Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 00:16:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Huvudvärk  (läst 24813 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.05.03 - 19:01:53 »

Jag har en kompis som har migrän och kosten har haft obetydlig effekt. Undrar om vi nån gång kommer att få veta varför det funkar så olika. Det är ju inte heller så att vissa individer inte reagerar alls på kosten. Ta t.ex. ett intressant exempel som mig.  :cool: Jag anser att kosten mer eller mindre räddat livet på mig. Det är som natt och dag. Men jag går ju inte ner. Är t.o.m. (just nu) lite tjockare än när jag började. En annan sak som verkar skifta är om man får påtagligt bättre immunförsvar eller inte.

Jag tycker alla gamla LC-doktorer borda bilda ett forskningsteam och så samlar vi ihop lite kulor till dem världen över. Gratis försökskaniner lär nog inte vara svårt att få heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2010.05.03 - 20:16:01 »

Migrän är ju en klurig sjukdom, så till vida att vi patienter har så olika triggers. Det som triggar igång migrän på en person, påverkar inte en annan ett dugg. Vissa har bara en trigger, medan andra har samlat på sig flera, eller till och med många olika. Jag tror det är därför kostomläggningar ger så olika resultat.

För min del verkar ett stabilt blodsocker vara viktigt. Men även sömn, stress, muskelpänningar, starkt ljus, starka lukter osv triggar. Om jag då lyckas få bort en stor trigger får jag mer utrymme för de andra, utan att det för den sakens skull triggar igång migrän. Jag ser det som ett glas med vatten. När jag åt kolhydrater var glaset nästan ständigt närapå överfullt. Fick jag då en muskelspänning, eller sov för lite, rann glaset över. Nu har jag tagit bort kolisarna och glaset är kanske bara fyllt till två tredjedelar. Det ger mig mycket mer utrymme för att fuska med de andra parametrarna.  :cheers:

Jag tänkte först erbjuda mig att ställa upp som försökskanin. Men tänk om det innebär att jag måste börja äta kolisar igen, och börjar må sämre......hua! Nä det är ja inte beredd att ställa upp på. Inte ens för vetenskapens skull.  :shake_head:

Kanske min förkylning var lindrigare....maken är jätte förkyld nu. Värre än vad jag blev. Hans flärp i svalget ligger och vilar på tungan.  :eek: Tänk om jag också ätit kolisar, hur sjuk jag hade blivit då!  :eeek:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2010.05.03 - 22:34:25 »

Låter ju som att din kära make har halsböld och inte en vanlig förkylning. Hoppas att det hela blir bättre!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2010.06.11 - 21:22:06 »

 :max-shock: halsböld är inte att leka med, fraga Styrmannen min ...
Punktering av en halsböld är det värsta han har varit med om .

Välkommen hit, Uppsala bo  :flowers:, jag har varit lite seg här på sistone.
Jag odlar ju mina gröna saker själv , så just nu har jag varit i trädgården, inte vid datorn .
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #19 skrivet: 2010.06.18 - 21:40:53 »

Jag vill instämma i det som Sorla skriver att det finns så många olika orsaker till migrän och annan huvudvärk. Vi är olika känsliga för utlösande faktorer, det kan också variera över tiden vilka faktorer som spelar roll. Huvudvärk/migrän som beror på svängande blodsocker kan man ju bli av med genom att hålla kolhydraterna lågt, men har man andra utlösande faktorer så får man ändå migrän. Så är det för mig. Jag slipper migränanfallen som beror på svängande blodsocker, men jag har ändå flera utlösande faktorer som påverkar mig starkt i perioder. Reagerar på stress, väderomslag, hormonförändringar m.m.
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #20 skrivet: 2010.06.18 - 21:42:53 »

Kanske kan kosten också minska inflammatoriska processer i kroppen, så att migrän och annan värk kan blir lindrigare på grund av det också.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #21 skrivet: 2010.06.19 - 09:59:44 »

