Cyanid i linfrön

(1/4) > >>

Uppsalabo:
Hur farligt tror ni det är att äta "för mycket" linfrön? Jag har läst att ett par matskedar är ok med tanke på att de innehåller cyanid. Jag har också läst att cyanidet försvinner i ugnen om man tex gör bröd med linfrön samt att hela linfrön är bättre då de i stort sett går igenom hela.
Jag är ju helt såld på ett mjölfritt bröd jag brukar baka som innehåller ganska mycket linfrön. Undrar dock hur mycket jag vågar äta av det.

Vad tror ni? Kanske någon här som vet hur det är?

hemul:
Nej, jag vet inte heller. SLV skriver någonstans hur mycket som är säkert. Minns inte, men det är den storleksordning du nämner. Att hela linfrön går rakt igenom stämmer nog. Det med ugnen var nytt för mig.

Men kan du inte baka bröd på nötter och mandlar i stället om du är orolig? Kan rekommendera dr K's nötbröd - det smakar som riktigt bröd, lite julbröd nästan, men är äckligt mäktigt. Eller testa om ditt bröd funkar med sesam istället.

Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång fick lära mig att en kaffekopp (eller var det en halv?) med äppelkärnor innehåller tillräckligt mycket cyanid för att ta död på en människa.  :tongue:

Sorla:
Citat från: hemul skrivet 2010.06.20 - 04:59:15

Som kuriosa kan jag nämna att jag en gång fick lära mig att en kaffekopp (eller var det en halv?) med äppelkärnor innehåller tillräckligt mycket cyanid för att ta död på en människa.  :tongue:


Men det måste ju förutsätta att man tuggar eller maler dem. För cyaniden är ju inkapslad och går rätt igenom systemet.   :eeek:

hemul:
Äppelkärnor är ju inte så hårdskaliga som linfrön. Fast man kan ju skala och mala dem och baka mazariner på dem.  :evil_grin:

Sorla:
Va!?!  :shock: Gör man dem på äppelkärnor? Du luras!?!  :badtongue:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida