Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:00:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Simning idag  (läst 14430 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.08.21 - 22:08:07 »

Jupp, just den kommentaren.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #16 skrivet: 2010.08.22 - 14:48:59 »

Ja, nog har då jag fått högre totalkolesterol. Är uppe i 11.

Jag har också reagerat på att man t.o.m. räknar kolisar i kaffe! Nu fattas bara att man börjar fråga efter om det är mycket kolhydrater i tandkräm och hur man i så fall ska hitta kolhydratfri tandkräm. :whink:
Loggat
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #17 skrivet: 2010.08.22 - 15:01:11 »

Ja, nog har då jag fått högre totalkolesterol. Är uppe i 11.


Med risk för att vara fördomsfull gissar jag att du är kvinna berittis? För kvinnor är väl högt kolesterol ingen riskfaktor alls om jag har förstått saken rätt. Jag har ännu inte orkat ta mig igenom Ravnskogs bok: Fett och kolesterol är hälsosamt, men det står på att läsa listan. Får väl återkomma när jag läst den. Jag har aldrig mätt mitt kolesterol innan jag började med LCHF, men när jag hade hållit på i ungefär ett år så bytte jag jobb och fick en hälsoundersökning via företagshälsovården. Då hade jag 7,5 tror jag. Det tyckte sköterskan var på tok för högt och jag ombads genast kontakta min vårdcentral. Det gjorde jag aldrig, för jag vill inte bli pådyvlad någon medicin jag inte behöver och jag har ingen hjärtsjukdom eller så. Vill minnas att jag frågade i Kostdoktorns frågelåda på KiF och fick svar att jag inte behövde oroa mig.


Jag har också reagerat på att man t.o.m. räknar kolisar i kaffe! Nu fattas bara att man börjar fråga efter om det är mycket kolhydrater i tandkräm och hur man i så fall ska hitta kolhydratfri tandkräm. :whink:

Exakt, diskussionen har börjat spåra ur lite grann. Fast dom riktigt renläriga LCHF-arna som bara äter kött och fett brukar skriva på KiF ibland om att dom inte behöver borsta tänderna längre  :nonono:
Själv är jag ju inte så renlärig, så jag använder tandkräm.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.08.22 - 15:27:47 »

Är räkor LCHF? Det innehåller också kolhydrater.  :tongue:

Mitt totalkolesterol är 7.1 . Jag har inte heller värden sen innan kostomläggning. Jag bad själv om att få ta det 2007, för alla pratar om det och man vill ju jämföra sig.  :cool: Det var väl inte så bra, men inget alarmerande. Sen förra året var det plötsligt sämre och jag fick ett skriftlig meddelande och förslag om medicinering. Jag uppfattade det inte som så allvarligt som doktorn tydligen menade, så jag hörde aldrig av mig. I år var det bättre igen, så det var ju tur att jag inte ringde då, för då kanske jag hade varit fast på medz nu.

Jag mådde skitdåligt förra året, ständiga diarrér. Doktorn sa att sånt inte brukar påverka, men det tror ju jag i varje fall.

Håll till godo. De tar normalt inte den gamla typen av prover här, men i år frågade han om jag ville det. Jag tror att han har uppfattat att jag tycker prover är kul helt plötsligt. :tongue:


Kodstycke:
                                2007  |  2008  |  2009 |  2010
==============================================================
P-Apo A1 ( >1.2 )               1.6   |  1.4   |  1.2* |  1.4
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
P-Apo B ( <1.2 )                1.5*  |  1.6*  |  1.6* |  1.4*
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
P-ApoB/ApoA1 ( <0,8 )           0.9*  |  1.1*  |  1.3* |  1.0*
--------------------------------------------------------------


P-Kolesterol ( <5.0 )                                  |  7.1*
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
P-HDL ( >1.2 )                                         |  1.2*
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
P-LDL ( <3.0 )                                         |  4.8*
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
P-LDL/HDL ( <5 )                                       |  4.0
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
fP-Triglyceerider ( <1.8 )                             |  1.46
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #19 skrivet: 2010.08.22 - 17:11:27 »

Ja, jag är kvinna. Jag har läst Ravnskovs böcker och fått den uppfattningen att det inte skulle vara farligt med högt kolesterol. Men, jag fick hjärtinfarkt i juli och läkarna tycker att 11 är på tog för högt kolesterovärde, det ska vara under 5 enligt dem. Jag fick Simvastatin som jag eg. inte alls vill ta men jag ska vara lydig flicka ett tag, åtminstone tills jag har varit på återbesök på sjukhuset. Sen tror jag att jag skiter i tabletterna. Jag bad att få ta Apo-prov men fick kalla handen direkt. Läkaren sa att det bara var på forskningsstadiet ännu och att man inte fått fram vilka jämförelsevärden man skulle ha. När jag påpekade att Kostdoktorn visste så sa läkaren att han bara hittat på dem. Jag insåg att det inte gick att diskutera med honom så jag la ner.  :bang_head: Men, när jag börjar gå på vårdc. ska jag tjata på min läkare där att få ta Apo.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.08.22 - 17:26:58 »