Apeselut tror jag kosten kan vara antiinflammatorisk. Och annan kost kan vara motsatsen, inflammatorisk. (raffinerat vitt socker :fork_off: ) :nod-yes: Här har vi mycket att lära av österländsk kokkonst och läkekonst. i Ayurvedan tror man att vissa människotyper tål viss mat på annat sätt än andra människotyper. Dvs, man ska ta reda på vilken människotyp man är för att veta hur man bäst ska äta, för att må bra. Personligen köper jag inte hela konceptet. Men viss sanning tror jag att det ligger i det. Jag skulle behöva läsa mer om det för att förstå mer.  :blink:

Nu har jag inte haft migrän på 2 veckor. Det är helt fantastiskt. Men i morse vaknade jag med något som påminde om migrän. Och nu sitter jag, lullig av medicin, och kan konstatera att det var min gamla följeslagare, men svagare, som kom och hälsade på. Mycket svagare rent av. Men ändock migrän.  :glare: Och den här gången är jag rätt säker på att det beror på en turbulent vecka med känslomässiga bergodalbanor kombinerat med kraftigt svajjigt lufttryck.  :sad: Och sånt är ju svårare att påverka.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010.06.19 - 10:16:06 »

Häftigt! Inte kul att ha migrän förstås, men det måste ju vara positvt att veta nu att det blir så mycket lindrigara om du får det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2010.06.19 - 14:33:36 »

Oerhört skönt. Nu mår jag redan bättre. Tänk, förr visste jag att hela dan var förstörd om jag vaknade med migrän. Men inte nu längre!  :blob_mad: :clap_jump: :strut: :banana:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.06.19 - 17:15:57 »

Man får gratulera!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #25 skrivet: 2010.06.20 - 12:11:05 »

Tack kära Hemul.  :wave:

Igår var vi på 40års firande. Och jag fuskade med en kanelbulle. Den var vansinnigt god. Och det gick bra. Inge ont i skallen. Däremot vrålhungrig i morse.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010.06.30 - 06:36:53 »

ja det här med huvudvärk och Migrän är ett gisel!!  :tongue_wag: lider själv av eländet. migränanfallen är hyfsat glesa... nån gång i månaden.. men huvudvärken är desto tätare.. ett par gånger per vecka är inte ovanligt.  docj blir et faktiskt bättre när jag äter strikt LCHF kost. men om man som jag "fuskar" nån gång ibland... ja då är det kört!... när jag efter att ätit kolhydrater ställer tillbaka kroppen till LCHF så får jag numer hemska omställningsbesvär!.. huvudvärk, illamående, darrningar... kroppen protesterar vekligen!  :tongue_wag:.. men så länge man håller ut så ger et sig efter 1-2 veckor och man mår bra igen!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #27 skrivet: 2010.09.09 - 12:56:33 »

Det går inte bra för mig med huvudvärken :shake_head:
Alltid när jag är ledig får jag jättejobbig huvudvärk. I sommar hade jag tre veckors semester, med huvudvärk varje dag. Nu ska jag vara ledig några dagar för att åka till landet och måla tak och väggar i stugan. Vaknade förstås med huvudvärk. Jag blir galen! Jag är inte mig själv när jag har huvudvärk, kan liksom inte tänka, har ingen aptit och allt är jobbigt. Usch, jag blir så ledsen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010.09.09 - 13:05:57 »

Fy vad jobbigt. Har inte kosten hjälpt nånting? Är det typ spänninghuvudvärk du har? Det kan väl funka så också, att värken kommer när man slappnar av?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #29 skrivet: 2010.09.09 - 13:27:22 »

Jag tror att jag har blivit bättre av kosten, men jag vill bli helt bra. Jag har för mycket huvudvärk för att det ska kännas ok. Jag vet inte om det är spänningshuvudvärk men jag känner mig ofta ganska stressad så det är möjligt. Att bli av med inre stress är dock inte lätt. Jag tycker att träning hjälper ganska bra. Borde nog gå mer på yoga också. När jag varit på yoga brukar jag känna mig helt avslappnad och liksom  harmonisk i sinnet. Det gäller att hinna med all träning bara. Jag har en hund att promenera med också.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544