Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 05:02:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har ni gått ner i vikt?  (läst 6451 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« skrivet: 2010.04.08 - 17:21:25 »

Jag har börjat äta enligt lchf framför allt för att bli av med min huvudvärk, men hoppas också på att bli piggare och få mindre mensvärk/pms-besvär. Än så länge, efter en månad, har jag inte märkt någon skillnad med dessa saker. Jo förresten, det har varit värre denna månad men jag tänker att det kan ha med omställningen att göra. Jag ska försöka ha tålamod.

Däremot tror jag att jag har gått ner lite i vikt. Jag har inte vägt eller mätt mig men det känns. Jag har inga viktproblem men vill gå ner ett par kilo för att nå trivselvikt.

Hur har det varit för er? Har ni gått ner i vikt? Var det bara i början eller har det gått sakta men säkert under lång tid? Berätta gärna! 

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.04.08 - 17:53:37 »

Jag tvekar att vara den första att svara, vill ju inte avskräcka.  :lamo:

Nej, på viktfronten är det en stor flop för mig. Det enda positiva på det området är att jag kan gå ner om jag håller igen tillräckligt på kalorierna, vilket jag inte kunde på "hälsosam" fettsnål kost. Inte heller blir jag mätt på mindre, som många upplever. Tvärtom har jag fått en strålande aptit, vilket jag iofs ser som ett hälsotecken. Åt enormt mycket i början därför att (den långdragna) omställningen gjorde mig hungrig som ett djur, men nu äter jag normalt mycket, antagligen strax under 2000 kcal, men det räcker inte för att jag ska gå ner. Karaktären räcker inte riktigt för svältkurer ā la Annika D.

Jag ska tillägga att jag har underfunktion i sköldkörteln och misstänker (har t.o.m. vissa belägg) att jag är felmedicinerad. Ska träffa min läkare snart så får vi se om jag lyckas tjata mig till T3-hormon. Lyckas det ska det bli väldigt intressant att se om det gör skillnad.

Jag fortsätter p.g.a. hälsovinsterna som jag anser är mycket stora. Jag var tjock förut också. Hellre frisk(are) och tjock än sjuk och tjock. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #2 skrivet: 2010.04.08 - 21:36:04 »

Kul att du svarade! Fler får gärna svara och berätta.

Jag har också varit väldigt hungrig sista tiden. Hoppas att det rättar till sig för det är lite jobbigt.

Härligt att du mår så bra av kosten!  :smile: Du får gärna berätta hur det går sedan när du träffat läkaren.
Loggat
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.04.09 - 09:49:42 »

Jag började äta så här i februari -06 och fram till sommaren hade jag gått ner 10 slutarökakilon. Fortsatte för att jag dels kände att detta var rätt kost för mig, smakade härligt och jag kände mig piggare och mindra ledvärk.
Efter ung. 1 år insåg jag att jag inte behövde så stora portioner för att bli mätt - då gick jag ner 5 kg till. Sen dess har jag stått stilla. Och det är helt OK, försöker inte banta längre - ligger på hyfsad trivselvikt.
Största förändringen tycker jag var att för att lära mig hur mycket kolisar det var i maten var man tvungen att läsa innehållsförteckningar och då upptäckte jag hur mycket skit dom stoppar i maten numera. Det har resulterat i att jag numera inte letar kolisar utan gör allt själv från grunden istället. Gjorde nog nästan det förr också men numera hoppar jag hellre över burken med tillbehör när jag ser vad som är i den......
Anki
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.04.09 - 18:18:08 »

Jag började augusti 2006 och sommaren 2007 var jag 15 kg mindre.
Sedan har 5 kg kommit upp och runt 10 kg pendlar jag jag nu.
Egentligen skulle jag vilja väga tio kg mindre, men det krävs rätt mycket disiciplin och inga snedsteg på kosten på ett halv år, och även en hel del träning ( cykelturer mm.)

jag har fibro och vet även vad migrän är, även om jag inte har det så ofta som när jag var barn.
jag mår bättre när jag håller mig borta från kolisar, men är inte helt botad

Loggat
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #5 skrivet: 2010.09.25 - 11:06:13 »

Jag och min man började äta enligt LCHF i februari. Jag har gått ner 6 kilo nu och varit mer eller mindre strikt hela perioden, förutom smekmånad = 4 veckor med nybakta croissanter, marmelad, efterrätter och drinkar!  :inlove:
Jag startade på 96kg och ligger nu på 89,4 sist jag vägde mig. Jag har inte börjat träna.. borde jag vet..

