Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 08:53:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omega 3 från fisk istället för tillskott  (läst 24001 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.07.27 - 19:24:08 »

Har tänkt sluta med fiskolja och äta fisk istället. Av kostnadsskäl blir det mest sill. Nu är det så här att SLV anger att sill, strömming och makrill alla innehåller ungerfär 1 g omega-3 per 100 g. Men på paketet med Enghavs sill står det fleromättat fett 3.7 g varav omega-3 fettsyror 3.5 g. Det är ju fuckin jättemycket! Men kanske finns det andra omega-3 fettsyror som man inte är så intresserad av. Nån som vet?

Hur som, är Enghavs siffra rätt så behöver man äta mindre än 30 g sill för att komma upp i ett gram, en vanlig dagsdos för fiskolja. Har SLV rätt får man då äta 100 g.

Nu köper ju jag väldigt billig fiskolja från Guernsey, men går man på normala priser lär sill bli mycket billigare, särskild som det samtidigt är mat.

Jag ska göra inkokt strömming (nåja, sill), sån där i gelé. Tänkte det kunde vara praktiskt med lådor och sånt som är gott kallt så man bara kan ta en bit per dag på macka eller som förrätt.

I'm going natural.  :cool:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.07.27 - 19:37:04 »

Jag har också hört att sill innehåller mycket omega-3. Vet inte om det stämmer, men det spelar inte så stor roll. Sill äter man mest för att det är så gott ändå!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.07.27 - 19:50:48 »

All fet fisk gör väl det. Synd att Fineli inte listar sill och makrill. Deras värden för strömming stämmer ungefär med SLVs.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.07.27 - 19:53:59 »

Det finns några till ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid#List_of_n.E2.88.923_fatty_acids

Men SLV redovisar bara en av dem och det var inte mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2010.07.28 - 01:07:49 »

All fet fisk gör väl det. Synd att Fineli inte listar sill och makrill. Deras värden för strömming stämmer ungefär med SLVs.
Ursäkta? Strömming och sill är samma fisk, så hur kan det vara något problem?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.07.28 - 01:15:02 »

 :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.07.28 - 02:28:43 »

Det är samma art, men strömming är mindre och magrare. Även på sill skiljer det jättemycket beroende på var och när på året den är fiskad. Förr  köpte man ju olika sill till olika saker. Till inläggning skulle det vara fetsill eller helst islandssill som är allra fetast. Så det så!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.07.28 - 12:05:27 »

Vilken fisk ska man satsa på om man inte gillar sill/strömming..?

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.07.28 - 14:58:16 »

Vilken fet fisk som helst från kalla vatten tror jag. Jag skulle vilja äta mer makrill, men det är så dyrt. Du kanske kan få tag på vildfångad lax du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.07.28 - 15:23:41 »

nja..men röding och öring äter vi ju vildfångad.

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.07.28 - 15:49:23 »

Borde väl räcka om ni äter det rätt ofra. Du får kolla upp procenten!  :thumbsup:

Jag ska just kalasa  på min inkokta "strömming". Luktar så gott! Hoppas den smakar bra till ägg. Inte den kombination jag är van vid precis.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.07.29 - 21:53:03 »

Tror det kommer att gå bra med fiskätandet. Inkokt strömming var jättegott. Nästa omgång ska jag göra kräftströmming tror jag. Men jag får nog börja köpa 10 pkt sill. Köpte bara 5 nu. Det här går åt.

Men jag saknar Garants sill. Enghavs var väldigt stora den här gången. Jag klippte dem i halvor på längden, för jättestora strömmingsrullar vill man ju inte ha. De var lite dåligt rensade också, så jag fick spotta ben. Har bara stekt förut och då kännns väl benen inte så mycket när det är krispigt ändå.

Känns mycket bättre än att äta tillskott ändå. Nackdelen är väl att fiskolja är renad från gifter, i bästa fall i varje fall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #12 skrivet: 2010.07.30 - 20:10:20 »

Jag har också börjat äta mycket fisk, då sonen börjat ha det som favortirätt. Köpte fryst makrill på Willys som var jättegod att steka. Kostade 35,90 för 400 g.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.07.31 - 02:31:35 »

Enghav? I så fall är de billigare än City Gross. De tar 39.95. Bra, då vet jag det. ICA hade en jättebra förut som var styckfryst. Något dyrare, men det var så bra att kunna ta bara en filé.

Men sillen kostar bara 14:90 för 300 g... Jag tror jag ska skriva till Enghav och fråga om Omega-3. Det kan inte vara rätt att den innehåller så mycket som de påstår.

Apropå fisk, jag håller på att läsa en bok av Lars Wilson. Han berättar att stammar som bodde en bit från kusten bytte till sig torkad fiskrom från kuststammar och gjorde expeditioner för att hämta tång att torka o.s.v. Han menar att havsmaten var en förutsättning för att utveckla vår stora hjärna. Det kanske är en god idé att slurpa i sig romkornen när man skalar räkor, koka fond på skalen o.s.v. Fiskskrov får man ju aldrig numera om man inte kan betala fiskdiskens priser för färsk fisk. Den mesta fisken där är väl odlad ivf, så det kan ju vara detsamma.

Det är oerhört svårt att hitta vildfångad fisk i frysdisken också nu. Hittills har jag bara lokaliserat 5 till rimligt pris (inklusive skaldjur).  Räkor, musslor (ett fabrikat, de flesta är odlade), sill, makrill och stillahavsflundra (plattfisk, god). Ja, och sån där skräpfisk som de säljer som lax ibland. Strömming går bort som annan Östersjöfisk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #14 skrivet: 2010.07.31 - 13:42:44 »

Ja, det var Enghavs makrill.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544