Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:17:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjärnfrittar  (läst 13128 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.07.07 - 20:43:55 »

För den modige.  :lol:

  • 200 g grishjärna
  • 50 g smör
  • 100 g stark ost
  • 1 liten lök
  • 1 msk vinäger
  • 8 ostpannkakor (ta någon slags bröd eller pannkakor som ni brukar göra)

Skölj hjärnan. Koka den hastigt i vatten med vinäger tillsatt. Rensa bort membran från hjärnan (varför då???) och tärna den sedan.

Bryn löken i smör. Tillsätt hjärnan, salta och peppra och bryn väl.

Placera i högar på pannkakorna och täck med riven ost. Gratinera i het ugn ett par minuter.


Receptet norpat från Jan Kwasniewskis Homo Optimus.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2010.07.07 - 20:58:46 »

 :puke1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.07.07 - 21:07:02 »

Jag tycker det låter gott, men jag är lite feg. Måste erkänna att vissa rätter är lättast att äta på restaurang första gången.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #3 skrivet: 2010.07.07 - 23:45:04 »

Håller med Langhol  :puke1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.07.07 - 23:55:51 »

Det kanske är lättare om man börjar med väldigt små hjärnor. Som kycklinghjärnor.  :cheeky:

Vem ringer Bosarp och kollar om man kan beställa? :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.07.08 - 03:57:39 »

 :lmao: :lmao: nää... hjärna har jag ingen större önskan om att äta.. men vem vet? det kanske är jättegott!!  :lick: ... dock har jag svårt att se att typ City Gross skulle sälja Grishjärna!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.07.08 - 04:19:13 »

Varför inte det? Man äter ju lever, njure, bräss, hjärta... varför inte hjärna? Jag har också ett motstånd, men det är ju bara kulturellt betingat, för att det inte är vanligt här. Jag vill testa det, men jag vill inte behöva göra iordning det själv första gången. Eller gångerna.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.07.08 - 04:37:23 »

 :lmao: du har nog rätt i att det är kulturellt!.. för mig så är det nog uppfostran också.. har aldrik käkat tunga och sånt..samt hatar lever  :puke1: så jag tycker bara inte att det låter gott!  :shake_head:... men för den mer modige så ser jag ingen anledning att avstå! är helt FÖR att ta tillvara alla delar av djuret!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.07.08 - 05:02:01 »

Då är det merförståeligt. Jag äter ju och gillar allt det du nämner, men ändå är jag rädd för att äta hjärna. Samma gäller nog testiklar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #9 skrivet: 2010.07.08 - 08:10:06 »

Jo, det låter osmakligt men kan ju vara jättegott!! Jag trodde aldrig hjärta eller tunga skulle vara gott men det smakar bara som gott kött.  :inlove: Lever smakar väldigt speciellt men jag tycker inte det är äckligt, men vi äter det aldrig för älskling ser rött om man bara nämner lever haha. Tjurtestiklar jag smakat, var faktiskt gott det med.  :nod-yes: När jag var liten tyckte jag pölsa var gott, det är ju allt möjligt i den!! Såg ngt program där de var i asien ngnstans och åt hönslivmoder och hönstunga och allt möjligt :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2010.07.08 - 10:04:34 »

Skulle aldrig falla mig in att äta hjärna om jag vet vad det är. Någonstans tar det emot väldigt mycket. Det är en av de få saker som jag känner ett stort "NEJ!" till i matväg.

Lever är smaskens och hjärta är jättegott! Bräss, förresten, är inte det en del av hjärnan? Minns jag fel nu?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2010.07.08 - 11:26:18 »

Hjärna är mumma.  :drool:

Det smakar lite åt kycklinghållet faktiskt. Jag tror att de som inte gillar hjärna (och har smakat det) oftare har problem med konsistensen än smaken. Konsistensen är lite underlig, lite som äggstanning. Jag har tex svårt för tunga, pga den mjöliga konsistensen, smaken i sig är det inget fel på.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.07.08 - 14:34:33 »

Ja, det låter läskigt. Är konsistensen så även när den är stekt? :google:

Men tunga är väl inte mjölig heller! Hur har du ätit den? Kokt eller tillagad på nåt annat sätt?

Undrar om det funkar att göra pölsa utan korngryn eller om det geggar ihop för mycket då? Har gjort pölsa själv ett par gånger för länge sedan. Blev jättegott. Hur bra som helst när man har för mycket kött som det är dags att äta upp i frysen. I med alltihopa bara och dryga ut med billigt hjärta och sånt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2010.07.08 - 15:16:52 »

Ja. det låter läskigt. Är konsistensen så även när den är stekt? :google:

Men tunga är väl inte mjölig heller! Hur har du ätit den? Kokt eller tillagad på nåt annat sätt?

Undrar om det funkar att göra pölsa utan korngryn eller om det geggar ihop för mycket då? Har gjort pölsa själv ett par gånger för länge sedan. Blev jättegott. Hur bra som helst när man har för mycket kött som det är dags att äta upp i frysen. I med alltihopa bara och dryga ut med billigt hjärta och sånt!

Det var tillagad hjärna jag syftade på, den har konsistens av ganska fast äggstanning.

Tunga är jättemjölig ju, min mamma brukar göra den till nyårsbuffén och den är lika äcklig varje gång. Jag tror hon ugnsbakar den, petar man på skivor av den tillagade tungan så går de lätt sönder. Tar man det i munnen kan man känna hur klumpar av papillerna smular sig sönder.  :puke1:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.07.08 - 16:09:46 »

Jaha, lagret med papiller brukar man dra av när man kokat tungan på svenskt vis. Det är kanske skillnaden?

Jag skas banne mig köpa det. Såg att de hade på grossen. Har inte kokat tunga sen jag var ung, så vi får väl se hur det går. Ivf jättegott som smörgåsmat, med pepparrotsgrädde!  :w00t:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544