Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 08:34:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lammskandal  (läst 6450 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.03.21 - 05:14:09 »

Nu blir jag fan vegetarian!  :sosad:

Jag blir tokig snart! Bestämde mig ju för att skippa grisköttet tills jag får tag på en bra bonde igen och har börjat äta mer lamm istället. De går ju i varje fall ute även om de kanske stödfodras och slutgöds lite, tänkte jag. Jo hejsan!

På Norrby Gård finns 700 lamm och 400 tackor i samma stall,
ett djur per kvadratmeter.

Lammen föds i januari och hålls instängda fram till slakten i mars
eller april, lagom till påskbuffen.

Det är så allt fler lamm föds upp nu för tiden i Sverige. Instängda
i stallar, utan möjlighet att gå ut.

http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?ProgramId=1646&artikel=3569247

Tar det aldrig slut? Man kan ju inte äta nånting!  :cry:

Kolla även länkarna från den där sidan. T.ex. detta:

Lamm som hålls instängda hela sina liv. Tackor som får embryon av
extra biffiga lamm inopererade i livmodern. Det är några sätt för den
svenska lammnäringen att möta en allt intensivare efterfrågan på
lammkött.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3569570

 :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead: :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2010.03.21 - 10:12:24 »

Nog trodde jag i min enfald att fåren gick ute på bete! :blink: Stackars lamm som aldrig får skutta ute! Vi hade får för jättemånga år sen och de gick fritt uppe på skogen sommartid.
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2010.03.21 - 11:36:41 »

Problemet är väl snarare att lamm äts när det inte är säsong, alltså på påsken. Om folk skulle ge fan i att envisas att äta lamm på påsken utan åt det på hösten istället när lammen hade fått gå ute och äta upp sig, skulle det blir mkt enklare och efterfrågan på broilerlamm skulle minska.

Dessutom ser jag inget fel i att äta fjolårets lamm, varför MÅSTE lamm till årets påsk vara nyslaktade för??? Föd upp lammen i större omfattning, slakta på hösten, hängmöra köttet, frys in, sälj av under off-season. Alternativt tina upp i god tid och gör diverse charkprodukter som folk efterfrågar, som rökt lammfiol och annat. Varför ska det vara så jäkla svårt för.  :evil:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.21 - 14:18:21 »

Det finns väl för fan frysbox! Hur ofta ser man färskt lamm i en vanlig affär? Inte ofta och då till priser som bara få kan betala. Så vart denna ökade produktion av färskt lamm tar vägen kan man ju undra. En del invandrargrupper äter ju mycket lamm, men de köper nog mest fryst halalmärkt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.03.21 - 14:23:28 »

Nog trodde jag i min enfald att fåren gick ute på bete! :blink: Stackars lamm som aldrig får skutta ute! Vi hade får för jättemånga år sen och de gick fritt uppe på skogen sommartid.

Tack, Langhol. Då var det inte bara för att man är dum stadsbo som man trodde så då.  :lol:

Jag som var så glad för att jag börjat köpa färskt lamm på invandrarbutiken. Är det alltså ännu mer troligt att det är sånt här innelamm därför att det finns året om? Eller implantatlamm?  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2010.03.21 - 20:51:49 »

Världen är rutten!
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2010.03.21 - 20:52:23 »

Nu får vi starta det där kollektivet och föda upp våra egna djur!!!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.03.21 - 22:08:37 »

Vi letar efter en sådan  hela tiden, en gård alltså,  men den kommer att ligga  i Östergötland.
Repeterar , jag kan inget om djur ,så det får ni andra att sköta, bara jag får skiten till odlingarna...
Huu-ja vad tacksam jag är att jag har hittat mina när-kött-folk, det tog några år att hitta, men värd besväret...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.03.21 - 22:15:09 »

Jag har kommit på hur vi kan hålla grisen med protein. Den får äta alla äggvitor vi inte äter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.03.22 - 01:42:00 »

Lammproducenterna går i svaromål (det är utspritt över hela förstasidan).
http://www.lammproducenterna.org
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2010.03.22 - 14:30:29 »

Det låter ju sunt det dom skriver. Problemet är alltså att vi vill köpa svenska lamm på våren. Hur är det med de Nya Zeländska? Är dom ok? Eller ska man skippa lamm helt i påsk.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.22 - 14:57:27 »

Enligt SR går de ju ute på NZ, men (enligt mig) är det istället en viss GMO-risk då. Men det dröjer säkert inte förrän det avslöjas att det svenska fåren får GMO också, precis som grisarna.  :cry:

Tycker det låter som undanflykter jag. Skulle inte får kunna gå ut bara för att det är lite snö?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.03.23 - 21:28:42 »

Har en kompis som har får och lammen börjar födas nu och går minsan ute. De finns såklart inget bete utan de får hö och ensilage nu på vintern.
Loggat

Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2010.03.23 - 21:36:37 »

Har en kompis som har får och lammen börjar födas nu och går minsan ute. De finns såklart inget bete utan de får hö och ensilage nu på vintern.

Just det!!! Hästar, kor, får, getter och i princip alla nyttodjur kan man gott ha ute året om och utfodra med ensilage när inget bete finns, men lammen skulle inte kunna det! Vilket skitsnack. Låt de gå ut, ge ensilage och ha någon sorts lä åt djuren där de kan krypa in och komma undan blåst och regn.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.03.24 - 08:26:48 »

Det där fungerar säkerligen fint för småskalig uppfödning ... alltså att djuren får gå ute.

Kan tänkta mig det blir mycket extra arbete för de som är storskaliga uppfödare, att ha djuren ute.
En annan sak är att djuren säkerligen behöver extra foder när det är kallt. De kanske vill spara foder, de som har djuren inne ..  :confused3:

Jag har också en granne (sisådär ett par kilometer bort.. ) som har får. Jag vet att de också har vinterlamm på några av deras tackor, men vet ej om de får vara ute..   De är inte ute på gärdena där de brukar vara om sommaren i alla fall, men det är ju inte så konstigt, det är över halvmetern med snö där nu.
Hursomhelst, jag tycker inte det är värt det att köpa vinterlamm, de är ju oftast mycket mindre också när de slaktas. Jag väntar tills jag kan få köpa mig ett vårlamm som gått ute hela sommaren  :nod-yes:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544