Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 14:21:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frökrukor  (läst 4704 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« skrivet: 2010.04.06 - 09:17:33 »

Kunde inte sova i natt utan lyssnade på radio. I ett trädgårdprogram berättade de om hur man kunde göra sina egna frökrukor. Gör så här; Riv dagtidningar i remsor. Ta ett glas o vänd upp-o-ner- Blöt remsorna och linda om glaset, botten också, i 4-5 lager. Pressa ihop papperet runt glaset med händerna och låt torka över natten.Ta bort glaset och Vips, en kruka., Går att vattna i också om man inte genomdränker. Ställ krukorna på en bricka . Vid utplantering så gräver man ner hela alltet. Smart va??? Jag ska testa med att vända tomflaskorna i backen upp-0-ner och pappra dem,sen kan de få stå o torka i backen
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.04.06 - 11:17:58 »

Lisbeth, vilken pärla du är!!!  :inlove: Jag har haft stora krukproblem här, men detta löser ju allt! Tack för detta goda råd!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.04.06 - 12:10:05 »

http://www.alltihemmet.se/inspiration_och_ideer/artiklar/2008/gor-egna-papperskrukor/index.xml

det finns även en trä-papperskruke-manic från Runåbergs fröer, kostar något på 100 kr.
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #3 skrivet: 2010.04.06 - 14:56:39 »

Av en tidning ( förskolläraren) blev det 11 "krukor" som nu sitter på tork på upp-o-nervända läskflaskor. Få se hur länge ,innan de har torkat
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2010.04.06 - 16:17:44 »

Låter omständigt. Jag lindade tidningspapper runt en flaska och formade på det viset en kruka. Sen packade ajg dom tätt i glassbyttor. Inget blötläggande behövdes.
Loggat

Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #5 skrivet: 2010.04.07 - 09:07:42 »

Gick inte bra att ta loss"krukorna" från flaskorna   :shake_head:  Testade två, men papperremsorna jag rullat om rullade upp sig igen. Får klura vidare på det här
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2010.04.07 - 10:14:03 »

Det var inga problem. Man kan ju sätta en liten papperstejpbit men annars så håller vikningen i botten samman krukan. Man kan använda toarullar också.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.04.07 - 11:00:02 »

http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?id=61&kat=tillb


Här finns direktlänken till krukmakaren, som jag har .
Man rullar bara tidningspapperremsan runt den stora delen och lämnar ca. 4 cm öve kanten på botten.
Sedan viker man dom överbotten .
Sedan tar man den andra träbiten och vrider fram och tillbaks ett par gånger, den rörelsen gör att botten fastnar.
Ingen blötning.

dessa krukor behöver bara en stabil underkruka, typ lösgodislådor, för dessa krukor kan inte stå själva.

jag använder dom vid platsbrist, för luktärter och purjolökar.
Det finns en liten tendens för mögel , men det är inget farligt och jag tror att den risken är mindre inomhus än ute i växthuset.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544