Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 10:58:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Periodisk fasta  (läst 16196 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« skrivet: 2010.03.31 - 10:34:44 »

Jag har läst lite om periodisk fasta och tycker det verkar intressant.
Är det någon som provat???

Jag har smygstartat lite men tänkte vänta till efter påsk med att köra hårdare.
Nu hoppar jag över frukost och äter en sen lunch, sedan 2 till mål innan läggdags.
Blir lite hungrig på förmiddan men det bara knorrar lite i magen, blir inge trött och seg eller så.

Jag rapporterar väl när jag hållit på ett litet tag om det finns nåt att rapportera  :cool:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.03.31 - 10:38:45 »

Jag tycker också det verkar intressant, men jag vet att jag inte skulle klara det. Det var nån som testade, undrar om det inte var Bookia.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2010.03.31 - 16:42:26 »

Jag skulle nog bli väldit otrevlig tyvärr, beror väl kanske på vilken sorts berg-o-dal-bana blodsockret kör innan lr? Har vi varit o handlat när jag varit hungrig och godissugen och älskling jävlas med mig när vi kommer ut från affären och gömmer godiset så växer det ut två gigantiska horn pannan på mig   :redface:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #3 skrivet: 2010.04.22 - 13:08:05 »

Det här känns ju bara bra ju... :blink: Trodde det skulle vara svårare, men iofs så fastar jag bara 15-18 timmar /dygn. Har inte provat nåt hardcore 20-22 timmarsfasta men det skulle nog inte vara någon större skillnad tror jag.

Jag hoppar över frukost och lunch och äter (lite olika från dag till dag) från kl.13 till senast 21. Vissa dagar börjar jag äta senare. Första dagarna var jag lite hungrig på fm, men det gick över snabbt efter lite te/kaffe.
Har inte vägt mig men tappat ett par cm i midja och stuss. Där har jag en envis kudde som jag vill minska ner så det är jag ju nöjd med.

Det kanske händer mycket mer om jag utelämnat mejerier och grönt en period. Jag provar vidare..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.04.23 - 00:18:46 »

 :worshippy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.04.23 - 21:59:38 »

Så bra att höra att det fungerar för dig !

Min man har varit lite nyfiken på periodisk fasta, men inte riktigt börjat med det.

Jag har under resans gång kommit till varianten att äta brunch-lunch ( allt mellan 9-13 ) och sedan middag vid 17.00
men oftast blir det något på kvällen utöver dessa två måltider, kanske en fröknäcke eller lite bär ...
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.04.24 - 11:55:23 »

Men vad är det bra för? Känner nästan huvudvärken komma krypande tillsammans med  :fork_off:  :angrywife: bara vid tanken på att inte få äta med jämna intervaller. Äta som dessutom är ett av livets små glädjeämnen. Helst tillsammans med vänner eller familj samtidigt som man löser världsekonomin eller bara småpratar....  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #7 skrivet: 2010.05.17 - 07:44:20 »

På jobbet är det väldigt praktiskt ibland att ha med sig bara 1 matlåda isf 3... Ibland har jag haft fler matlådor än raster så nu är det mer praktiskt.

Äter fortfarande lite frukost med familjen på vissa helger (jag jobbar varannan helg) men annars skippar jag frukost o lunch och äter middag med familjen.

Har inte haft huvudvärk, bara blivit hungrig.  :flirting:

Dessutom smakar middagen än mer himmelskt när man inte ätit på 18 timmar  :lol:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2010.05.19 - 09:19:35 »

Går det för länge mellan jag äter och jag är hungrig så blir jag illamående till slut och får världens äckligaste smak i munnen  :sad: Men sen äter ju inte jag som jag kanske "borde" göra :shy:...kanske har ngt med det att göra?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.05.19 - 13:30:29 »

Hur äter du då? För mycket eller kolisar eller både och?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2010.05.20 - 09:37:17 »

Ibland, när jag ätit mycket fett, äter jag mycket kolisar...kanske är det dem (alltså jag har jättesvårt att skilja på de och dem, har börjat tänka om det går att sätta they eller them framför på eng. men det passar inte här. Vilket ska det vara?!?!?!) gångerna som jag mår så illa när jag äter med för långt mellanrum. Kommer inte ihåg vad jag åt gångerna illamåendet kom :blink: Har säkert ätit mackor eller något  :glare:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2010.05.20 - 16:57:58 »

"de" skulle det kanske varit. Men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Trevligt att man kan se i texten vem som skrivit. Nu börjar jag känna igen era stilar utan att ha sett avsändarnamnet. Som ett litet fingeravtryck i bokstäver.  :whink: Roligt att lära känna människor på det sättet tycker jag.  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2010.05.20 - 22:15:58 »

Hehe, visst kan man göra det!! :whink:

...men hur vet jag att det ska vara de och inte dem? Kämpar för att lära mig men det fastnar f*n aldrig :cry: Knepen fungerar ju inte alla gånger, kan ju inte använda they eller them i detta fallet, lr? Pinsamt nog är det först på senare år som jag slutat skriva talspråk  :redface: (gäller inte för nätet, där jag gärna skriver nån eller lr :lol: )
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2010.05.21 - 09:08:47 »

Det där med skrivregler är jag urkass på. Eftersom jag är inföding och har lite musiköra behöver jag inte kunna dem. Det blir rätt av sig själv. Nästan jämt.  :whistle:

Hmm...tänker...

"De var ute och gick. Plötsligt började det regna på dem." ........nä, varför det blir så kan jag inte förklara. Det bara är så, i min lilla värld.

Men kolla vad jag hittade när jag googlade lite. saxade från    http://www.fritext.se/svenska/svenska7.html

-------------------------------------------------------------
De eller dem?

Eftersom både de och dem uttalas som dom i talspråk kan det i bland vara svårt att veta vilket man ska skriva.
Ett bra knep är att bygga om meningen i huvudet och byta ut de/dem mot hon/henne eller jag/mig. Då brukar språkörat leda en rätt:

Åt dom gav hon en påse äpplen.
Om du är osäker på de eller dem i denna mening så prova enligt nedan.

Åt hon/henne gav hon en påse äpplen.
Åt jag/mig gav hon en påse äpplen.
Allra tydligast blir det i den sista meningen. "Åt jag gav hon en påse äpplen" är ju definitivt fel.
Det ska alltså vara mig. Är det mig i den tredje meningen så är det henne i den andra och dem i den första.

-------------------------------------------------------------------

Lite röriga exempel, tycker jag. Meningsuppbyggnaden lämnade en hel del i övrigt att önska. :badtongue:

Men tipset att byta ut "dom" mot hon/han eller henne/honom och där se om det blir de/dem kan nog vara användbart. Det funkar i mitt exempel i alla fall.

"De var ute och gick. Plötsligt började det regna på dem."

" Hon var ute och gick. Plötsligt började det regna på henne."

Har du testat det knepet?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.05.21 - 09:31:55 »

Enklast är väl att skriva dom om man är osäker..... det är ju tillåtet numera!  :smile:
Det låter onekligen lite skumt när det blir fel på de och dem!
Anki
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544