Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:52:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 60   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Barfotaskor för feta  (läst 366706 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #150 skrivet: 2011.05.23 - 18:00:45 »

Du kan ju knappast påstå att du inte har haft chansen...  :laugh:

Nu är det Runamoc nästa! Har fått hjälp med att mäta fossingen, men det går inte ihop riktigt. Enligt dem skulle jag vara en eruopeisk 41-a och det är jag ju inte riktigt.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #151 skrivet: 2011.05.23 - 20:04:48 »

 :cry: Man kan väl vara lessen för det.  :sosad: Fast jag har inte riktigt råd att hålla på och nätshoppa nu ändå, även om det är tokbilligt. Och det känns också surt.  :badtongue:

Vad är du då då? :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #152 skrivet: 2011.05.23 - 20:17:06 »

39:a, men det är för att fötterna är feta. Kunde ju ha Vivo 39 fast de ska vara ett nummer mindre. Alla andra skor jag har är 39, utom de riktigt gamla då som är 38.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #153 skrivet: 2011.05.23 - 20:25:12 »

Men då låter det ju jätte konstigt!  :confused3: Kostar det dig något att skicka dem i  retur om det är fel storlek?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #154 skrivet: 2011.05.23 - 20:31:31 »

Jag tror det. Men jag ska skriva först så får de hjälpa mig. Kanske är det bara herrstorlekar i deras tabell. Herr 41 och dam 41 kanske inte är samma?  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #155 skrivet: 2011.05.26 - 15:44:00 »

Jag håller på och dealar med softstar om storlekarna nu. Jag ska köpa en klassisk Runamoc, men de har släppt nya modeller som ser väldigt intressanta ut. Mittemellan mockasin och sko liksom. Tänkte att det kunde vara intressant för någon (Sorla  :tongue:).

Det är de som heter Dash. Ser riktigt anständiga ut och man kan få dem i eget färgval också.
http://www.softstarshoes.com/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=43
http://www.softstarshoes.com/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=107
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #156 skrivet: 2011.05.28 - 00:21:23 »

jag tyckte om de där tofflorna längst ner på sidan.. i turkosblått!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #157 skrivet: 2011.05.28 - 21:08:41 »

Expressen hade en kort artikel häromdan där man bestämt varnar för skor med tunna, platta sulor för tjockisar (och otränade). Hittade även en äldre anti-artikel där.

Är du en normaltränad hobbymotionär passar ett par mer traditionella, uppbyggda skor bättre.
Och är du överviktig är skor med tunn sula absolut inget för dig.


Det finns risk att man går sönder, säger idrottsläkaren Håkan Alfredson.

Jag tror de har fel. Naturligtvis ska man inte börja tokträna utan vänja sig gradvis och ta det lugnt i början. Jag trodde ju inte att jag skulle kunna ha såna här skor på grund av vikten, men så fel det var. Jag får t.o.m. mindre ont i själva fotsulorna, den "köttvärk" som kommer av trycket helt enkelt. Hur det kan vara så begriper jag inte, men så är det.

Det som står i artikel nedan stämmer på mig. Jag har fått bättre hållning helt klart och jag har blivit längre! Det gör även att belastningen av magen, gravideffekten, inte tar så hårt på korsryggen. Något jag noterat när jag är barafota inne, antingen jag går eller sitter med fötterna avslappnade på golvet, är att tårna är särade. Förut höll jag ihop dem, vana från skorna antagligen. Det intressanta är att det tycks gradvis återställas till naturligt särade tår, så de är inte fastväxta för gott i en onaturlig ställning.

Ytterligare saker jag märkt är att musklerna i högerfotens fotvalv (kan man säga så) har slappnat av. De var alltid hopkrampade förut, kändes som om jag liksom inte kunde platta ut foten ordentligt och fick nästan alltid sendrag när jag varit ute och gått och tog av mig skorna, är alltid beredd på att motverka det! Det är nästan helt borta nu. Likaså en lätt men ständig smärta vid belastning som jag tror härhör från en gammal, icke åtgärdad skada när foten böjdes kraftigt bakåt för många år sedan. När jag sparkade av mig skorna för ett par år sedan sa det krask inne i foten och det började göra ont som fan. Denna värk blev kvar och kunde utlösas av små vridrörelse, så jag var väldigt rädd att röra foten oförsiktigt. Detta lindrades redan när jag skippade Schollstofflorna för fårskinnstossor, vilket var det som fick mig att börja fundera i dessa barfota banor. Det är också nästa helt borta nu. Betänk då att jag bara använt platta skor en månad eller så.

Jag säger inte att det funkar för alla, men har man problem med värk i fötterna elle hållning så kan det ju vara värt att prova. Egentligen är det ju som med kosten. Man vet väl med sig om det "fotriktiga" egentligen inte funkar men man tror ändå att man gör rätt.

The most important personal asset to develop for walking (or running) barefoot is strong
toes to support arches. When you walk or run on your forefoot, you naturally grab with
your toes on the ground. When you walk mid-foot, or on your heel, you tend to relax your
toes and your arch collapses downward. The key trick with walking off of the forefoot is
we need to grab with our toes in the completion of our stride (more on this below).

http://www.runbare.com/900/the-3-strides-of-barefoot-walking/

Tjockisar får nedsjukna fotvalv vilket orsakar diverse probem och värk. Uppbyggda skor orsakar nedsjukna fotvalv. Ond cirkel igen?

Tårna blir verkligen starkare. I början var det enda större problem jag hade, förutom att det kändes som jag gick som en anka, att det var jättejobbigt att gå uppför trappor. Man är ju van att sulan är som en planka som man liksom kan häva sig upp med hjälp av, man sätter ju bara främre delen av foten på det högre trappsteget, inte hela. Med vivosarna kändes steget helt stumt och kraftlöst. Det gör det inte längre.





Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #158 skrivet: 2011.05.29 - 00:37:19 »

Jag som lider av Hälsporre har ju tofflor och uppbyggda skor på mig konstant för att kunna fungera "normalt" men även med dämpning så gör det ont som fan när det är riktigt inflamerat.  så personligen vågar jag inte testa liknande skor riktigt ännu ska jag erkänna. har dock gått barfota inne några få steg emellanåt nu och det har ännu så länge fungerat... men så har hälsporren också hållit sig på mattan för ögonblicket. när den är på hugget kan jag knappt gå ens med dämpade uppbygda skor.. och än mindre barfota! det skär som knivar i fötterna det.  men jag tror endå du kan vara inne på något med barfotaskor Hemul. men var frösiktig på asfalt skulle jag tro... det är ju ett material som inte fanns på hdenhöstiden om man så säger.. och jag mistänker att det kan bli lite för hårt och stummt att gå på för mycket.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #159 skrivet: 2011.05.29 - 00:51:03 »

Det var ju det jag trodde att det skulle bli hårt och stötigt på asfalt, men sulan känns som sagt sviktig och jag får ju mycket mindre ont i själva fotsulorna än med mina gamla New Balance walking-skor med dämpning både bak och fram. Det gäller Vivo då. Jag valde den tjocka sulan på Runamocsen, men det återstår att se hur de funkar.

Vad är hälsporre egentligen? Är den en grej som står ut liksom?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig