Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:11:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Protein - hur mycket?!?  (läst 8754 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« skrivet: 2008.01.30 - 13:53:04 »

Altså, regeln lyder ju 0,8 till 1 g protein per kilo kroppsvikt är den mängd vi
1. behöver (som är lagom)???
2. måste äta???
3. får äta???
4. ska definitivt INTE överskridas???
5. kan överskridas så mycket man vill ???

Vad gäller för barn? Samma sak? Hur gör man då med mjölken? Som sagt, vill inte ge välling men om jag ger min lilla bebis yoghurt eller vanlig komjölk, då får hon (om man nu utgår att det gäller max 1g/kg) äta max 35 g protein och eftersom ett litet spädbarn dricker minst 1 liter mjölk eller bröstmjölk, då blir det ju ingenting kvar i form av yoghurt eller ägg eller kött etc.

Hur i hela friden ska jag få ihop det?!?

Jag har också läst nånstans att småbarn inte ska äta så mycket protein men det var en "vanlig" källa som BVC eller livsmedelsverket (kommer inte ihåg)

Jag blir snart tokig för som lekman är det ju hur svårt som helst att veta vad som är "riktig", när det gäller min mat är det ju mindre farlig men jag vill ju inte äventyra min lilla bebis hälsa :sad:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.30 - 22:57:13 »

Har du varit borta? Tongångarna är andra nu. Nu är det där det minsta man ska äta.  :whistle:

Personligen tror jag ju att 1g/kg smal vikt är en bra utgångspunkt förutsatt att man äter en del kolisar (modell Kwasniewski, Lutz, whatever), Men hur de som mer eller mindre helt utsluter kolisar skulle jag kunna klara sig på så lite utan att bryta ner kroppen, det har jag aldrig begripit.

Citat
Vad gäller för barn? Samma sak?
Det vet jag inte, men knappast samma sak. De ska ju växa och bygga upp en hel kropp. Min gissning är att de ska äta så mycket protein och fett som de vill. Varför skulle man begränsa det?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #2 skrivet: 2008.01.31 - 10:36:36 »

ja, jag har haft liiite annat att göra de sista månaderna så jag har nog missat en hel del märker jag  :sad:

Nej, jag vet inte heller varför man ska begränsa det men som sagt, jag har läst någonstans (orkar inte nu leta upp källan igen) att bebisar och småbarn INTE ska äta för mycket protein. Om Du t.ex. tittar på en barnmatsburk (ja, jag har köpt en för nödfallet :shy:) så innehåller den 2,7g protein, 2,5g fett och 8,1g kolisar. Det är ju inte så mycket utan snarare pytteliten.  :sad:

Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #3 skrivet: 2008.01.31 - 12:49:45 »

Citat
2,7g protein, 2,5g fett och 8,1g kolisar
Och vad är resterande 87 procent då? Färgämnen?  Vatten? :byecry:
Loggat

Ha en fettrik dag!
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #4 skrivet: 2008.01.31 - 12:56:34 »

antagligen

Fast den innehåller även 1,1g kostfiber. Men det går inte fram om de är inräknade i den totala kolhydratmängden eller inte. Ialla fall är det ju lag på att det inte får finnas färgämnen eller annat konstigt i barnmat. Åtminstone något halvtpositivt! :blink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.31 - 17:04:29 »

Men spädbarn kanske måste vänja sig gradvis? Allt är väl inte utvecklat på dem än. Fattde inte att det gällde den lilla.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.02.01 - 16:57:25 »

Men spädbarn kanske måste vänja sig gradvis? Allt är väl inte utvecklat på dem än. Fattde inte att det gällde den lilla.  :blush:

Hemul, nu får du skaffa nya glasögon .. en 90-årispresent till dig själv kanske ? :flirting:

För det står klart och tydligt att det är bäbisen det gäller .

Elocinave, kan du snacka med någon riktig 90-åring och fråga vad de gjorde med de små 70 år sedan ?
De kan ha en ny vinkel i diskussionen som jag tror är i alla fall "välbeprovad erfarenhet".
jag vågar inte uttala något om bäbismat egentligen.
Men om jag vore du skulle jag skicka den frågan till doctorer !
Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #7 skrivet: 2008.02.02 - 10:07:54 »

Tack idalinda!

Det har jag faktiskt gjort! Frågat en läkare som jag vet är LCHF-vänlig inställd. Han sa att det är o.k. men jag ville gärna bollar frågan med er också. Dessutom vill jag inte tråka ut honom med mina frågor alltför mycket.

Tyvärr har jag ingen 90-åring i min bekantskapskrets som jag kan fråga  :sad:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544