Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:30:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: gifter i bommul!  (läst 26999 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.08.11 - 22:19:24 »

Tv:n var på idag, jag gissar tvåan.

Dom visade hur livet såg ut för indiska textilarbetare...
sedan berättade dom om bommuls-odlingar.

De besprutar 1 kg bommul med 1 kg gifter ! :max-shock: :max-shock: :max-shock: :max-shock: :max-shock:
Annars får man inget skörd. :cry:

Mannen i filmen hade två olika canser, alla i området hade någon i familjen med canser eller medfödda hälsoproblem.
För beskämpningsmedlet sprutas så mycket att den når grundvatten...

Jag läser också boken " impotensmadrassen" rekommenderas till alla.
Boken håller klass med " den hemlige kocken" men risken är att man reagerar likadant som efter "den hemlige kocken"
och börjar noja sig över shampoo, flaskor, förpackningar, leksaker, lusmedel, möbler, renoveringar, textiler...  :puke1: :puke1:

kläder,möbler behöver man , eller ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.11 - 22:25:47 »

Såg inte, men jag har sett en dokumentär om det förut. Synd att ekokläder är så förbenat dyra.

Har du sett att kocken kommit med en ny bok nu?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2010.08.12 - 14:38:30 »

Jo tack, jag har en dotter som slutat med schampo, tvättmedel mm. Hon ska föresten ha modevisning i morgon med kläder hon sytt av ekologisk bomullstyg och färgat med växtfärger. Jag blir galen på att det ska vara så mycket gifter i allt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.08.12 - 17:02:19 »

Oj! Hon säljer alltså? Vad häftigt!  :clapping:

Vad använder  hon istället för schampo och tvättmedel? Jag är tillbaks på vanligt schampo för surrogaten slutade funka och jag pallade inte att se smutsig ut för jämnan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.08.12 - 17:17:28 »

jag läste ett kapitel som finns i den nya boken ( döden i grytan ?) i " det bästa" .

Så väldigans bra att det finns folk som orkar ta reda på allt och dessutom skriva böcker om det!

Men jag vet inte hur jag ska greppa detta med giftbommul och kemikaliesörjor.
Astmaförbundets dedo, shampoo och  tvättmedel blir det i alla fall i början.
Innan jag har hunnit läsa på mig mer...
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.08.12 - 17:18:34 »

Tina, har du några bra internet-sidor att tipsa om ämnet, dottern kan gärna tömma hela listan hit!
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.08.12 - 19:12:30 »

Citerar en tråd på familjeliv som jag hittade vid en vända på google:

Metoden kallas oftast för ''no poo'' (no shampoo) och kan inkludera flera metoder.
-- Det ursprungliga no poo metoden är att endast tvätta med Bikarbonat (jo det funkar!) och ÄppelCiderVinäger.
-- WO (water only) där använder man sig endast av vatten och hårborstning.
-- Men sen finns också en metod som egentligen kallas CO-wash (Conditioner Only)
-- Sen också metoder där man tillverkar sitt eget schampoo av diverse ätabara produkter så som honung, bikarbonat, ägg etc.

_____________________________ ____________

Först av allt vill jag understryka hur otroligt viktigt det är att man MASSERAR hårbotten ordentligt och grundligt med fingertopparna i minst 2 minuter (gärna mer) när man ''tvättar'' håret för att på så sätt gnugga bort smutsen.



http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129.html

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2010.08.12 - 21:07:10 »

Tvättnötter finns också-En obehandlad naturprodukt från Indien. Kan användas till förutom tvätt, Allrengöring, hårvård och till husdjur .  Innehåller Saponin som är ett naturligt rengörande ämne
  Läs på www.planetpure.se
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #8 skrivet: 2010.08.12 - 21:14:25 »



58:
 
Tvättnötter
    Fairtrade

- Klockargården, ca 350 gr -

100% biologiskt tvättmedel
Ca 40 tvättar
Fritt från kemikalier & andra tillsatser
Kraftfullt & effektivt

Kan även användas vid Allrengörning, Hårvård, för husdjur som djurschampo, som bekämpningsmedel. Kan komposeras efter användning.

SAMU nötter samlas, torkas och rengörs i Indien av lokalbefolkningen. Detta är en viktig inkomstkälla, speciellt för kvinnor. Enligt Planet Pures filosofi är därför SAMUS tvättnötter kontrollerade och packade för hand.
 
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #9 skrivet: 2010.08.12 - 21:22:19 »

Rasul - Mineraltvål i Bitar

Naturlig tvål av marrokansk lerjord. Den absolut mildaste tvål du kan använda, har ett naturligt ph värde på 6. Ta en bit i handen, tillsätt lite vatten och den förvandlas sakta till tvål.

Tips: Kan även användas som:

Raktvål: Fukta ansiktet, lägg på Rasul och raka.

För att behandla finnar och liknande:
Lägg på Rasul på de ställen, som skall behandlas. Låt torka i 15-20 minuter. Tvätta rent med ljummet vatten. Rasul normaliserar talg- körtlarnas fettproduktion, absorberar overflödigt fett och tar effektivt bort orsaken till finnar och liknande.

Kroppstvätt: Används som vanlig tvål.

Förvaring: Lägg några bitar i en burk med lock. Tillsätt lite vatten så är tvålen klar att använda.
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #10 skrivet: 2010.08.12 - 21:26:15 »

Jag har nyss börjat använda rasullera och jag tycker inte heller att mitt hår blivit ovanligt torrt av det. Använder det även i ansiktet och min hy blir helt mjuk och har mindre problem med finnar än normalt. Jag har blivit helt frälst på leran!  Fast kan tänka mig att det inte passar alla hårtyper. Har testat lite allt möjligt sen jag slutade med schampoo, senast var det bikarbonat/bakpulver som jag använde och det gjorde mitt hår ganska torrt och risigt och gav mig större volym på håret än jag önskade. Men leran är helt perfekt!!   
                  Så skriver en nöjd användare på ett forum.      Har lite lera hemma så jag får väl börja använda det igen
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.08.12 - 21:27:02 »

Jag har hört att tvättnötter inte funkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #12 skrivet: 2010.08.12 - 21:34:23 »

Har inte tvättat håret med tvättnötter, men väl kläder. Ska försöka mig på att fixa lite champo av dom nötter som är kvar
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2010.08.13 - 14:25:54 »

Fjällmor, hon har nog testat alla de där varianterna. Nu kör hon bara vatten. Grejen är att man måste vänja håret och då får man se smutsig ut ett tag. Jag skulle inte ha tålamod och inte kul att komma till jobbet på det viset. Jag ska höra med henne vad hon vet för sidor. Och så klart måste hon fixa en hemsida för sin egen kollektion också. Ska fota idag så ni får se men det är nog inget förr rundare kvinnor precis ;)
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.08.13 - 17:35:59 »

Tina - det tror jag också.  :nod-yes:
Jag klistrade in för andra att se.

Själv har jag kommit till inget balsam, endast urtekram schampo och det blir bara en gång/v oftast längre emellan. Kört så sen ganska många år. Nästa steg är no poo...

Citat
Och så klart måste hon fixa en hemsida för sin egen kollektion också. Ska fota idag så ni får se men det är nog inget förr rundare kvinnor precis ;)

Tur man smalnar av så sakteliga då...

 :whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544