Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:49:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hypo2 , nu har vi fått namnet på det !!  (läst 20710 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.04.12 - 17:23:59 »

Jag som har en hel hög av hypo-symptom, men inte rätta blodvärden för att få medicin
har äntligen hittat hem!

http://www.hypotyreos.se/hypo2.html

http://hypo2.info/diagnostisering/diagnos-foerr-och-nu

MEn frågan är om min läkare har läst om det det här?
Det får vi se i morgon...

Jag har huvudvärk , så jag vet inte hur mycket motiverande läsning jag orkar fixa med mig,
men jag gör ett försök i alla fall !

För mig var infot revolutionärt, så jag kommer definitivt leta fram en läkare som lyssnar och hjälper mig ! :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.04.12 - 17:42:52 »

Har för mig att Margareta på KiF fått det konstaterat av en läkare.

Jag har läst väldigt lite om det, men jag funderar på om det bara är ett sätt att sätta namn på helt vanlig hypotyreos som inte visar sig på de dåliga standardproven eller om det är en helt annan grej, d.v.s. att ALLA värden mätta både i blod och urin verkligen är normala, inte bara TSH och T4 i blod.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2010.04.12 - 17:43:13 »

Herrejävlar idalinda!!! Det är som att läsa om mig själv.   :eeek:

Det är bara några få symptom som inte riktigt stämmer, annars är det mitt i prick.   :sad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.04.12 - 17:48:52 »

Ha! :devil:

"Problemet ligger på cellnivå och hormonerna kan finnas i normala mängder i blodet, men av olika anledningar ha en nedsatt effekt.
Hypotyreos typ 2, upptäcks därför inte genom de blodprover som idag är standard. Rätt diagnos kan istället ställas genom kliniska
bedömningar och urinprover."

Det är ju precis det kritikerna av TSH-blodprov har sagt sedan det infördes. Det är alltså vad jag förstår bara frågan om att diagnostisera på ett korrekt sätt, inte en annan sjukdom. Det kanske var bättre förr i varje fall, Bookia?  :whink:

   
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #4 skrivet: 2010.04.12 - 17:50:26 »

Hoppas din läkare är mer förstående än min. Jag hittade också den sidan och alltför mkt stämde in på mina problem. Kunde pricka av 38 av 60 som angavs, dessutom har jag fibro och har då fattat det som att det också kan ge problem med sköldkörteln,dessutom har min mor hypotyreos. Drog ut en massa info om detta och träffade min läkare. Jag ville ha en mätning av 24 timmars urin för att se kroppens upptag av T3 o T4. Hade han aldrig hört talas om , sa han , trots att det var den metoden man använde fram till 1960. Ett blodprov blev det, thats it. Fick sedan svar att provet var normalt. Jag hittade då fler artiklar om urinmätning och  dessutom har man sänkt Tsh intervallen till o,5- 2,5 Gjordes sept.2009 Skrev ett brev och postade med mina utdrag, jag ville också veta vad mitt prov visade samt en remiss till urinmätning. Har inte hört av honom sedan dess
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2010.04.12 - 17:50:58 »

Ah jo, vissa saker var säkert bättre förr.

Jag har testat mig för hypotyreos och provet var helt normalt, enligt läkarna. Men jag fortfarande i princip alla symptom.  :cry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.04.12 - 18:14:19 »

Testade de bara TSH?

Jag fattar inte vad de håller på med. Testerna är billiga (tror jag) och medicinen är billig. Sparar de nåt på att man springer där och gnäller och tar prover i decennier? Rimligtvis inte. Samhället i stort lär ju förlora rätt bra på det också med massor med sjukskivningar och andra problem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #7 skrivet: 2010.04.12 - 18:18:25 »

Testade de bara TSH?

Jag fattar inte vad de håller på med. Testerna är billiga (tror jag) och medicinen är billig. Sparar de nåt på att man springer där och gnäller och tar prover i decennier? Rimligtvis inte. Samhället i stort lär ju förlora rätt bra på det också med massor med sjukskivningar och andra problem.

Jo, man tycker ju det.   :glare:

Har ingen aning vad de testade för exakt, standardtestet antar jag. Gick till VC, bad om att bli testat  för hypotyreos, gav blod, fick hem svar att provet var normalt.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.04.12 - 18:26:32 »

TSH.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.04.12 - 20:35:37 »

Testade de bara TSH?

Jag fattar inte vad de håller på med. Testerna är billiga (tror jag) och medicinen är billig. Sparar de nåt på att man springer där och gnäller och tar prover i decennier? Rimligtvis inte. Samhället i stort lär ju förlora rätt bra på det också med massor med sjukskivningar och andra problem.

Jo, man tycker ju det.   :glare:

Har ingen aning vad de testade för exakt, standardtestet antar jag. Gick till VC, bad om att bli testat  för hypotyreos, gav blod, fick hem svar att provet var normalt.

 :wave:

Jag med
Har till och med rek av vc-läkare att testa regelbundet då jag har så många symptom. Men jag hamnar inom normal varje gång...

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2010.04.12 - 21:20:13 »

Vad lustigt att du tog upp det här. Jag läste om detta för bara några dagar sedan, och tänkte att det kanske var det jag har, med tanke på vissa problem. Tyvärr var jag inte lika smart som du Idalinda, så jag la inte ut det här!
Men jag tror absolut att detta kan stämma!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2010.04.13 - 10:47:29 »

"Hypo-nissar är vi allihopa allihopa allihopa
Hypo-nissar är vi allihopa ja-me
du-me och ja-me
du-me och jag-me"

 :strut: :strut: :strut:

Om det va så roligt att hitta så många medsystrar vet jag inte,
men läkaren ska övertygas  om en halv timme, så jag ska mot  vårdcentralen NU !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.04.13 - 10:49:25 »

Lycka till. :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2010.04.13 - 15:40:33 »

Jag lyckades övertyga honom att om T3 och T4 proverna och han ville väl ta lite extra också,
som B12 och blodsocker  :lmao:
Om jag har något fel på dom sistnämda då är det riktigt konstigt  :tongue:

Sedan pratade vi kring källkritk på nätinfot ...
jag sade att jag har itne läst allt om ämnet  och har inte fattat beslut vad är rätt eller fel enligt mig.
Jag läste mellan raderna att han tyckte att läkare som behandar för " hypo2" var inte riktigt seriösa.

Han hade tom. träffat ett par personer som hade träffat dessa " läkare i Stockholm" som ordar dyra behandlingar , som hjälper
ett tag , men att effekten kvarstår inte i längden....

Han sade att han kan hjälpa mig utifrån blodsvaren, men inte längre, om jag vill forska vidare i ämnet och konsultera dessa andra läkare är det upp till mig .

Så då vet jag det :nod-yes:.

provsvaret kommer kanske i slutet av veckan eller början av nästa vecka.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.04.13 - 16:09:10 »

Vad är det för dyra behandlingar? Kör de med preparat från svinsköldkörtel eller?

Bra att du fått proverna tagna!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544