Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:25:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Matens pris på P1  (läst 5835 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.03.01 - 05:28:30 »

Serie som verkar bra började på ettan idag.
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3737
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.03.01 - 22:45:17 »

Jag har inte lyssnat på programmet än,
men det är ju helt horribelt och vilken dubbelmoral.

" vi värnar om öppna landskap och svenska kossor och bla bla bla "
och sedan impoterar man båtvis med förgiftat soja till kossorna :angrywife:

Jag har nog en väldigt klock näsa , som inte tål mjölk !

Men min Sture-ost då :cry:, Boxholms eko-ost smakade  :puke1:.

Måste jag börja ysta ( heter det så ?) ost  själv också ?
Vi måste nog köpa en kossa till svärmor, hon kan dom !
och sedan hämta från henne och göra ost... komplicerad  :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.03.01 - 23:26:04 »

Kan jag också komma med min lilla hink?  :inlove:

Är eko bättre på det här området tro?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.03.02 - 07:06:37 »

fakta om eko-mjölk här :
http://www.krav.se/skola/Ekoskolan/Fakta/Sa-blir-det/Sa-har-blir-det-ekologisk-mjolk--/

sitat från sidan :

"  I mjölkproduktion som INTE är ekologisk utfodras korna ofta med koncentrerat protein från sojabönor som importeras från bl a Brasilien. Det handlar om ensidig odling av soja som odlas med hjälp av kemiska bekämpningsmedel. Av den sojan tillverkas sedan sojamjöl som framställs med hjälp av kemiska extraktionsmedel. Sådant sojamjöl får INTE ingå i ekologiskt foder. Däremot får ekologiskt odlad soja ingå, men på grund av kostnaden för den är det ovanligt att man ger sådant foder till kor.
     Ekologiska gårdar försöker vara självförsörjande med så lite inköpt foder som möjligt. Minst hälften av fodret odlas därför på den egna gården. Målet är också att fodret ska vara helt ekologiskt odlat, men så länge det fortfarande är brist på ekologiskt foder får en liten del annat foder användas, dock inte sojamjöl. Ekologiskt foder odlas utan kemiska bekämpningsmedel.      "
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2010.03.02 - 09:57:19 »

Skönt att det finns allternativ. I morse sa dom på P1 att sojan dessutom är genmanipulerad, är man förvånad! Nej nu blir det deffinitivt stopp här hemma för billigt griskött, ska bara köpa från min eko-bonde i fortsättningen. Ska kanske köpa en frysbox så man kan köpa mycket åt gången för det är en bit att åka.
Loggat

Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.02 - 13:09:37 »

Det blir definitivt en frysbox till här med!  :nod-yes:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.03.02 - 20:37:50 »

Sådant sojamjöl får INTE ingå i ekologiskt foder.

Tack. Det var ju skönt ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.03.02 - 21:09:00 »

Heja P1!

 :nod-yes:

visst har ni hört på Vetandets värld igår och idag om kostråden också..?

 :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2010.03.02 - 21:18:41 »

Jag och pojkvännen har köpt en killing från detta ställe. Det gick fint att kylbilen som levererade slaktkropparna runt till affärer svängde förbi stadsdelen där jag bor, sen var det bara att lasta på cykeln och leda cykeln hem. Skitpraktiskt.

Vi köpte bara en killing, grovstyckad, för att testa. Vi ska absolut göra det igen, men då blir det minst 2 killingar och vi ska helgardera oss genom att köpa en bra kniv. I korta drag, man får fyra ben och bål. Det är slimmat muskelkött så det gäller att ha skitvass kniv och en yxa. Gärna en filékniv så man kan skära utmed benet för att få loss allt. Benen styckades och kokades till den mest fantastiska buljong som har kommit i min mun. Vi delade upp benen i två Ica kassar, jag har kokat ur benen ur ena kassen och den buljongen använder vi än, det finns jättemycket kvar. Ett bra tips är att använda istärningspåsar, bara hälla över när buljongen har svalnat lite.

