Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 10:50:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: gifter i bommul!  (läst 27416 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #15 skrivet: 2010.08.13 - 18:54:14 »

Jag har slutat använda schampo helt samt slutat använda alla "lyxiga" tvålar. Både hår och kropp tvättas numera endast med Aleppo tvål. För första gången i mitt liv slipper jag tokkliande, snöande hårbotten.

Likaså har jag helt slutat med tvättmedel och mjukmedel och använder nuförtiden endast tvättnötter som funkar suveränt bra. Rekommenderas varmt. Det lilla klåda jag hade på huden jämt och ständigt förut har helt försvunnit nu. När det blir dags att flytta till större och införskaffa diskmaskin tänkte jag använda tvättnötterna även där eftersom vanligt diskmedel är en kemikaliesörja utan dess like som fräter som tusan om man råkar få det på huden. Funkar tvättnötterna i diskmaskinen ska jag helt klart hålla mig till de även inom det området.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2010.08.13 - 21:56:20 »

Jag har inte riktigt orkat ta tag i kemikalier hittils, men efter boken finns det ingen återvändå.

Intressant att höra Bookia, att tvättnötter fungerar, jag har läst lite blandat om dom hittils, kanske jag vågar prova...
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010.08.14 - 07:31:01 »

Jag har också hört både bra och dåligt, men mest dåligt faktiskt, om tvättnötterna.

Kanske du vill reda ut begreppen kloka bookia..?  :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #18 skrivet: 2010.08.14 - 10:59:31 »

Jag har läst "Impotensmadrassen", en bok som borde vara obligatorisk läsning för alla. Skrämde skiten ur mig, vilket är väldigt bra, anser jag för jag insåg att jag fortfarande var lite naiv när det kom till hur mycket kemikalier det fanns i omgivningen. LÄS BOKEN! Finns på biblioteket om du inte har råd köpa ett eget exemplar.

Tvättnötter har jag läst om väldigt länge nu och jag har läst att den var skit samt att de var det bästa som fanns. Jag var väldigt tveksam själv och drog mig från att köpa, men tidigare i sommar var jag i en liten ekobutik i Linköping som hade en halvkilosförpackning tvättnötter för 95kr så jag passade på, bara för att testa. Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Jag tror att vi är lite hjärntvättade när det gäller tvättmedel, för oss måste tvätten lukta kemikaliskt (fast vi inte tänker på det) och tvätten måste kännas strävt mot huden för att vi ska identifiera det som rent. Men för att mjuka upp det sträva lägger man till sköljmedel för att få det mjukt igen. Enligt "Impotensmadrassen" är sköljmedel ren kemikaliesörja, så om vi ska använda det behöver vi inte tvätta tvätten överhuvudtaget. Vad är poängen med att tvätta bort skit bara för att avsluta tvätten med att dränka in det med ny skit. Jag håller helt med.

I början när jag använde tvättnötterna kändes det konstigt att tvätten inte luktade "rent", i själva verket stank det riktigt illa i min kemikalieskadad näsa, precis som nötterna. Det tog 2-3 tvättar med tvättnötterna för att få bort gammal tvättmedel och gammalt sköljmedel ur tvätten. Jag tvättade det inte om vid ett och samma tillfälle utan jag använde det mellan tvättarna. Under tiden la jag märke att min hudklåda blev mindre och mindre, för att till slut försvinna helt. Nuförtiden luktar inte tvätten någonting, det är bara RENT. Vill man att tvätten ska lukta något kan man lägga till någon eterisk olja, men personligen ser jag ingen poäng i det.
Jag följde instruktionerna och la 5-10 såpnötter i en tygpåse, jag har två påsar så jag kan tvätta två maskiner samtidigt. Känner man att vittvätten behöver blekmedel kan man lägga till 1-2tsk bikarbonat i tvättmedelsfacket, i övrigt slänger man in tygpåsen med såpnötter i trumman med tvätten och tvättar som vanligt. Svettiga tröjor, välanvända trosor, kattens nerspydda filtar, allt tvättas helt rent och all dålig lukt är borta efter tvätten. Vanligt tvättmedel är frätande, det fräter på tygfibrerna i tvätten, det är därför tvätten blir sträv och behöver sköljmedel. Tvättnötter är istället bara saponiner som lakas ur tvättnötterna och det är dessa saponiner som tvättar som en tvål ungefär, vilket resulterar i en effektiv men samtidigt skonsam tvätt som inte skadar tygfibrerna. Jag använder en tygpåse i tre tvättar, sen slänger jag det och fyller på med nya såpnötter.
Just det, har man fläckar ska man förbehandla de med galltvål, som görs i Piteå och finns i precis varenda affär, eller vanlig olivoljetvål eller kokostvättvål. Bara gnugga in i fläcken så den blir mättad med tvål och låta det sen vara tills det är dags att tvätta.