Den stora skillnaden för mig är att jag inte får de stora "sockerdipparna" som jag alltid hade förut. Jag blev ett monster när jag blev hungrig! Och var alltid tvungen att äta frukt mellan frukost och lunch - lunch och middag för annars kändes det som att jag skulle dö av hunger. Är mycket jämnare i humöret, äter mindre portioner då jag blir mer tillfredställande mätt på fettrik kost. Magen bråkar inte med mig längre (kunde få såna där KNORR-attacker inne i magen så det hördes flera meter bort). Mensvärken är lite mildare och konstigt nog har min menscykel stabiliserat sig så till den milda grad att jag knappt känner igen mig. Dessutom har jag kanske 3-4 dagar istället för 5-6 dagar!

Min man har fått än bättre resultat, gått ner mer än mig och han som förut hade jätteproblem med magen (magknip, gaser, allmänt dålig) känner knappt av den alls längre. Förut kunde han dricka kanske 4-5 liter vatten om dagen förutom den vätska han satte i sig till måltiderna, nu är han mer nere på en hälsosam nivå, han är inte törstig jämt längre. Nu återstår bara att få iväg honom till doktorn för att kolla kolesterolvärdena, han har kroniskt höga kolesterolvärden (trots enbart en "övervikt" på kanske 8 kg), medfött. Han medicinerar men jag tycker att han ska pallra sig iväg snart för att få det ordentligt testat. Vissa har ju upplevt en sänkning i de farliga kolesterolerna med LCHF och jag håller tummarna allt jag kan för att så även ska vara fallet här!

Vi började efter att ha hört dels från ett par kompisar till oss men även från min mamma och pappa om hur bra de mådde på LCHF. Mamma har gått ner 9 kg på 9 månader och är helnöjd såklart! Efter att ha opererat knät och dessutom med en hel del övervikt så är det inte så lätt för henne att ge sig ut i joggingspåret.. Det är tänkt att vi ska äta såhär resten av livet, eller i alla fall så länge vi mår bra av det! Det enda jag oroar mig för är de där kolesterolerna, tänk om de skjutit i höjden istället.. Då får väl min gose gå tillbaka till fettsnål kost.

Den första veckan efter kostomläggningen var lite tung, var orkeslös och lite darrig. För maken tog det längre tid men så har han varit mer kolhydrat/socker-beroende också, han kände sig darrig i två-tre veckor. Ingen av oss har upplevt att vi känt oss mer hungriga däremot!

Loggat
marikan
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #6 skrivet: 2010.09.25 - 14:21:13 »

.. glömde ju faktiskt..

Min man är ganska allergisk mot alla sorters pollen (nästan alla i alla fall).
I våras var första gången som han kommer ihåg som han inte behövde äta
receptbelagd allergimedicin. När gräset var som värst tog han vanlig Clarityn
och sina ögondroppar - men det var allt! Skönt eftersom allergitabletterna
gör honom helt extremt trött.

Om detta har med LCHF att göra är det ingen som vet, men är det inte
lite skumt att det dök upp när vi började äta efter det?  :lol:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.09.25 - 21:45:42 »

Marikan, så skönt med allt positivt.
Har ni hört om Uffe Ravnskov ?
Han har forskat om kolesterol under många år och skrivit många intressanta böcker!
Ta en titt:

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.09.25 - 22:53:43 »

Jag och maken lade om kosten för 2 år sedan och första året gick vi båda ner 25 kilo var.  :lol: .. sen så har jag stått mer eller mindre stilla viktmässigt... men mår så otroligt mycket bätter på alla andra sätt så det är värt att fortsätta!  :nod-yes: .. att ajg ligger still viktmässigt beror nog också till stor del på att det smugit sig in lite mer kolisar i vår kost igen. intre så att vi äter pasta och liknande.. nej men ett glas mjölk slinker gärna ner numera.. och lite annat smått och gott  :laugh:.. tillräckligt för att det ska ha stannat av liksom.  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544