Det blir inte mycket kött dock, jag tror vi fick ut 5-6kg, vi fick dock inte med huvud eller inälvor. Jag ska kolla om det jag kan få med dessa också vid nästa beställning. Blir gudomligt med ugnsbakat huvud, hjärnan är favoriten, det var lääääääänge sen jag åt det. Blir mums att kunna äta det igen.  :dribble:
Den killingen kostade ca en tusenlapp, men köttet är obeskrivligt gott. Killingarna diar bara sina mammor och äter gräs och lite vad de får tag på, getter är inte kräsna precis. Inget jäkla sojaskit dock.
Pojkvännen och jag har finputsat köttet och portionerat upp det i små påsar. En påse är en portion kött. Dock så drygar jag ut det genom att slänga det lite överallt, idag gjorde jag wok med grönsaker och en kycklingfilé, passade på att slänga i en påse killingkött samt några buljongisbitar. Blev fenomenalt gott.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera detta ställe, om de levererar någonstans i närheten av er, BESTÄLL!!! Ni kommer inte ångra er.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.03.02 - 21:34:36 »

Wow!  :worshippy:

Hur mycket fick du betala? Lyckades du tjata till dig lite opastöriserad getmjölk också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #10 skrivet: 2010.03.02 - 22:30:51 »

Wow!  :worshippy:

Hur mycket fick du betala? Lyckades du tjata till dig lite opastöriserad getmjölk också?

Det står någonstans i textmasan att killingen kostade ca en tusenlapp.  :whink:

Jag fick höra talas om deras produkter  från Skövdes lokala ekolivs som sålde ostar och fryst getmjölk från Dalspira mejeri. Jag köpte och testade ostarna, vilka var helt gudomliga. Getmjölken var pastöriserad och fryst och väl upptinad var den inte alls lika len och god som jag minns den. Jag vill ha nymjölkad spenvarm mjölk, den här frusna mjölken var grumlig och ingenting för mig tyvärr.  :sad:

Jag kollade upp Dalspira mejeri på nätet, såg att de annonserade ut på hemsidan att det närmade sig slakt och att man kunde beställa kött och få det färskt, istället för fruset. Nästa gång jag var förbi butiken lämnade jag in en beställning på en grovstyckad killing. Tiden gick och jag hörde inget tillbaka, jag fick ingen bekräftelse så jag ringde butiken och killen som jobbar där sa att beställningen är skickad och att han skulle höra av sig när han fått in köttet. Något kändes dock fel, så för säkerhets skull ringde jag till direkt till gården för att dubbelkolla att de fått in min beställning. Vid det laget hade slakten redan skett. När jag ringde dit fick jag dock veta av ingen har alls ringt och beställt kött till Skövde och de nämnde även att de har sagt upp allt samarbete med den här ekobutiken eftersom de har struntat i att betala en hel del räkningar. Jag blev inte alls förvånad över att höra det, eftersom butiken är allmänt väldigt ofräsch och killen som jobbar där känns ganska oseriös.

Men i alla fall, kvinnan på gården nämnde att jag skulle ändå kunna få kött, hon kunde ordna så att kylbilen svängde förbi Skövde på väg till andra ställen och om vi kommer överens om en tid kan vi bara mötas upp nära mig och jag får köttet levererat. Så blev det också och eftersom hon tyckte synd om mig pga mitt strul med ekobutiken bjöd hon även på fraktkostnaden (ca 200kr). Kanonbra service verkligen. Synd att jag inte bor närmare, gissa om jag skulle bli stamkund där.  :lmao:

Jag tänkte inte på att köpa färsk mjölk samtidigt, ska komma ihåg att fråga om det nästa gång jag beställer. Tack för påminnelsen Hemul!  :inlove:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.02 - 22:39:58 »

Fast opastöriserad törs de väl inte sälja. Du kan ju försöka med att du ska ha den till katten.

Förlåt, jag såg inte tusingen. Nedrans, då är det lite dyrt för mig. Jag vet ett ställe här som jag tror har deras mjölk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.03.02 - 22:42:02 »

visst har ni hört på Vetandets värld igår och idag om kostråden också..?

Nej, men jag hörde på TV1 alldelses nyss, den norska dokumentären "Den goda kapitalisten", att båda Monsanto och Bayer använder sig av barnarbetare. Surprise!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2010.03.03 - 14:12:55 »

Fjällmor, vad var det m kostråde ni Vetandes värld, det missade jag.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544