Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 05:35:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mögelgifter i kryddor  (läst 7130 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.04.20 - 16:00:42 »

Tar det aldrig slut?  :sad:

Ochratoxin i kryddor och lakritsprodukter
Höga halter av ochratoxin A har hittats i importerade produkter som lakritsrot, lakritsextrakt
och vissa kryddor, till exempel paprika och spansk peppar.  För att tvinga fram bättre
livsmedelshantering i producentländerna bland annat vad gäller torkning och lagring införs
gränsvärde för ochratoxin A för dessa produkter.
För kryddorna finns redan idag gränsvärde för aflatoxiner.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Nya-gransvarden-for-mogelgifter/

Det där med mögelgifter i fröoljor var också intressant. Undrar vad man vet om mögelgifter i spannmål.  :glare:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.04.20 - 16:54:54 »

Det tar slut när vi slutar handla-handla-handla -handla-billigt-billigt -billigt ....

Vad  är det för matersättning livmedelsindustrin proppar i oss egetligen, finns det något område
där maten är ok ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.20 - 17:16:46 »

Vad finns det för alternativ då? Det är ju den här maten som erbjuds och vi måste ju äta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.04.20 - 17:48:42 »

Det tar slut när vi slutar handla-handla-handla -handla-billigt-billigt -billigt ....


 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.20 - 17:50:51 »

Vad finns det för alternativ då? Det är ju den här maten som erbjuds och vi måste ju äta.

 :chicken: :swimfish: :eating: :plant_smack: :hunter:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.04.20 - 19:11:05 »

Jovisst, men det funkar ju inte för alla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.04.20 - 19:46:09 »

 :shake_head:

nej jag vet

inte för oss heller även o vi gör så gott vi kan

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.04.20 - 20:22:25 »

Jag blev just anarkist. Jag är emot stordrift, centralisering inklusive EU och livsmedelsoligopol i form av jättelika butikskedjor och distributionsbolag. Stoppa tillväxten nu! Återupliva noll-visionen! Jag är emot nästan allt och jag är farlig! :devil:

Jag godkänner småbrukare, månskensbönder, bondemarknader, gårdsbutiker, inköpskooperativ och langningskedjor och bannlyser stallade djur, konstgödsel och stordrift. Kalhyggen blir ett minne blott. Skogen ska gallras och tillåtas att självså sig. Hästen och oxen ska återinföras i jord- och skogsbruk. Traktorer får tillfälligtvis användas. Djur får hållas även i stan om tillräckligt utrymme för djurens trivsel och välbefinnande finns. Storslakterier läggs omgående ner.

Det blir förbjudet att låta dynga förfaras. Även mänskligt träck ska samlas in, men bara om man hittar vettiga metoder att separera det från alla gifter och medikamentrester.

Människor får ha datorer. Internet är förutsättningen för den nya ordningen. Människor får inte flyga halva jorden kring som skållade råttor. Kortare stäckor ska man gå eller cykla om man kan, annars får man stryk. Energisnåla kommunala färdmedel subventioneras så det alltid blir billigare att ta bussen/spårvagnen än bilen, likaså tåg för långresor. Små och energisnåla elbilar ska snarast införas som det attraktiva alternativet för privatpersoner.

Ay cramba!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #8 skrivet: 2010.04.21 - 20:01:36 »

Bra rytet (eller heter det rutet?). Undrar om du har läst Vegomyten av Lierre Keith, det verkar nästan så.  :smile:
Om inte så kan jag rekommendera den, men det är ruggig läsning!  :cry:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.04.22 - 00:34:27 »

Nej, jag har inte läst den (än). Jag kan ryta ändå.  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2010.04.22 - 10:27:18 »

Jag blev just anarkist. Jag är emot stordrift, centralisering inklusive EU och livsmedelsoligopol i form av jättelika butikskedjor och distributionsbolag. Stoppa tillväxten nu! Återupliva noll-visionen! Jag är emot nästan allt och jag är farlig! :devil:

Jag godkänner småbrukare, månskensbönder, bondemarknader, gårdsbutiker, inköpskooperativ och langningskedjor och bannlyser stallade djur, konstgödsel och stordrift. Kalhyggen blir ett minne blott. Skogen ska gallras och tillåtas att självså sig. Hästen och oxen ska återinföras i jord- och skogsbruk. Traktorer får tillfälligtvis användas. Djur får hållas även i stan om tillräckligt utrymme för djurens trivsel och välbefinnande finns. Storslakterier läggs omgående ner.

Det blir förbjudet att låta dynga förfaras. Även mänskligt träck ska samlas in, men bara om man hittar vettiga metoder att separera det från alla gifter och medikamentrester.

Människor får ha datorer. Internet är förutsättningen för den nya ordningen. Människor får inte flyga halva jorden kring som skållade råttor. Kortare stäckor ska man gå eller cykla om man kan, annars får man stryk. Energisnåla kommunala färdmedel subventioneras så det alltid blir billigare att ta bussen/spårvagnen än bilen, likaså tåg för långresor. Små och energisnåla elbilar ska snarast införas som det attraktiva alternativet för privatpersoner.

Ay cramba!  :fork_off:

 :worshippy:

Vilken utomordentligt klok hemul du verkar vara.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2010.04.22 - 11:09:41 »

Jag blev just anarkist. Jag är emot stordrift, centralisering inklusive EU och livsmedelsoligopol i form av jättelika butikskedjor och distributionsbolag. Stoppa tillväxten nu! Återupliva noll-visionen! Jag är emot nästan allt och jag är farlig! :devil:

Jag godkänner småbrukare, månskensbönder, bondemarknader, gårdsbutiker, inköpskooperativ och langningskedjor och bannlyser stallade djur, konstgödsel och stordrift. Kalhyggen blir ett minne blott. Skogen ska gallras och tillåtas att självså sig. Hästen och oxen ska återinföras i jord- och skogsbruk. Traktorer får tillfälligtvis användas. Djur får hållas även i stan om tillräckligt utrymme för djurens trivsel och välbefinnande finns. Storslakterier läggs omgående ner.

Det blir förbjudet att låta dynga förfaras. Även mänskligt träck ska samlas in, men bara om man hittar vettiga metoder att separera det från alla gifter och medikamentrester.

Människor får ha datorer. Internet är förutsättningen för den nya ordningen. Människor får inte flyga halva jorden kring som skållade råttor. Kortare stäckor ska man gå eller cykla om man kan, annars får man stryk. Energisnåla kommunala färdmedel subventioneras så det alltid blir billigare att ta bussen/spårvagnen än bilen, likaså tåg för långresor. Små och energisnåla elbilar ska snarast införas som det attraktiva alternativet för privatpersoner.

Ay cramba!  :fork_off:

 :clapping: :thumbsup:  :worshippy: :clapping:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.04.22 - 13:15:35 »

 :flowers:

hemul

 :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2010.04.23 - 21:53:28 »

Fram med alla traktorer på städernas torger, som fransmännen brukar göra, prottestera . prottestera mera !!!!

Hemul-partiet here we come !   (hinner vi till nästa val ??? :confused3:)
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.04.23 - 22:26:29 »

 :worshippy:

en hemulorama över internet...?

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544