Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 04:05:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fula och billiga saker kan vara bra de också  (läst 4202 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.04.12 - 12:23:15 »

Tänk vad enkla saker kan vara användbara. Jag har ett jättefult litet bord, ett lågt avlångt ett. Som ett avlastningsbord kan man väl säga. Jag fick det av en bekant när jag flyttade från mitt studentrum. Han hade skruvat ihop det själv till en av sina ungar en gång. Det är typiska sextiotalsben. Varje ben består av 3 svarta metalltrådar (eller vad man ska kalla det) som går ihop i en spets nedtill. Ni fattar nog vilken stil jag menar. Dessa är då fastskruvade på en enkel skiva som är gråmålad.

Jag tyckte det var skitfult när jag flyttade till min andrahandslägenhet som jag bara hyrde halva av, men jag var ju glad ändå för jag hade ju inte många möbler. Det fick bli stereobänk.

När jag flyttade till egen lägenhet tänkte jag slänga det, men hur det var fick det hänga med. Stod väl på vinden i 10 år. Hittade det vid nåt tillfälle och fick idén att det kunde bli matbord till katten. Så sen stod det i köket med kattens matpåsar och skålar på i närmare 17 år.

När katten dog för en fem år sedan åkte det in i mitt pyttelilla sovrum (pigkammare). Jag har haft tvättkorgen på det vilket har varit rätt bra eftersom vi har lite problem med pälsängrar här. Inte hittat nån i smutstvätten sedan den flyttade från golvet.  :whistle:

Nu håller jag på att plantera om och klippa ner alla övervintrade pelargoner och det blir jäkligt trångt i fönsterbrädorna. Så nu har bordet befordrats till blomsterbänk nedanför fönsterbrädan och det är riktigt fint.  :inlove:

Det lustiga är att nu har det gått så lång tid att det skitfula bordet har blivt riktigt retrochic. Utom skivan, för den är fortfarande skitful. Slängs det nån gång så kommer jag i alla fall att spara benen.  :lol:

Lite konstig historia det här, men jag blev lite filosofisk när jag insåg att denna enkla möbel som säkert bara kostade ett par kronor att tillverka har varit i nästan konstant användning i 50-60 år och till så olika och himla praktiska saker liksom, trots att samtliga inblandade tyckt att den är hemskt ful.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.04.12 - 13:48:58 »

 :clapping: :worshippy: :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.04.12 - 14:09:51 »

Äruironisk? :goggle:

Det var en liten aha-upplevelse. Jag har aldrig insett att jag har haft nytta av det. Det har alltid varit frågan om att "jag kan väl använda det till det här tills jag orkar slänga det och skaffa nåt bättre". Nästan att jag använt det till saker bara för att bli av med det, så jag sluppit besväret med att slänga det eller bära upp det på vinden. Saker jag aldrig skulle ha kommit att tänka på om jag inte haft bordet och som visat sig vara jättepraktiska.  :nod-yes:

Nu ska jag kolla på IKEA om de har bord med såna tunna ben eller lösa ben och skivor. Nu när jag insett hur smart det är med små lätta bord som man kan flytta runt och som är så intetsägande att de liksom försvinner, så tror jag jag behöver fler!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.04.12 - 14:20:00 »

Du får inte skrämma så Hemul,
när jag läste tråden, fanns det bara ditt svar äruironisk ?
Jag tänkte citera den och svara, och då syntes även resten av ditt inlägg i sitat-rutan ?
Mysko, jag fladdrade fram och tillbaks och uppdaterade sidan och SEN fanns även resten av texten på sin plats.

men det jag ville ha sagt att jag skulle också behöva en sådan bord eller två just nu.
Melon,gurka och tidiga tomater ska ju trängas vid fönster, och nu är det trångt där,
men dom stackarna som får finna sig på golvet får inte så mycket ljust då ...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.12 - 14:29:59 »

Klagar du på servern igen va?  :goggle:

Ja, det optimala skulle vara en sats stapelbara bord som man lätt kunde stuva undan när man inte behöver dem. Jag har en del andra småbord, men de är lite halvantika, så jag vill inte hålla på och sulla med jord och vatten på dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.04.12 - 14:32:33 »

Då behöver du bara sätta en plastpåse  på dom  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.04.12 - 14:34:54 »

 :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.04.12 - 20:37:21 »

Äruironisk? :goggle:



 :rolleyes:

moi..?

 :shake_head:

Jag menade varje smiley!

 :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2010.04.12 - 20:47:02 »

Jag har också haft ett flertal sådana möbler. Saker som liksom bara biter sig fast utan att man tänker på det. Saker som man egentligen inte är jätteförtjust i, men som visar sig vara oerhört bra att ha, så att de får helt enkelt stanna kvar. Tillslut har man ju faktiskt inte hjärta att slänga dem, för de ingår liksom i ens liv, och då kan man ju inte bara göra sig av med dem hursomhelst.

Ska du ha bord med stålben, får du nog antingen kolla runt på loppis eller på Blocket. Där säljs ibland sådana där retro 50-60-talsmöbler. De är inte alltid billiga, men de brukar vara betydligt roligare än IKEA. Visserligen har IKEA skapat sin egen variant av stringhylla, men när det kommer till bord är jag tveksam om de har lyckats hitta på något eget.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.04.19 - 03:11:31 »

Ja, jag kollade på IKEA. De har bara klumpiga småbord, tjocka skivor och tjocka ben.  :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544