Iom att det är saponinerna i tvättnötterna som gör jobbet i tvättmaskinen, behöver vi här i Sverige inte ens importera hit såpnötter. Det ska finnas några inhemska ogräsväxter vars rötter är fulla med saponiner, bara gräva upp rötterna, tvätta av de, hacka de i mindre bitar och sen använda precis som såpnötter. Den dagen jag får en trädgård ska jag definitivt testa detta.  :laugh:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010.08.14 - 11:44:04 »

 :nod-yes:

japp, såpnejlika heter den

http://www.odla.nu/artiklar/saponaria_officinalis.shtml

Vi har aldrig använt sköljmedel och är rätt så befriade från andra kemikalier med. Bästa städhjälpen är ättika och såpa :-) Såpa är också super som fläckborttagare ;-)

Vill gärna läsa "impotensmadrassen"

Tack Bookia!

En liten fundering har jag dock... OM jag nu vill byta ut tvätmedlet. Är verkligen tvättnötterna det bästa alternativet? De åker ju en bit...
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #20 skrivet: 2010.08.14 - 15:57:18 »

Såpnötter sägs ju vara väldigt miljövänliga eftersom de fraktas hit med båt. Dessutom stödjer man små familjegårdar genom att köpa såpnötter eftersom de huvudsakligen odlas av fattiga familjer som äger ett eller ett par träd. Om detta stämmer o inte bara är någon form av reklamploj så har jag personligen inget emot att köpa tvättnötter, trots transportsträckan.

Du kan ju annars alltid gräva upp lite såpnejlikarötter o testa att tvätta med de. ;-)

Tack för tipset med såpa mot fläckar. Jag använder såpa som allmänt rengöringsmedel till golv, skåp, kök, allt utom just tvätt. Måste testa det där med nu. :-D 
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010.08.14 - 16:13:33 »

 :nod-yes:

http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1253
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2010.08.14 - 16:50:12 »

Jag tror att jag har femtielma såpnejlika-plantor i en liten pytta. ( dom behöver omplanteras nu, alla små perenner)
Och
nästan att jag slängde dom , för någon sade att de är värsta ogräs i rabatten.

men om man kan tvätta med dom , är det ju värt att testa och odla dom.
Tänk om man kan  odla sin tvättmedel ??? :thumbsup: :yay:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.08.14 - 16:52:06 »

åååh!  :inlove:

är de tillräckligt små för att åka post...?

 :w00t:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2010.08.14 - 17:00:19 »

jag har läst nu impotensmadrassen till halvvägs, och börjar redan nu bäva över att vi behover snart köpa en ny soffa :max-shock:
Den gamla har tjänat snart 20 år och vilostolarna har redan rasat ...

Jag rekommenderar också att låna boken, men tror att man måste ev. köpa det  hem eller hitta en bra hemsida att leta info!

