Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 17:23:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Riskerar vi att få i oss MER omega-6 på lågkolhydrat?  (läst 11419 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.07.18 - 14:13:19 »

Ja, jag mår ju definitivt bättre och är av med en massa skit. Och jag stämmer in på beskrivningen ovan. Jag åt smör även förut, men hade också en period när jag föll för rapsoljehajpen och stekte i det istället, men inga margaringer eller andra oljor förutom oliv. Har aldrig köpt lättprudukter annat än lätt- och mellanmjölk. I början av dieten köpte jag även späck och smälte till stekfett som jag använde jättemycket. IOFS utegris, men de får väl kraftfoder de med.

Så jag vete fan vad man ska tro.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #16 skrivet: 2010.07.18 - 22:05:32 »

Men hur går det ihop med att man menar att folk som äter LCHF blir av med diverse skumma inflammatoriska sjukdomar då?! Jag begriper inte.  :blink:  För egen del inledde jag min LCHF-karriär med massa envisa rejält jobbiga förkylningar och sen ett inflammerat knä.  :sad: Jag är ganska övertygad om att jag äter alldeles på tok för mycket Omega 6.  :cry:

Hur äter andra, som mår bättre? Eller är det viktminskningen i sig som gör att de upplever sig må så mycket bättre?  :confused3:
Jag tror ganska mycket på den teori som säger att man blir sjukare innan friskheten sätter in. Alltså kan jag tänka mig att dina förkylningar är ett friskhetssymptom, hur konstigt det än låter. Däremot knäet, har nog knappast med LCHF att göra. Det är nog en egen storhet!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2010.07.19 - 14:01:10 »

Stor var namnet....  :mad_roll:

Sanningen och säga har ungarna dragit hem den ena förkylningen efter den andra sista månaderna, men jag har inte blivit förkyld alls. Nu är det ett bra tag sedan. Pepparpepparpeppar.

Men mycket Omega 6 blir det nog...... kyckling innehåller det säkert, med tanke på att de inte får riktig hönsföda. Skinka och fläsk innehåller det. Alla nötter innehåller det. Bregott innehåller det.....  :so_mad:

Hur är det med andra mejeriprodukter Hemul? Var har du dina källor någonstans så man kan titta själv? Är kalkon bättre än kyckling?
  :wave:
Appropå absolut ingenting annat än kalkonen. Jag blev så glad i går. För jag var på mitt premiärbesök på Citygross och där hittade jag min hårinpackning som varit slut på alla andra affärer. Jag köpte upp hela lagret.  :inlove:  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.07.19 - 14:25:36 »

Bregott innehåller väl inte mycket iaf? Har inget annat än Finelis och SLVs databaser.

Att du blev sjuk ofta i bärjan kanske berodde på själva omställningen. Det borde ju vara påfrestande för kroppen. Lutz t.ex. varnar t.ex. för blodproppar just p.g.a. det och förordar en gradvis övergång. Immunförsvaret kan ju inte gärna bli bättre förrän man är färdigomställd och börjar få lite effekt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #19 skrivet: 2010.07.31 - 02:25:31 »

Jag räknade ut för ett tag sen att en portion makrill på 150g var optimalt vad gällde att balansera upp omega 6 intaget på en hyffsat normal lchf-kost till en ratio nära 1:1. Ett tag så köpte jag en massa rökt makrill och åt 150g till kvällsmat varje kväll, men jag tröttnade snabbt på det.

Men man måste inte komma upp i en 1:1 ratio av omega 6:3. 2:1 eller 4:1 är ingen större fara, och då krävs det inte så mycket omega 3 för att komma till det. Problemet är när man äter en västerländsk kost med mycket margarin, då kan man komma upp i så höga siffror som 40:1-50:1.

Och vem äter i genomsnitt 700g fläskkött om dagen? Det är ju en massa fläskkött. Man kanske gör det enstaka dagar, men det är ju dagar där man kanske bara äter en portion fläskkött, och dagar när man inte äter något fläskkött alls. Jag skulle tro att det är vad man äter i genomsnitt om man kollar långsiktigt som är viktigt vad gäller omega 3/6 intaget.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.07.31 - 02:56:45 »

Detta gällde ju just att vi som inte åt margarin och omega-6-oljor förut antagligen försämrat vår balans.

Jag hängde inte med där. Var kom 700 g fläsk ifrån? Var det det du räknade på för att få fram att 150 g makrill var lagom?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #21 skrivet: 2010.07.31 - 03:24:24 »

Jag hängde inte med där. Var kom 700 g fläsk ifrån? Var det det du räknade på för att få fram att 150 g makrill var lagom?

700 gram fläsk = 2300 kalorier = normalt dagligt intag om man bara äter det. Jag menade om man bara äter fläskkött. Man får väl räkna in hela dagens matintag och se på helheten, då blir ju fläskköttets påverkan inte lika stort.

Nej, det var inte det jag räknade på när jag kom fram till 150g makrill. Jag har för mig att jag räknade på en kost bestående av blandfärs, ägg, smör, och en liten del grönsaker.

Det kanske inte är så stor förändring om man redan använder smör. Men jag tror inte att ett par gram omega 6 hit eller dit gör så står skillnad, så att man behöver inte vara rädd för att det ska vara en klar försämring med fläskkött. Dock håller jag med dig om rovor och potatis till grisarna.

Fast bröd är inte det enda det finns smör i. Hur många produkter är det inte där en av huvudingredientserna är "vegetabiliskt fett" om man läser innehållsförteckningen? Gör man all mat själv från grunden så kan man väl undvilka det mesta, men det finns margarin i väldigt många halvfabrikat.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010.07.31 - 04:36:18 »

Ah, OK. Då fattar jag hur du tänkte. Tack för förklaringen.

Jag kör på 50-100 g sill per dag så länge. Jag tror jag kommer att stå ut om jag varierar tillagningen, men kalla lådor är defintivt en fördel för mig. Jag åt ägg och tomatsallad till frukost nyss (ja, jag är ALLTID uppe med tuppen!). Glufsade i mig en liten "strömminsrullad" som den var innan bara. Känns inte alls fel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010.07.31 - 04:38:46 »

Hur är det med andra mejeriprodukter Hemul? Var har du dina källor någonstans så man kan titta själv?

Förstår inte frågan. Allt är ju gjort av samma mjölk.  :confused3:

Citat
Är kalkon bättre än kyckling?

Kan jag inte tänka mig. Det är säkert bättre med icke industriuppfött fjäderfä, men att ingelstabirdsen skulle ha det bättre än vanliga kycklingar, det tror jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544