Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 03:18:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omega 3 från fisk istället för tillskott  (läst 23928 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.08.04 - 15:47:44 »

Kom på en firre till. Pinklax är ju faktiskt ätbar. På påsen stod 12% fett. Det är inte så illa, bara 1.5% mindre än lax, så det måste bli en del omega-3. Billig är den ju, 42:90/kg på Willys. Köpte en, så nu blir det inkokt "lax" en vecka.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.08.04 - 16:07:09 »

Enligt SLV innhåller vanlig lax 1.8 g EPA +  DHA.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1239

Har ni sett att SLV har gjort om databasen igen? Nu funkar den mycket bättre och man kan länka som förut.  :yay: Fineli däremot har varit nere flera dar. De håller på att göra om också tror jag. Hoppas de inte sabbar till det bara.  :sad:

SLV har också ändrat värdena för sill. 2.6 g EPA + DHA. Men de räknar på fetare sill, 18%. Enghavs småslill är bara 14 % (säger de).
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1241
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2010.08.06 - 18:28:20 »

Bara en liten rapport. Inkokt pinklax var jättegott! Jag har  nog provat det nån gång förut, men för så länge sen att jag glömt. Tycker inte smaken skiljer så mycket från lax. Enkelt och smidigt också.  :nod-yes:

De där frysta man köper är ju hela men urtagna och utan huvud. Jag filéede min först och delade i filéerna i mindre bitar då jag ej innehar avlång fiskkastrull. Lät benet och fenorna koka med i buljongen som jag sen kokade fisken i och till slut gjorde gelé av. Då får man ju i sig de nyttigherna också.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #18 skrivet: 2010.08.06 - 22:24:24 »

Vad pratar du om? Fineli.fi har inte varit nere? Jag har använt sidan nyligen och den fungerade fint.

Däremot har jag märkt att man måste gå till www.fineli.fi numera, bara fineli.fi fungerar inte längre.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010.08.06 - 22:31:02 »

Den är  tillbaks. De har gjort om hela huvudsajten, http://www.thl.fi/sv_SE/web/sv , och i den vevan försvann fineli. Var väl en tre dagar eller så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.08.10 - 17:22:05 »

Det här går hur bra som helst. Var lite rädd att jag skulle tröttna på kall fisk, men det har blivit precis tvärtom. Jättegott med ägg/äggulor och nån röra. Jag är sugen på  min fisk på morron och skulle nog bli lite sur och grinig om den var slut. :tongue:

Inkokt rulez! Håller sig ju fräscht hur länge som helst. Fisk tycker jag lätt blir torrt i kylen annars.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2010.08.28 - 15:35:39 »

Jag har också börjat äta mycket fisk, då sonen börjat ha det som favortirätt. Köpte fryst makrill på Willys som var jättegod att steka. Kostade 35,90 för 400 g.

Jaha, Marinda lurade mig där.   :crazy: Jag visste att Coop var billigast förr, men jag har handlat där så lite nu och priset lät billigt, så jag trodde Willys gått om. Fel! Samma makrill kostar bara 31:50 på Coop.  :thumbsup:

Rätt läskigt egentligen.

Enghav makrill, 400 g
Kodstycke:
City Gross              39:95
ICA-affär i city        39:90
Willys                  35:90
Coop Forum              31:50

Det skiljer alltså 8:45 på ett paket, 21:13 på kilopriset. Det är rätt mycket! Man borde banne mig göra en lista på allt man köper regelbundet och kolla var det är billigast.  :angrywife:

Samma pinklax som kostar 42:90 på Willys kostar för övrigt 49:90 på Coop Forum. Så vet ni det!  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #22 skrivet: 2010.08.28 - 16:00:57 »

Men mäncha att du orkar hålla på! Man KAN inte knalla runt och prisjämföra på alla grejer hela tiden!  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.08.28 - 16:03:58 »

Jodå, det kan man om det gör att man för råd med lite annat än mat också.  :neutral:

Jag går väl inte dit bara för att kolla, din dummer! Men sånt man köper ofta kan man väl kolla vad det kostar på de affärer där man ändå brukar handla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #24 skrivet: 2010.08.29 - 19:10:47 »

Jag håller med hemul här. Man kan visst prisjämföra en massa. Det gör jag ofta, och sen irriterar jag mig på hur mycket mer det kostar på andra ställen. Jag handlar på de dyra ställena ändå, för det finns ofta billiga saker där också, men oj, vad det svider i snåltarmen ibland!  :lmao:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2010.08.29 - 19:22:34 »

Förr handlade jag alltid på min närmaste ICA som också råkar vara en av stans dyraste affärer. Både av gammal vana och för att jag inte orkade släpa mig längre. Fanns inte så mycket att välja på här i stan heller innan Willys öppnade för några år sedan. ICA och Coop, några billighetskedjor som mest hade skit och dessutom låg för långt ut för mig då.

När Willys öppnade och jag var piggare och orkade ta mig dit insåg jag att jag kunde spara över 20 spänn på en stureost och mer än 10 på ett sånt där 4-pack hårdrullat toapapper. Då började jag kolla och nu har det blivit en vana. Jag räknar med att jag sparar minst 100 spänn i veckan på att göra så här och det är på standardpriser. Jag kanske överskattar mina besparingar, men jag tror inte det. Det är mycket pengar när man inte har så mycket att röra sig med. Vet jag att jag sparar säg 50 spänn på att gå till Willys istället för att slinka in på ICA så tänker jag att då kan jag ju köpa en pocketbok eller liknande för de pengarna och då känns det motiverat.

När jag väl började få koll som kom jag in i en rutin liksom. Som nu när jag skulle till Coop, då kollade jag ju om jag behövde fylla på lagret av grejer som jag vet att de har bra pris på. Samma om jag går till Willys för att köpa nåt som är på extapris i flygbladet, då fyller jag ju på med andra grejer, så det blir egentligen inga extraturer.

Hade jag bättre ställt skulle jag nog ändå göra så här, men antagligen inte alltid. Förr hade jag det bra och brydde mig inte alls, men det är så länge sen nu att då var butikerna också annorlunda. De hade bredare sortiment, man fick personlig betjäning i ost- och delikatessdiskar o.s.v. Då var det värt att handla på en affär man tyckte var bra och där man trivdes. Nu är det ju skit samma vart man går liksom.  :sneaktongue:

Idag blir det lyx i varje fall. Kycklingvingar från Bosarp står och fräser i köket. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #26 skrivet: 2010.08.29 - 19:49:04 »

Vet precis vad du menar. När vi började med vanan storhandling (något som inte har hänt på mycket länge, men ändå), så handlade vi på ICA. Efter ett tag kom Willys till stan, och då handlade vi där istället. Halva priset på den tiden, jämfört med ICA. Vi kom ofta ut med 5-6 stora kassar som var fyllda till brädden, och det var mycket kött, mycket basvaror, grönsaker och hygienartiklar som fick plats där. Tror att ICA- storhandling kostade ca 1500, och på Willys betalade vi bara 800 för ungefär samma varor. Så det är en viss skillnad, ja.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.08.29 - 19:53:57 »

Jupp. Är man en hel familj måste man kunna spara massor.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #28 skrivet: 2010.08.29 - 19:55:24 »

OM man gör! Lever man sen på mycket rotsakssoppor och dylikt, vilket vi var tvungna att göra då, så sparar man ännu mer!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.08.29 - 19:56:10 »

Men ni hade väl LITE fläsk i?  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544