Fjällmor, dom är definitivt post-skick !!
Återkommer !
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010.08.14 - 17:01:31 »

 :yay: :clapping: :flowers:

örtagården blir sååå lycklig!!!!
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.08.14 - 17:10:13 »

Hur  länge räcker såna där såpnötter? Hur märker man när de är slut?

Såpnejlika köpte jag ju förut för att tvätta håret med. Funkade inte.

Har funderat på att tvätta kläder med vanlig såpa. Borde inte det funka och vara rätt milt? Iofs vet man inte vad det är i såpa heller. Man kanske bara tror att det är relativt naturligt.

Apropå tvätt fick jag äntligen använding av min galltvål jag köpte för rätt länge sedan. Fick läskiga fläckar på en väldigt ljust blå (urtvättad) gammal favoritskjorta när jag röjde i mitt källarförråd. Det var nån burk som hade läckt, en mörk, tjärliknande gucka var det. Jag la stjortan i blöt och så gnuggade jag galltvål på fläckarna och lät det verka ett tag. När jag kom tillbaks var vattnet alltdeles dimmigt, så jag tror tvålen som kommit ut i vattnet löst upp smuts i hela skjortan. Fläckarna var kvar, men när jag gnuggade på dem så försvann de bara, inte en prick kvar. Jag tvättade skjortan med tvättmedel sen, men jag har gått och funderat på om inte galltvål skulle kunna funka istället för tvättmedel. Det ska vara OK för smutsiga händer också, så vem vet, kanske man ska testa det som schampo?

http://www.galltval.com/
Finns på Clas Ohlson, så man behöver inte beställa därifrån.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.08.14 - 18:24:46 »

Glömde!

Citrontvålen är också kanon! (fläckar)

Jag köper min hos minimundus - men inte så ofta. Den räcker lääänge...

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #28 skrivet: 2010.08.14 - 19:07:48 »

Jag är mest nöjd med galltvålen. Det är nog inte mycket den rackaren går bet på. Tidigare använde jag olivtvål istället, som var rätt bra, men den klarade inte helt fläckarna på tygbindorna.

Ang tvättnötterna, de är alldeles glansiga av saponinet, efter ett par tvättar när allt saponin har lakats ur, blir de matta i färgen. Det är lite svårt att se i början, man lär sig dock efter några tvättar. Känner man sig osäker är att bra tips att stå o glo på tvättmaskinen de första par min av programmet. Finns det saponin kvar i nötterna syns det genom att hela tvätttrumman fylls med tjock vit skum. Skummar det dåligt är det dags att byta nötterna.
För mig räcker en tygpåse nötter till tre tvättar av fulla maskiner. Jag köpte 500gr förpackning med nötter för 4mån sedan och har knappt för använt 50g nötter hittills. Så jag lär inte behöva köpa nytt på ett bra tag. Fast det är klart, är man fler, har man småbarn o använder såpnötterna till diskmaskinen också går det nog åt mycket mer.

Vill du att jag skickar dig lite så du får pröva Fjällmor? 

Jag måste passa på att rekommendera min Aleppo olivtvål. Det är en stor bit tvål man får när man köper den, den väger underligt lite o är väldigt torr. När man tvålat in den med vatten känns den väldigt slemmig. Men herregud vad fantastisk den är för både kropp och knopptvagning.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.08.14 - 19:14:21 »

Jag har toppmatad maskin.  Ser nada. Det blir rätt dyrt då antar jag, om de bara räcker till ett par tvättar?

Jag har just testad att tvätta håret med galltvål.  :lick: Verkade OK, men får se hur det blir när det torkat. Om det funkar ska jag köpa en flaska flytande. Jag tog bara ett par tag med tvålkakan och det löddrade som fan, så man behöver antagligen jättelite. Blir nog drygare att späda ut lite flytande i en schampoflaska.  :nod-yes:

Fjällmor, vet du om olivoljetvålen de har på minimundus är sådan man kan tvätta sig själv med också? I så fall är det rätt bra pris.
http://minimundus.se/popup/tvattostad/olivtval.htm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544