Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 21:24:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: MET - ett sätt att räkna kaloriförbrukning  (läst 6786 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.07.08 - 01:02:18 »

Många känner nog till det här redan, men jag gjorde inte det. Om det stämmer vet jag inte, men det är ett riktigt smart sätt att räkna koloriförbrukning. Oftast i tabeller står ju ett medelvärde, man förbränner si och så mycket i timmen när man går en rask promenad. Men den som är överviktig transporterar ju en större massa och utför alltså ett större arbete än en spinkis. Visst?  :flirting:

Det är det MET tar hänsyn till. 1 MET (Metabolic unit) innebär att man förbukar 1 kcal per kg kroppsvikt och timme. Helt plötsligt blir ju en lista med energiförbrukning vid olika aktiviteter mer meningsfull.

Här finns en kort lista med MET-värden.
http://www.av.se/teman/datorarbete/risker/stillasittande/energibehov.aspx

Om man går raskt en halvtimme förbrukar alltså smalisen på 60 kg 4 * 60 * 0.5 = 120 kcal, men 100-kilosklumpen gör av med 4 * 100 * 0.5 = 200 kcal. Inte underligt att tjockisar blir hungriga!  :tongue:

Här finns en PDF med MET-värden för alla upptänkliga aktiviter.
http://prevention.sph.sc.edu/tools/compendium.htm

Jag räknade ut att jag gör av med 500 kcal när jag klipper gräsmattan. Synd att det inte syns på vågen bara.  :clubhead: Fast det kanske beror på att jag inte gör det så ofta.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #1 skrivet: 2010.07.31 - 02:29:16 »

Sådana här siffror är väldigt väldigt grova, energiförbrukning vid olika aktiviteter varierar väldigt mycket beroende på individen, och på alla möjliga faktorer. T.ex. förbrukar man olika beroende på hur mycket och vad man har ätit, hur stressad man är, hur trött man är, temperaturen man gör aktiviteten i, osv. Det går inte att göra exakta beräkningar av det här slaget, i alla fall inte för själv i hemmet. Kanske om man är kopplad till någon avancerad maskin i något labratiorie som kan mäta det exakt på något sätt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.07.31 - 02:43:59 »

Jovisst, men mindre grova än de sedvanliga tabellerna som bara anger att en medelperson gör av med si och så mycket på en halvtimmes promenad, utan att uppge vad denna person väger.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #3 skrivet: 2010.07.31 - 03:20:19 »

Jag förstår inte riktigt vad poängen är med att räkna ut hur mycket energi man förbrukar. Jag antar att det har något med viktminskning att göra.

Scenario 1: Man gör aktiviteter som förbrukar mycket energi. Man blir hungrigare pga. den ökade energiförbrukningen och äter motsvarande mer. Ingen vinst viktmässigt.
Scenario 2: Man gör aktiviteter som förbrukar mycket energi. Man håller medvetet kaloriintaget på samma nivå som tidigare. Kroppen märker att den inte får all energi den vill ha och minskar på energiförbrukningen. Man blir trött och hänging, eventuellt börjar man frysa i normal rumstemperatur. Ingen vinst viktmässigt.

Jag tror att det är bäst att träna med mål att få en hälsosam kropp, inte att ha viktnedgång som mål. Kortsiktiga mål som att förbruka x antal kalorier har ingen som helst mening vad jag kan se. Att vara vältränad och ha mer muskelmassa därmot har jag läst ska minska ens insulinresistans på lång sikt, och det kan eventuellt leda till att man får lättare att gå ner i vikt (eller "tål" mer kolhydrater utan att gå upp i alla fall).

Eller har jag missat något?  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.07.31 - 04:43:39 »

Jag menar inte att man ska hålla på att räkna ut. Jag vet av egen erfarenhet att ivf måttlig motion inte hjälper ett skit. Man det kan ju vara intressant att jämföra olika aktiviter och att se hur mycket mer arbete än en smal man som tjockis utför för samma aktivitet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544