har tappat min energi totalt, jag har lästa att det är något som kan hända vissa den första tiden men jag vet inte hur jag ska göra nu i fortsättningen. Det är nämligen så att jag spelar fotoboll ca 3 ggr i veckan och jag orkar absolut ingenting! Har spelat två matcher och den sista blev jag bänkad för att det gick så dåligt. Jag vill inte att det ska påverka laget så jag vill så gärna få tillbaka mig ork så fort som möjligt samtidigt som jag vill fortsätta äta som jag gör. Frågan är nu om jag kanske ska äta lite kolhydrater innan match och träningarna eller ska jag bara härda ut? Någon som har något tips?
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.09 - 01:52:16 »

ja det där är ju ett dilemma!...  :confused3: jag vet att jag själv brukar åka på diverse roliga "övergångssymtom" när jag startar med LCHF. bl huvudvärk och den där orkeslösheten du berättar om... men det ÄR övergående!  :nod-yes: de första 3 veckorna är alltid svåra för min del.. men efter det så blir allt prima igen!  :lol:... så om du har möjligheten och känner att du orkar så skulle i alla fall jag rekomendera att du försöker hålla ut!... för då går omställningen snabbare. om du däremot lägger till mer kolisar så kommer omställningen till LCHF gå saktare och du kommer lida av dessa omställningsbesvär längre är jag rädd!... jag brukar gämföra det hela med ett plåster!.. om man rycker bort det snabbt så gör det ont som f-n! men sen är det över.. om man däremot pillar och lirkar bort samma plåster bit för bit så blir den omedelbara smärtan mindre.. men å andra sidan mycket utdragen!..  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.08.09 - 02:12:08 »

Hej!  :wave:

Har ingen aning om det skulle funka att kolhydratladda innan match. Risken är väl att du skulle kunna må dåligt dagen efter.

Nåt som kanske skulle funka är att gå upp rätt rejält i kolhydrater, inte till din gamla nivå förstås, men så pass att du känner dig helt normal. Om det sen kräver 100 eller 200 g, det vet man ju inte. Sedan trappar du ner långsamt tills du ligger på den nivå du vill vara på och som det låter har du väl ingen anledning att ligga så nära 0 som möjligt.

Öht tror jag nedtrappning är det bästa sättet att påbörja lowcarbing. Det sägs att man helt slipper omställningsbesvär då, även om det tar längre tid innan man är helt "omvänd". Tyvärr gjorde jag inte så själv och led långliga tider hemska kval. Men det ska nog inte du behöva göra vilken väg du än går. Jag var i dåligt skick och det låter ju som du är frisk.  :smile:

Obs att detta bara är som jag funderar högt. Vet inte alls vad som är bäst i din situation.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.08.09 - 13:25:53 »

Jag skulle också kunna tänka mig nedtrappning. Jag var också väldigt orkeslös i början. Helt slut efter en kort mogonpromis med dogsen. Börja med att ta bort pasta, ris, potatis och bröd men ät någon frukt, kanske finn crisp, mjölkprodukter mm. Skaldeman har ett bra schema för nedtrappning i boken "Ät dig ner i vikt". Den finns i pocket på adlibris m.fl.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.08.09 - 16:50:20 »

vi hade inga omständighetsbesvär , när vi trappade ner långsamt som Tina berättade.
En månad hade vi frukt kvar på schemat. Sedan slutade vi med det också.

Jag tränade rätt hård en period , började kanske ett halv år efter LCHF-starten, och det var inga problem alls att
träna flera gånger i veckan. Det konstiga då var att den vanliga hungern efter träningen uteblev.
Det kändes gott att äta lite efteråt, men man var absolut inte vrålhungrig liksom då när man åt mycket kolhydrater.
Loggat
Lisalotta
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 39


« Svara #5 skrivet: 2011.06.17 - 01:34:56 »

jag köper koffeintabletter på apoteket som jag tar när jag känner mig trött då blir jag jättepigg.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.06.17 - 02:23:10 »

 :max-shock: Blir du inte så däringa jobbigt pigg då då?.. jag åt sådana däringa kofeintabletter nån sväng för många år sedan.. och tyckte det var hemskt!.. det kröp liksom i kroppen av oro.. men hjärnan var fortfarande slut!  :blink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544