Vad hemskt. Ja, då skulle nog jag också äta pillren. Vad ska man göra? Man kan ju inte vara säker på vem som har rätt och vem som har fel.  :sad:

Citat
Jag bad att få ta Apo-prov men fick kalla handen direkt. Läkaren sa att det bara var på forskningsstadiet ännu och att man inte fått fram vilka jämförelsevärden man skulle ha. När jag påpekade att Kostdoktorn visste så sa läkaren att han bara hittat på dem.

Va? Som du ser är det det enda de tar här och var det redan 07. Hittat på? Vilket skitsnack! Kan du inte få det gjort hos nån annan läkare?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #21 skrivet: 2010.08.22 - 17:46:02 »

Ja, jag är kvinna. Jag har läst Ravnskovs böcker och fått den uppfattningen att det inte skulle vara farligt med högt kolesterol. Men, jag fick hjärtinfarkt i juli och läkarna tycker att 11 är på tog för högt kolesterovärde, det ska vara under 5 enligt dem.

Jag skulle nog tagit medicinen om jag varit i dina kläder. Skickar en styrkekram. Jättejobbigt att behöva gå igenom detta.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2010.08.22 - 18:34:33 »

Berittis, det är jobbiga beslut att ta.
Min husläkare gick på taket när jag efter julfrossandet 2008 gick och tog mina prover i " allmän yra"
Och ja, totalkolesterolet var 10 !
jag skulle omedelbart medicineras och han satte mig på EKG direkt  (inget farligt där...)

jag tillbringade några dygn i en vaccum, " familjär hyperkolestrelomi" googlade runt och läste min Ravsnikov.

Sedan lade jag av hela snacket om kolesterol och bestämde mig att leva lyckligt och länge :flirting:

Jag är sugen på att ta nya prover någon gång under hösten....
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #23 skrivet: 2010.08.22 - 19:43:43 »

Tack Hemul, Monkan och Idalinda.
Jo, jag ska pesta min läkare på Vårdcentralen när jag blir "överflyttad" dit. Jag vill hemskt gärna ha Apo-kvoterna kollade. Men tills dess får jag vänta på kallelsen till sjukhuset, för jag blir inte överflyttad dit förrän jag har träffat hjärtläkaren. Har jag tur så kan det bli en annan läkare än den jag hade när jag låg inne. Men...jag har fortsatt med LCHF. Jag tror inte att den kosten är "den skyldige" utan snarare "normal"kosten som jag har ätit i en herrans massa år före. Är 61 år och har ätit LCHF i ca 1½ år. För tillfället har jag minskat något på fettet och äter lite mer grönsaker. Jag tar också lite havrekli på Turkiska Yoghurten på morgonen. Har för mig att havrekli ska sänka kolesterolet. Men äggröra och bacon vill jag äta åtminstone några dagar i veckan. :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.08.22 - 19:47:49 »

 :flowers:

Hoppas nu du får en bättre läkare på vårdcentralen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #25 skrivet: 2010.08.22 - 19:58:51 »

Ja, han på Vårdcentralen är jättebra. Noggrann, lyssnar på vad man har att säga och är inte rigid. Nu gäller det bara att han vet vad Apo är, alla läkare vet tydligen inte vad det är. Sen är det ju så att jag bor i Norrbotten och här är vi nog lite "efter" :whink:.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.08.22 - 20:06:29 »

De kankse inte har de rätta blanketterna.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.08.22 - 22:10:40 »

 :flowers:

kram berittis

 :bearhug:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #28 skrivet: 2010.08.23 - 16:07:36 »

Tack för kramen och blommorna, Fjällmor.  :smile:
Nu har jag fått kallelse till sjukhuset, ska dit den 30 augusti och ska få ta kolesterolprov innan. Den här gången ska jag vara fastande så jag får veta mer än totalvärdet. :thumbsup:  Det blir en annan läkare då så det kanske blir läge att prata Apo igen. Vi får se. Man märker ju fort om det är en läkare som är öppen för alternativ men en del är ju så f--b----t rigida.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.08.23 - 16:17:17 »

Träffar du läkaren först då, så han kan lägga till det? Säg till honom att i universitetsstäder har man inte tagit annat än Apokvot i åratal och anser att de gamla proverna är missvisande och otillförlitliga. Då får han nog eld i baken.  :lol:

Skönt att du inte behöver vänta så länge!

De är underliga, doktorerna. Andreas verkar ju tycka att triglycerider är viktigt. Min läkare säger att det är ett skitprov eftersom triglyceriderna varierar kraftigt och att man i princip aldrig tar det längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544