Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 02:33:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Det här att ekologisk odling är ineffektivt, enligt Marit  (läst 3574 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2010.09.06 - 17:44:10 »

Jag var ju på kusinträff i helgen och värdinna var den kusinen som tagit över morföräldrarnas gård. Tidigare var de mjölkbönder med det lönade sig ju inte. Nu har dom lite köttdjur för att hålla hagarna öppna men man baxnar över dessa eu-regler. I hagarna har dom fått avverka massa träd för att det ska få räknas som hagmark. Att träden skyddar djuren verkar byråkraterna inte ta hänsyn till. Sen får de bidrag för att ha åkrar i träda, att fin åkermark ska vara till för fjärillar och därför fagas varje sensommar och så för att så havre till viltet. Viltet ska väl för sjutton inte käka havre!!! Och snacka om slöseri med åkermark! Jag blir så arg och har god lust att säga ett och annat till den där Marit som snackar skit om ekologiskt jordbruk. Om man slutar att ge bidrag för att INTE odla skulle kanske färre människor svälta. Är det någon som fattar logiken i detta.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.09.06 - 18:00:55 »

Ja, jag begriper mig ju inte på detta med EU alls, bara att det inte är vad de sa att det skulle vara.

Kommer ni ihåg Hem till byn? När de fick EU-bidrag per meter gärdsgård? Så de satt upp lite mer gärdsgård.:laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2010.09.06 - 20:25:29 »

Det värsta är att det är våra pengar som går till galanskapen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.09.14 - 14:49:08 »

I senaste avsnittet av Maten - en global utmaning var den där bonden med som jag blev kär i i Food Inc. Han berättade att han fick ut 8 ggr mer per areal än grannen som hade "konventionell" djurhållning (jag tror det var 8 ggr, många gånger mer i varje fall).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2010.09.14 - 18:54:07 »

Joel Salatin heter bonden. Jag är också tokkär i honom.  :inlove:  Här finns hans hemsida där man kan läsa mer om gården.

Han förekom i en annan dokumentär som gick för någon vecka sedan på kunskapskanalen, amerikansk produktion men med brittisk programledare. Programledaren själv har liten går där hemma och han åkte runt i USA och tittade på de olika produktionsmetoder för grödor och djur. Han började med de stora mat och djurfabrikerna, där allt är schemalagt och reglerat in i minsta detalj och programmet avslutades med att han besökte Joel. Joel och hans söner driver ju den där ekologiska gården och programmet avslutades med att visa upp just kontrasten mellan storskaligt och småskalig. Trots småskaligheten hade Joel flerdubbelt högre avkastning än grannarna som både har fler djur och mer mark.  :clapping:
Om jag och min pojkvän någonsin lyckas flytta ut på landet, då ska jag fan sätta upp gården precis så som Joel gjorde. Karbonkopia typ.  :flirting:

Behöver jag nämna att programledaren blev också tokkär i Joel.  :laugh:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.09.14 - 19:04:05 »

Jamen det var nog det jag såg! Jag blandar ihop det. Jag har fått så himla svårt att titta på TV, koncentrerar mig inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544