Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:21:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inte äta så mycket mjölkprodukter, hur äter du då? Mooooonkan...  (läst 3422 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.08.23 - 07:01:17 »

Jag blev nyfiken när du skrev att du äter inte så mycket mjölprodukter.
Vilka är dina " bas-rätter"? Hur ser en vanlig matdag ut?

Min näsa fixar periodvis mjölk inte så bra, och jag har upplevt det rätt torfttigt att vara utan mjölkprodukter helt ( äter då bara
hård ost och smör)
Loggat
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #1 skrivet: 2010.08.23 - 20:21:31 »

Till mjölkprodukter räknar jag inte ost och smör. Det skall man väl inte för i så fall äter jag mycket mjölkprodukter  :lol: Visserligen är det mjölkprotein, men ingen laktos. Mina basrätter är ofta såhär:

Frukost: 2 Finn Crips med mycket bregott och något bra pålägg (ost, skinka, leverpastej och ibland jordnötssmör), en bit brie och kaffe (numera oftast utan mjölk). (Imorgon skall jag dock prova äggmjölk igen - denna gång utan vitan)

Lunch: Rester från middagen dagen före  :whink: oftast vilket innebär: kött, fisk eller kyckling + grönsaker (i olika varianter, ibland tillagade (kokta, stekta, wokade) ibland råa och gärna surkål   :inlove:

Middag: Ungefär som lunch.

Men visst det händer att blir gräddsåser och coleslaw ibland, men det är faktiskt inte jätteofta. Är oftast för lat....

Kvällsfika blir det ibland: gärna ost (typ brie, blåmögel och sånt) och ibland cashewnötter (men det blir lätt för mycket...).

Det är min LCHF-vardagsmat. På helgerna göra jag ibland vissa avsteg och äter mera kolhydrater (typ kanske inte LCHF): Frukt, bär, mörk choklad, vin och någon gång t.o.m. öl  :redface:

Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2010.08.23 - 21:21:52 »

Frukosten är väl enklas, just nu äggmjölk, annars äggröra och bacon. Lunch/middag finns det massor att äta, olika köttfärsrätter, kålgott, köttfärsås, pannbiff med lök,fetaostfyllda köttbullar i tomatsås. Stekt fläskkarré med vitlökssmör, biff med bea osv. Fjällmors köttfärslåda är en favorit här hemma, den innehåller visserligen lite grädde men det kan man minimera. Vi unsgnsteker ofta kyckling med knaprigt skinn och sky, mums. Ja det var en del av vad vi brukar äta.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.08.24 - 22:30:14 »

När jag inte åt en endaste liten mjölkprodukt, så använde jag ganska så mycket kokosmjölk i maten. Kanske innehåller detta också mycket kolisar? Jag vet inte. Hursomhelst räddade kokosmjölk mitt liv ett tag. Vill man, så kan man skippa det "vattniga", och bara använda det gräddiga.
En annan sak som är bra att använda för krämigheten, är soyagrädde. Det smakar inte gott i sig själv, men det går att krydda över. Dessutom ger det den där krämiga konsistensen. Här gjordes korv stroganov på just soyagrädde, och det var den godaste jag hade gjort någonsin, om jag skulle tro på mitt kära barn iaf.
Hade jag ätit hårdost på den tiden, så hade ju saker och ting inte varit så svåra alls. Mjölken ersätts i matlagning av rismjölk eller oatley, och grädden av soyagrädde. Innebär att man kan göra många goda gratänger, och liknande, utan problem. För osten finns ju fortfarande kvar!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.08.24 - 23:05:15 »

Tål du mjölk igen nu? Vad bra i så fall!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.08.24 - 23:54:11 »

Det vet jag inte än... För tillfället så testar jag att leva utan mjölprodukter med gluten. Men jag äter hårdost i viss mån och inte varje dag, steker i smör (även om jag mest använder olja, vilket jag alltid har gjort), och använder mig av laktosfri grädde i såser då och då. Verkar som att det funkar hittills!  :thumbsup: Men vågar ärligt talat inte äta för mycket. Men jag har slutat vara rabiat när det gäller lite mjöl eller grädde i maten, och det är ganska så skönt. Inte minst för mina medmänniskor. De lagar ju middag till mig ibland, och det är sannerligen inte lätt att behöva tänka om när det gäller tillvägagångssätt! Det vet jag själv, men oj, vad jag lärde mig mycket under dessa månader. Speciellt som jag dessutom bara hade en halv ugn och två spisplattor att tillgå under min värsta period. Det kunde bli lite småtufft när de andra i familjen krävde grädde och annat i maten!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544